علی رشیدی؛ حمید رحیمیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگیهای شغلی و فرهنگی با بهرهوری نیروی انسانی در کارمندان آموزشوپرورش شهرستان تربتحیدریه بود. روش پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردیو ازنظر شیوهی جمعآوری دادهها توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی هست. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیهی کارمندان آموزشوپرورش شاغل در ادارات آموزشوپرورش شهرستان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگیهای شغلی و فرهنگی با بهرهوری نیروی انسانی در کارمندان آموزشوپرورش شهرستان تربتحیدریه بود. روش پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردیو ازنظر شیوهی جمعآوری دادهها توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی هست. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیهی کارمندان آموزشوپرورش شاغل در ادارات آموزشوپرورش شهرستان تربتحیدریه که حدود 250 نفر بودند، تشکیل میدادند. نمونهای شامل 130 کارمند از بین کارمندان ادارات آموزشوپرورش شهرستان مذکور به روش تصادفی ساده انتخاب شد. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامههای ویژگیهای شغلی هاکمن و الدهام، با ضریب پایایی 78/0 و پرسشنامه بهرهوری نیروی انسانی و فرهنگسازمانی تیلور و برنت، با ضریب پایایی 73/0 جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون خطی و آزمون t مستقل مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد ویژگیهای شغلی و فرهنگسازمانی با بهرهوری نیروی انسانی رابطه مثبت و معنادار دارند. بر اساس این یافته، ویژگیهای شغلی 40/0 و ویژگیهای فرهنگی 31/0، میزان بهرهوری نیروی انسانی کارکنان را در اداره آموزشوپرورش پیشبینی میکنند. همچنین یافتهها نشان داد که از بین ویژگیهای شغلی دو ویژگی هویّت وظیفه و تنوع مهارت بیشترین رابطه و بازخورد کمترین میزان رابطه را با بهرهوری نیروی انسانی دارند. از بین ویژگیهای فرهنگی نیز روابط اجتماعی بیشترین میزان رابطه را با بهرهوری دارا بود. بنابراین مسئولان و مدیران ادارات و سازمانها و بخصوص اداره آموزشوپرورش بهعنوان سکاندار تعلیم و تربیت یک جامعه لازم است تا با غنیتر کردن هرچه بیشتر و بهتر ویژگیهای موردنظر در جهت ارتقای بهرهوری نیروی انسانی گام بردارند.