فریدون یزدانی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین ادراک از سبک رهبری اخلاقی مدیران با انگیزش و رضایت شغلی معلمان دوره متوسطه شهر نهاوند صورت گرفت. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دبیران زن ومرد دوره متوسطه اول و دوم شهرستان نهاوند به تعداد 366 میشد که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 188 نفر ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین ادراک از سبک رهبری اخلاقی مدیران با انگیزش و رضایت شغلی معلمان دوره متوسطه شهر نهاوند صورت گرفت. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دبیران زن ومرد دوره متوسطه اول و دوم شهرستان نهاوند به تعداد 366 میشد که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 188 نفر انتخاب و در مطالعه شرکت داده شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل: مقیاسهای سبک رهبری اخلاقی کالشووِن و همکاران (2011)، انگیزش شغلی خودتعیینگری بلیس (1994) و رضایت شغلی مینهسوتا (وِیس و همکاران، 1967) میشدند. نتایج نشان داد که بین همۀ ابعاد رهبری اخلاقی با انگیزش و رضایت شغلی معلمان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (p>0.05). همچنین معلوم شد که از بین مؤلفههای رهبری اخلاقی، ابعاد: «تسهیم قدرت»، «انصاف» و «راستگفتاری» بهترتیب بیشترین نقش را در پیشبینی انگیزش شغلی دارند و ابعاد: «جهتگیری مردمی»، «انصاف» و «شفافسازی تقش» نیز بهترتیب بیشترین نقش را در پیشبینی رضایتمندی شغلی معلمان دارند. با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود اصول، روشها و قواعد رهبری اخلاقی و فواید آن به مدیران و رهبران آموزشی آموزشگاههای دولتی و غیرانتفاعی آموزش داده شود و برای رعایت چنین روشهایی از سوی مدیران و رهبران آموزشی، شیوههای تشویقی درنظر گرفته شود.
لیلا نعمتی؛ سیروس قنبری؛ رسول رستمی مال خلیفه؛ سهیل سرشار
چکیده
روش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی - همبستگی از نوع معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش شهر همدان است. حجم نمونه بر اساس روش طبقهای نسبی (از بین دو طبقه ناحیه یک و دو آموزش و پرورش) و جدول کرجسی و مورگان بهصورت تصادفی 210 نفر انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای محققساخته ...
بیشتر
روش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی - همبستگی از نوع معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش شهر همدان است. حجم نمونه بر اساس روش طبقهای نسبی (از بین دو طبقه ناحیه یک و دو آموزش و پرورش) و جدول کرجسی و مورگان بهصورت تصادفی 210 نفر انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای محققساخته دیدگاه وظیفهگرانه اخلاقی کانت، تخلفات سازمانی و پرسشنامههای استاندارد استراتژیهای اخلاقی نعمتی و همکاران (1398) و انگیزش شغلی هاکمن و اولدهام (1980) میباشد. روایی پرسشنامه مورد تأیید سه تن از صاحبنظران مدیریت قرار گرفت. پایایی ابزارها از طریق آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب برای دیدگاه وظیفهگرانه اخلاقی کانت 89/0، استراتژیهای اخلاقی 84/0، انگیزش شغلی 90/0 و تخلفات اداری 82/0 گزارش شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از دو سطح آمار توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و سطح آمار استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون از نوع معادلات ساختاری) استفاده شد. نتایج نشان داد که دیدگاه وظیفه گرایانه کانت تاثیر مستقیمی بر انگیزش شغلی و کاهش تخلفات سازمانی دارد. همچنین استراتژی اخلاقی تاثیر مسقیمی بر انگیزش شغلی و کاهش تخلفات سازمانی دارند انگیزش شغلی بر میزان کاهش تخلفات سازمانی اثر دارد. بنابراین دیدگاه وظیفه گرایانه اخلاقی کانت و استراتژیهای اخلاقی در کاهش تخلفات سازمانی با نقش میانجی انگیزش شغلی تاثیر دارند.