Document Type : Research Paper

Authors

1 Educational Management & Planning Department, Faculty Of Education & Psychology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 Educational Management & Planning Department Faculty of Education & Psychology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

Abstract

The current research investigated the relationship between servant leadership style and organizational effectiveness in girl’s High Schools of Tehran in the 1392-93 academic year. The research sample consists of 360 high school teachers randomly selected from all government high school teachers in Tehran. To collect primary data, two questionnaires were used in this study. Firstly to collect data on servant leadership, the questionnaire developed by Golipour (Golipour et al., 1388) was used. The Cronbach’s alpha value of 0.95 shows the internal consistency of the scale. Secondly to evaluate the organizational effectiveness parsons’s questionnaire with Cronbach’s alpha value of 0.95 was used.
In this study, the Spearman correlation analysis, one-sample T test, one way ANOVA, Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis H, multiple regressions were used to analyze the data. The Research results indicate that there is an overall positive association between servant leadership and organizational effectiveness. There are also significant positive relationships between servant leadership variables and organizational effectiveness. Among the four components of servant leadership and organizational effectiveness and its components, there was a significant positive correlation. Multiple regression analysis showed that among the aspects of servant leadership, by three factors: service, reliability and humility be the most predictable organizational effectiveness.
Key Words: organizational effectiveness, servant leadership, girl’s High Schools

