Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor, Dep. of Educational planning and Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, (Assistant Professor)

2 Ph.D. in Higher Education Administration, Assistant Professor, Islamic Azad University

3 Professor, Dep. of Curriculum Development , Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University

4 Associate Professor, Institute for Higher Education Research and Planning

Abstract

In this paper, using the approach of emic or orientation from the inside, have paid to analyze the understanding of scientific community actors from accreditation model of system higher education of country. research based on grounded theory, constitute the methodology of this study. according to the method, we have always sought to take on meaning, vision and mental mechanisms of higher education actors. the data of this study were obtained from four sources, which include, interviews, observations, notes and documents. to do so, first open coding, then, are we axial and selective action. having analyzed the data obtained in the first phase coding, in 2027 the concept was achieved. second stage of open data coding, In format of 1262 concept and 156 major categories were classified. in axial coding stage, 25 core categories were determined. in selective coding stage, again 25 core category to a higher level of abstraction we have upgrade and classified in terms of characteristics of conditions, interactive / process and outcome. in the end, category of quality discourse, fear and hope, as the most original and the most ultimate core category Select and according to its features were developed. then, related made other categories in the form of a paradigm model with the this category.

Keywords

ابیلی‌، خدایار (1376). ارزشیابی‌ ماهیت‌ نظارت‌ و ارزیابی‌ جاری‌ در آموزش‌ عالی‌ غیرپزشکی‌ کشور. محسن‌ خلیجی ‌و محمدمهدی‌ فرقانی‌ (ویراستاران‌). مجموعه‌ مقالات‌ نخستین‌ سمینار آموزش‌ عالی‌ در ایران‌. جلد دوم‌. تهران‌: دانشگاه‌ علامه‌ طباطبایی‌: 331ـ345.
بازرگان، عباس (1357). مقدمه­ای بر ارزیابی آموزشی و الگوی آن. همدان: دانشگاه بوعلی سینا.
بازرگان‌، عباس‌ (1376). کیفیت‌ و ارزیابی‌ آن‌ در آموزش‌ عالی‌: نگاهی‌ به‌ تجربه‌های‌ ملی‌ و بین‌المللی‌. در محسن‌ خلیجی‌ و محمدمهدی‌ فرقانی‌ (ویراستاران‌). مجموعه‌ مقالات‌ نخستین‌ سمینار آموزش‌ عالی‌ در ایران‌. جلد اول‌: تهران‌: ‌ دانشگاه‌ علامه‌ طباطبایی‌: 3ـ27.
بازرگان، عباس (1376). کیفیت و ارزیابی آن در آموزش‌عالی‌: نگاهی به تجربه‌های ملی و بین‌المللی‌. رهیافت، 155، 60-70.
بازرگان. عباس، فتح‌آبادی جلیل. و عین‌اللهی بهرام (1379). رویکرد مناسب ارزیابی درونی برای ارتقای مستمر کیفیت گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی. مجله روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. 5 (2)، 1-26.
بازرگان، عباس (1388). از ارزیابی درونی در آموزش پزشکی تا نهاد ملی برای تضمین کیفیت در آموزش عالی ایران: چالش­ها و چشم­اندازها، گام­های توسعه در آموزش پزشکی. مجلس و پژوهش. 10 (41)، 81-88.
بقایی­شیوا، نعمت. (1374). بررسی و طراحی الگوی ارزیابی مناسب برای‌ اعتباربخشی دبیرستان‌های نظام جدید آموزش متوسطه. پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی.
پازارگادی، مهرنوش. ( 1377). الگویی جهت اعتباربخشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در بخش دولتی و غیردولتی. رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه مدیریت، رشته­ی مدیریت آموزشی.
پازارگادی. مهرنوش، پیروی حبیب­اله، پورخوشبخت یوسف، علوی مجد حمید. و عزیزی فریدون.( 1381). ارائه الگویی برای اعتباربخشی دانشگاه­های علوم پزشکی کشور. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1 (10)، 26-33.
حاتمی. جواد، محمدی رضا. و اسحاقی فاخته. (1390). چالش ساختارسازی برای نظارت و ارزشیابی کیفیت در آموزش عالی ایران. تهران: پنجمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام دانشگاهی، اردیبهشت 1390، دانشگاه تهران، پردیس دانشکده­های فنی.
خورشیدی، عباس. (1376). ارائه­ی چهارچوب نظری در خصوص شاخص‌های عملکردی در ارتباط با ارتقای کیفی آموزش عالی ایران. رساله­ی دوره دکترای دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه مدیریت، رشته­ی مدیریت آموزشی.
رحیمی. حسین، محمدی رضا. و هاشمی­پرست سید مقتدا. (1381). تضمین کیفیت در آموزش عالی، مفاهیم، اصول، تجربیات. تهران: پنجاه و یکمین نشست رؤسای دانشگاه­ها و مراکز علمی و تحقیقاتی، همایش توسعه­ی مبتنی بر دانایی. http://www.civilica.com/Paper-CKBD01-CKBD01_007.html
سازمان سنجش آموزش کشور(1391). گزارش مرکز تحقیقات، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی. تهران: سازمان سنجش آموزش کشور.
عباس­پور، عباس. و شرفی محمد. (1390). ارزیابی درونی در گروه مدیریت و برنامه­ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی. اندازه­گیری تربیتی. 2 (5)، 131-159.
عسکری نژاد امیر. و خادم­الحسینی بهشتی سعید. (1389). تدوین استانداردهای اعتباربخشی دانشکده­های علوم انسانی: بومی­سازی الگوهای موجود اعتباربخشی دیگر کشورها. سنندج: همایش منطقه‌ای بومی­سازی مدل پیشرفت آموزش عالی، اسفند 1389، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
علیاری. شهلا، ملکی حسن، پازارگادی مهرنوش. و عباس­پور عباس.(1391). تدوین و استانداردسازی شاخص­های ارزشیابی کیفیت و اعتبارسنجی برنامه درسی دوره کارشناسی پیوسته رشته پرستاری دانشگاه­های علوم پزشکی کشور. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران.  10(1 مسلسل 37))،50-61.
فراستخواه، مقصود (1385). تدوین و ارائه الگویی برای ارزیابی و اعتباربخشی آموزش عالی ایران بر اساس تجارب جهانی و ایرانی. رساله دکتری دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روان­شناسی و علوم­تربیتی، گروه مدیریت و برنامه­ریزی آموزشی.
فراستخواه، مقصود (1388). دانشگاه ایرانی و مسئله کیفیت. تهران: انتشارات آگاه.
فراستخواه، مقصود (1390). بررسی فرایند نهادینه شدن ساختار ارزیابی درونی و بیرونی در آموزش عالی ایران؛ با تأکید بر نظریه ساختاریابی. تهران: پنجمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام دانشگاهی، اردیبهشت 1390، دانشگاه تهران، پردیس دانشکده­های فنی.
فرزیان‌پور، فرشته (1377).‌ ارزیابی ‌خدمات‌ آموزشی‌ درمانی ‌بیمارستان­های ‌آموزشی ‌دانشگاه­های ‌علوم ‌پزشکی ‌مستقر در تهران‌ بر اساس‌ الگوی‌ اعتبارسنجی.‌ رساله­ی دکتری دانشگاه‌ آزاد اسلامی‌، واحد علوم‌ و تحقیقات تهران‌. گروه مدیریت.
مجتبی­زاده. محمد، عباس­پور عباس، ملکی حسن. و فراست. مقصود. (1393). تحولات اعتبارسنجی در آموزش عالی ایران و جهان،آموزه­ای برای نظام آموزش عالی ایران.  تهران: اولین کنفرانس ملی و هشتمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام­های دانشگاهی، اردیبهشت 1393، دانشگاه صنعتی شریف.
میرزا محمدی، محمدحسن (1376). بررسی و طراحی الگوی مناسب برای ارزیابی درونی کیفیت آموزشی وزارت نیرو. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده روان­شناسی وعلوم­تربیتی، گروه مدیریت و برنامه­ریزی آموزشی.
میرشفایی مریم­سادات. و درتاج فریبرز.(1391). ارزیابی درونی گروه­های کتابداری و آموزش‌وپرورش دانشکده علوم­تربیتی و روان­شناسی دانشگاه علامه طباطبائی. تهران: دومین کنفرانس ارزشیابی و تضمین کیفیت در نظام­های آموزشی با تمرکز بر یکپارچه­سازی نظام آموزشی، اسفند 1391، انجمن پژوهش­های آموزشی ایران.
 
