نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، نیشابور، ایران

2 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، نیشابور، ایران (نویسنده مسئول)

3 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، نیشابور، ایران.

4 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، نیشابور، ایران

10.22054/jrlat.2024.81578.1775

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی مدیریت در مدارس مناطق چند قومیتی بود. به این منظور از روش داده بنیاد با رویکرد اشتراوس و کوربین استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش، مدیران و معلمان مناطق چند قومیتی استان خراسان رضوی بودند. داده‌های پژوهش با استفاده از مصاحبه‌های فردی نیمه ساختاریافته جمع‌آوری گردید، نمونه آماری شامل 14 نفر از مدیران مدارس مناطق چند قومیتی و 8 نفر از معلمان مناطق چند قومیتی و 4 نفر از اساتید دانشگاه و متخصص در زمینه مدیریت آموزشی بودند که به شیوه نظری هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از روش کدگذاری سه مرحله‌ای اشتراوس و کوربین (1990) تحلیل‌شده‌اند. یافته‌های پژوهش بیانگر این است که مدیریت مشارکتی و سازنده گرا مبتنی بر چند فرهنگی، به‌مثابه پدیده محوری عمل می‌کند و زمینه‌های فردی، سازمانی و اجتماعی در این بخش تأثیرگذارند. همچنین شرایط علّی شامل ایجاد آرامش در محیط مدرسه، ارزش‌گذاری به نقش‌های مدیریت چند فرهنگی، بسترسازی فرهنگی بود. عوامل مداخله‌گر مشتمل بر میزان مشارکتی سازی رهبری، میزان تسهیلگری در راستای آموزش چند قومیتی، میزان دانش و آگاهی حرفه‌ای چند فرهنگی بودند و راهبردهای مدنظر، تقویت فرهنگ مشارکت جمعی در مدارس، ارتقا مهارت‌ها و شایستگی‌های مدیریتی، مدرسه محوری در مناطق چند قومیتی احصا شدند. درنهایت پیامد الگوی مدیریت در مدارس مناطق چند قومیتی بر مبنای نظر پژوهشگران در سطح خرد، اصل ارتقا دانش، بینش و مهارت دانش آموزان از اقوام مختلف و در سطح کلان، هم‌زیستی اقوام و توسعه فرهنگی مبتنی بر وحدت قومی عنوان گردید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Management model in schools of multi-ethnic areas: Designing a model with the foundational data theory approach

نویسندگان [English]

  • abolfazl Jalaieri Laiin 1
  • Moslem cherabin 2
  • Mohammad Karimi 3
  • Ali Maghol 4

1 Doctoral student of educational management, Islamic Azad University, Neyshabor branch, Neyshabor, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Management, Islamic Azad University, Neyshabor Branch, Neyshabor, Iran (corresponding author)

3 Assistant Professor, Department of Management, Islamic Azad University, Neyshabor branch, Neyshabor, Iran.

4 Assistant Professor, Department of Management, Islamic Azad University, Neyshabor branch, Neyshabor, Iran

چکیده [English]

The purpose of the current research was to design a management model in schools in multi-ethnic areas. For this purpose, the foundation data method with the Strauss and Corbin approach was used. The statistical population of the research was managers and teachers of multi-ethnic areas of Razavi Khorasan province. The research data was collected using semi-structured individual interviews, the statistical sample included 14 school principals in multi-ethnic areas, 8 teachers in multi-ethnic areas, and 4 university professors and experts in the field of educational management, who were selected in a targeted theoretical manner. became The data were analyzed using the three-step coding method of Strauss and Corbin (1990). The findings of the research show that participatory and constructive management based on multiculturalism acts as a central phenomenon and that individual, organizational and social contexts have an influence in this sector. Also, the causal conditions included creating peace in the school environment, valuing the roles of multicultural management, creating a cultural background. The intervening factors included the level of participatory leadership, the level of facilitation in the direction of multi-ethnic education, the level of multicultural professional knowledge and awareness, and the considered strategies were to strengthen the culture of collective participation in schools, improve managerial skills and competencies, and school-oriented in multi-ethnic areas.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Multiethnic schools
  • school management
  • foundation data theory