Keywords

قرآن مجید.
سید رضی، نهج‌البلاغه.
آیت‌الله جوادی آملی (1393). مفاتیح الحیاه. قم: نشر اسراء.
امام خمینی ره. (1361). صحیفه نور. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- سازمان چاپ و انتشارات.
احمدی، ع.، برزگر، م. و ایزدی، م. (1392). رابطه ساختار سازمانی با اثربخشی سازمانی و توانمندسازی در بین کارکنان آموزش‌وپرورش نواحی شهرستان شیراز. نوآوری‌های مدیریت آموزشی، شماره 31، صص 18-7.
اردلان، م.، اسکندری، آ. و گیلانی، م. (1391). رهبری دانش، هوش سازمانی و اثربخشی سازمانی. مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 12، صص 100-71.
آزادفدا، ش.، تندنویس، ف. و کاظم نژاد، آ. (1392). ارتباط بین سبک رهبری خدمتگزار با اثربخشی تیمی و عملکرد تیم‌های والیبال لیگ برتر مردان ایران. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، شماره 22، صص 175-159.
آقاحسینی، ت.، سبحانی نژاد، م. و عابدی، ا. (1385). عوامل مؤثر بر اثربخش سازی مدیریت مدارس دوره متوسطه از دیدگاه مدیران و دبیران. دانشور رفتار، شماره 18، صص 76-57.
ایزدی طامه، ا.، حاتمی پور، خ.، دلفان آذری، و. و قاضیانی، خ. (1391). تأثیر سبک رهبری خدمتگزار بر عملکرد پرستاران. فصلنامه سلامت خانواده، شماره 1، صص 12-6.
توفیقی، ش.، چاقری، م.، عامریون، ا. و کریمی زارچی، ع. (1390). تأثیر تغییرات سازمانی بر شاخص‌های سلامت سازمان و ارتباط آن با اثربخشی سازمانی. مجله طب نظامی، دوره 13، شماره 3، صص 179-173.
حرانی، ا. ش. (1404 ه.ق.). تحف العقول فیما روی عن آل الرسول (ع). قم: جامعه مدرسین.
خالصی، ن.، صالحی، م.، مرادی، ف.، احدی نزاد، ب.، محمدی، ر. و روحانی، ب. (1391). رابطه رهبری خدمتگزار و درگیری شغلی کارکنان بیمارستان‌های آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کردستان. مدیریت سلامت، 15(47)، صص 32-23.
خائف الهی، آ.، نوروزی، م. و دانایی‌فرد، ح. (1388). تبیین الگوی اثربخشی سازمان‌های دولتی ایران بر اساس نقش رهبری خدمتگزار. فصلنامه مدرس علوم انسانی، شماره 2، صص 91-65.
خرازی، س.، میرکمالی، س. و ترکی، ع. (1392). رهبری خدمتگزار سازمان و رضایت شغلی کارکنان. چشم‌انداز مدیریت دولتی، شماره 14، صص 116-87.
خوشبختی، ج.، کشتی دار، م. و زنده بودی، م. (1391). ارتباط بین رهبری خدمتگزار و تعهد سازمانی کارکنان هیئت‌های ورزشی استان بوشهر. مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 16، صص 130-113.
دفت، ر. آل. (1389). مبانی تئوری و طراحی سازمان. تهران؛ دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
رستگار، ع.، سراج، ن. و محمودیان، م. (1392). رابطه هوش معنوی و رهبری خدمتگزار (موردمطالعه بانک شهر). فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، شماره 4، صص 60 -46.
سالاری، س.، نصراصفهانی، ع. (1388). مقایسه رهبری خدمتگزار از دیدگاه نظریه‌پردازان غربی و امام علی (ع). معرفت در دانشگاه اسلامی، شماره 43، صص 212-200.
شیربیگی، ن. و حاجی‌زاده، س. (1391). بررسی رابطه ویژگی‌های سبک رهبری خدمتگزار مدیران مدارس متوسطه با توانمندسازی دبیران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، سال ششم، شماره 4، صص 99-81.
علامه مجلسی، محمدباقر. بحارالانوار، چاپ ایران، ج 75، ص 379.
قلی پور، آ. و حضرتی، م. (1388). تبیین ابزار سنجش رهبری خدمتگزار در سازمان‌های دولتی ایران. پژوهش‌های مدیریت، سال دوم، شماره 3، صص 27- 5.
نصراصفهانی، م. و نصراصفهانی، ع. (1390). رابطه رهبری خدمتگزار با تعهد سازمانی و مؤلفه‌های آن در کارکنان سازمان بهزیستی استان اصفهان. پژوهش‌های مدیریت، سال چهارم، شماره 11، صص 124- 105.
نوروزی، م. (1386). تبیین الگوی اثربخشی سازمان‌های دولتی ایران بر اساس نقش رهبری خدمتگزار. پایان‌نامه دانشگاه تربیت مدرس.
Alimi, O., Oyetakin, A., Oluwole, A., & Kayode, J. (2012). Servant Leadership and Secondary Schools Principals’ Effectiveness in Nigeria. International Journal of Humanities and Social Sciences 13, 126-134.
Alonderiene, R., & Majauskaite, M. (2016). Leadership style and job satisfaction in higher education institutions. International Journal of Educational Management, 140 - 164.
Babb, C. A. (2012). An Analysis of the Relationship between Organizational Servant Leadership and Student Achievement in Middle Level Schools. Retrieved from ProQuest LLC.
Boonla, D., & Treputtharat, S. (2014). The Relationship between the Leadership Style and School Effectiveness in School under the office of Secondary Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences 112, 991–996.
Boyum, V. S. (2012). A Model of Servant Leadership in Higher Education (Doctoral dissertation, University of Minnesota).
Caffey, R. D. (2012). The relationship between servant leadership of Principals And Beginning Teacher Job Satisfaction And Intent To Stay (Doctoral Dissertation, University of Missouri, Columbia).
Cerit, Y. (2009). The Effects of Servant Leadership Behaviours of School Principals on Teachers’ Job Satisfaction. sage journals.
Chambliss, A. (2013). The Relationship between Job Satisfaction of Teachers and the Level of Servant Leadership of Their Campus Administrators. Ed.D. Dissertation, Lamar University - Beaumont: ProQuest LLC.