American Psychological Association. (2014). Definition of Accreditation. Retrieved June29, 2014, from
http://search.apa.org/search?query=definition%20of%20accreditation
Council for Higher Education Accreditation. (2014). An overview of U.S. accreditation.Retrieved January 2, 2014, from
http://www.chea.org/pdf/OverviewAccred_rev 0706.pdf
Harcleroad, F. F. (1980). Accreditation: History, process, and problems. Washington, DC: ERIC. (ERIC Document Reproduction Service No. ED198774).
Hawkins, H. (1992). Banding together: The rise of the national associations in American higher education, 1887–1950. Baltimore: Johns Hopkins Press.
Hossler, D., Gross, J. P. K., Cekic, O., & Hillman, N. (2008). Project on academic success: Engaging in practice- and policy-oriented research on student success in higher education. Retrieved January 24, 2014, from Indiana University Website:
http://www.career.org/iMISPublic/Content/ContentFolders/NewsArticles/DefaultFull.finalcopy.1.08.pdf
Kaplan, D. (2008). The history of higher education accreditation. Retrieved January 15 , 2014, from
http://www.bachelordegrees.net/bachelor/accreditation-offered.asp
Moore, C. A. (1982). Accreditation of higher education: The case of NCATE. Retrieved October 22, 2014, from
http://eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_ storage_01/0000019b/80/2f/fe/c6.pdf
Nguyen, P. T. (2005). Reaffirmation of accreditation and quality improvement as journey: A case study. Unpublished doctoral dissertation, Texas TechnicalUniversity, Lubbock, TX. Retrieved October 25, 2014, from
http://eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_ storage_01/0000019b/80/2f/fe/c6.pdf
U.S. Department of Education. (2014). Accreditation in the United States. Retrieved April 6, 2014, from
http://www.ed.gov/admins/finaid/accred/accreditation_pg4.html
U.S. Department of Education. (2014). Current list of nationally recognized accrediting agencies. Retrieved February 19, 2014, from http://www.ifap.ed.gov/aagencies/ aagencies/attachments/brochure.pdf
U.S. Department of Education. (2014b). Diploma mills and accreditation—Diploma mills. Retrieved January 8, 2014, from
 http://www.ed.gov/students/prep/college/diplomamills/diploma-mills.html#defined
Western Association of Schools and Colleges-Accrediting Commission for Senior Colleges and Universities. (2013). WASC 2013 handbook of accreditation. Retrieved December 28, 2014, from
http://www.wascsenior.org/findit/files/forms/Handbook_of_Accreditation___July_2013.pdf