نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری تخصصی رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

10.22054/jrlat.2024.81738.1779

چکیده

هدف این پژوهش، تحلیل ادراک معلمان در خصوص جلوه‌های کارآمدی مدیر مدرسه در دوره ابتدایی است. تلاش شد تا با کمک رویکرد تفسیرگرایانه به ترسیم معنایی ادراک معلمان از جلوه‌های کارآمدی یک مدیر در مدرسه ابتدایی پرداخته و در این‌رابطه، درک و ارزیابی شرکت‌کنندگان به تصویر آید . از این‌رو، پژوهش حاضر یک پژوهش کیفی است که با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفته‌است. به منظور گردآوری داده‌ها از مصاحبه عمیق نیمه‌ساختاریافته استفاده شد. با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند، به کمک روش نمونه‌گیری موارد عادی، پس از انجام 22 مصاحبه با معلمان ـ ضمن رعایت تنوع ویژگی‌های مشارکت‌کنندگان ـ اشباع داده‌ها حاصل شد. تحلیل عمیق داده‌های کیفی به کمک روش پنج‌مرحله‌ای جیورجی و همکاران(2017)، موجب کشف و طبقه‌بندی هشت مضمون اصلی و چهل‌وچهار مضمون فرعی گردید. هشت جلوه‌ی اصلی کارآمدی شامل «شخصیتی ـ فردی، ارتباطی ـ اجتماعی، روان‌شناختی، رهبری ـ روش‌شناختی، معنوی ـ اخلاقی، استراتژیک، انقلابی ـ اسلامی و فنی ـ حرفه‌ای» است. از لحاظ میزان اهمیت و معیار تکرار در چشم‌انداز مشارکت‌کنندگان، جلوه‌ی ارتباطی ـ اجتماعی بالاترین و جلوه‌ی فنی ـ حرفه‌ای کمترین بسامد را نشان دادند. از این‌رو، اصالت این پژوهش در یادآوری اعتبار روابط انسانی در محیط‌های انسانی است. بنابراین ضمن استفاده از رویکردهای صحیح انتخاب و انتصاب و همچنین بهره‌گیری از راهبردهای توانمندسازی اثربخش، می‌توان از مدیریت ایستای مدارس ابتدایی به سوی رهبری کارآمد گام برداشت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Phenomenological analysis of teachers' perception and lived experience of school principal's efficiency in elementary school

نویسنده [English]

  • Mahdi Saeedi

Specialized Ph.D. in Philosophy of Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran

چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of analyzing the perception of teachers regarding the efficiency of school principals in the elementary school. An attempt was made to draw the meaning of the teachers' perception of the efficiency of a principal in elementary school with the help of the interpretive approach, and in this regard, the understanding and evaluation of the participants was depicted. The present research is a qualitative study conducted using the descriptive phenomenological method. The data were collected through semi-structured interviews. Semi-structured interviews with 22 teachers were conducted until the data were saturated. Qualitative data analysis using the five-step method of Giorgi et al. (2017) led to discovery and classification of eight main themes and forty-four sub-themes. The eight main aspects of efficiency include "personal-individual, communicative-social, psychological, leadership-methodological, spiritual-ethical, strategic, revolutionary-Islamic, and technical-professional." In terms of the importance and criterion of repetition in the perspective of the participants, the communication-social effect showed the highest frequency and the technical-professional effect showed the lowest frequency. The originality of this research is in reminding the validity of human relationships in human environments. Therefore, while using the correct selection and appointment approaches as well as using effective empowerment strategies, it is possible to move from the static management of primary schools to efficient leadership.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teachers' perception
  • Lived experience
  • Efficient manager
  • Primary schools
  • Qualitative method