Dannhauser, Z. (2007). The Relationship Between Servant Leadership, Follower Trust, Team Commitment And Unit Effectiveness (Doctoral dissertation, University of Stellenbosch).
Deeboonmee, W., & Ariratana, W. (2014). Relationship between Strategic Leadership and School Effectiveness. Procedia - Social and Behavioral Sciences 112, 982 – 985.
Dixon, D. L. (2013). Relationships Among Servant Leadership, Organizational Citizenship Behavior, And School Climate In Alabama High Schools (Doctoral dissertation, University of Alabama).
Drury, S. L. (2004). Servant Leadership and Organizational Commitment. Servant Leadership Research Roundtable, 1-14.
Edwards, G., & Turnbull, S. (2013). Special Issue on New Paradigms in Evaluating Leadership Development. Advances in Developing Human Resources, 3–9.
Ghamrawi, N., & Al-Jammal, K. (2014). Leaders and Servants: Antonyms or synonyms? Investigating Servant Leadership in Lebanese Schools. Asia Pacific Journal of Research (APJR). 207- 221.
Wong Goh, S. K., & Low, B. Z. J. (2014). The Influence of Servant Leadership towards Organizational Commitment: The Mediating Role of Trust in Leaders. International Journal of Business and Management, 17_25.
Greasley, P. E., & Bocârnea, M. C. (2014). The Relationship Between Personality Type and the Servant Leadership Characteristic of Empowerment. Procedia - Social and Behavioral Sciences 124, 11 – 19.
Greenleaf, R. K. (1977). Servant Leadership. Paulist Press, Mahwah, NJ. http://www.creating.bz/our-reading-circle/servant-leadership.html.
Hunter, E. M., Neubert, M. J., Perry, S. J., Witt, L., Penney, L. M., & Weinberger, E. (2013). Servant leaders inspire servant followers: Antecedents and outcomes for employees and the organization. The Leadership Quarterly, 1-16.
Irving, J. A. (2005). Servant Leadership and the Effectiveness of Teams (Doctoral dissertation, Regent University).
Irving, J. A., & Longbotham, G. (2006). Team Effectiveness and Six Essential Servant Leadership Themes: A Regression Model Based on items in the Organizational Leadership Assessment. Servant Leadership Research Roundtable, 1-13.
Jackson, H. C. (2010). An Exploratory Study Of Servant Leadership Among School Leaders In An Urban School District (Doctoral dissertation, University of Alabama, Birmingham).
Jacobs, K. (2011). Assessing the Relationship between Servant Leadership and Effective Teaching in a Private University Setting (Doctoral dissertation, Northcentral University, Arizona).
Jiang, J. Y., & Liu, C.-W. (2015). High performance work systems and organizational effectiveness: The mediating role of social capital. Human Resource Management Review 25, 126–137.
Mahembe, B., & Engelbrecht, A. (2014). The relationship between servant leadership, organisational citizenship behaviour and team effectiveness. Original research, 1-10.
McMahone, M. (2012). Servant Leadership as a Teachable Ethical Concept. American Journal of Business Education.
Metzcar, A. M. (2008). Servant Leadership and Effective Classroom Teaching (Doctoral dissertation, Indiana Wesleyan University).
Mittal, R., & Dorfman, P. (2012). Servant leadership across cultures. Journal of World Business, 555–570.
Rachmawati, A. W., & Lantu, D. C. (2014). Servant Leadership Theory Development & Measurement. Procedia - Social and Behavioral Sciences 115, 387 – 393.
Rauch, K. E. (2007). Servant Leadership and Team Effectiveness (Doctoral dissertation, Indiana Wesleyan University).
Shekari, H., & Nikooparvar, M. (2012). Promoting Leadership Effectiveness in Organizations: A Case Study on the Involved Factors of Servant Leadership. International Journal of Business Administration, 1, 54 – 65.
Spain, M. A. (2014). Changing The World Through Servant Leadership (Doctoral dissertation,
Pepperdine University).
Stephen, M. J. (2007). Servant Leadership: An Examination of Public School Principals’ Perceptions of Servant Leadership as a Successful Leadership Style (Doctoral dissertation, Tarleton State University, Stephenville, Texas).
Tarling, M. K. (2014). Investigating the Relationship between the Demonstration of Servant Leadership and Intellectual Development (Doctoral dissertation, Cardinal Stritch University).
Voelker, D. K. (2016). Promoting the Leadership Development of Girls through Physical Education and Sport. Journal of Physical Education, p9-15.
Williams, S. M., & Hatch, M. L. (2012). Influences of School Superintendents’ Servant Leadership Practices to Length of Tenure. Journal of Organizational Learning and Leadership,  2, 36-58.