نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2 استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه ارومیه، ایران
3 استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی عوامل درونی مؤثر بر ارتقاء پاسخگویی دانشگاهها به نیازهای بازارکار انجام شد. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری، کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز به تعداد 750 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 255 نمونه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس مرور متون، طراحی شد. روایی پرسشنامه بر اساس روایی صوری، نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی تأیید شد. ضریب پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، 86/0 بدست آمد. دادهها با استفاده از آزمونهای بوت استرپ، فریدمن، t مستقل، تحلیل واریانس یکراهه و توکی با استفاده از نرمافزارهای spss و pls مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که متغیرهای برنامهریزی پاسخگو، برنامهدرسی پاسخگو، آموزشهای پاسخگو، پژوهشهای پاسخگو، پایش و ارزیابی پاسخگو بر ارتقاء پاسخگویی دانشگاه ها تأثیر دارند. متغیر پژوهشهای پاسخگو در رتبه اول و پایش و ارزیابی پاسخگو در رتبه آخر قرار گرفت. بین دیدگاههای اعضای هیئت علمی بر حسب جنسیت و سن (به جز متغیر برنامهریزی پاسخگو بر حسب سن) تفاوت معناداری وجود نداشت. این پژوهش، عوامل درونی مؤثر بر ارتقاء پاسخگویی دانشگاهها به نیازهای بازارکار را در 5 عامل و 20 زیرعامل نمایان ساخت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The internal factors affecting on improving accountability of universities to the needs of the labor market
نویسندگان [English]
- Shahrokh Mohammadian 1
- Hassan Ghalavandi 2
- Abolfazl Ghasemzadeh 3
1 Ph.D Student in Higher Educational Administration, University of Urmia, Urmia, Iran.E-mail: shshmohammadian@gmail.com
2 Professor, Department of Education, Faculty of Literature and Humanities, University of Urmia, Urmia, Iran. E-mail: galavandi@gmail.com
3 Professor, Department of Education; Shahid Madani University of Azerbaijan, Tabriz, Iran. E-mail: ghasemzadee@yahoo.com
چکیده [English]
This research was conducted with the aim of investigating the internal factors affecting on improving accountability of universities to the needs of the labor market. The research method was descriptive-survey and applied. The statistical population was 750 faculty members of Tabriz University, and 255 samples were selected using the Cochran formula by stratified random sampling. The data collection tool was a researcher-made questionnaire designed based on literature review. The validity of the questionnaire was confirmed based on (FV), (CVR) and (CVI). The reliability coefficient of the questionnaire was 0.86. The data were analyzed using bootstrap, Friedman, independent samples t-test, one-way analysis Anova and Tukey's test. The results showed that the variables of accountable planning, accountable curriculum, accountable teaching, accountable research accountable monitoring and evaluation have an effect on improving the accountability of universities. The accountable research variable was ranked first and the accountable monitoring and evaluation was ranked last. There was no significant difference between the views of faculty members in terms of gender and age (except for the accountable planning variable). This research revealed the internal factors affecting on improving the accountability of universities to the needs of the labor market in 5 factors and 20 sub-factors.
کلیدواژهها [English]
- accountability
- academic accountability
- labor market
- faculty members