نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.

2 دانشیارگروه مدیریت / مرکز تحقیقات کارآفرینی، ایده پردازی و تجاری سازی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسالمی، سمنان، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت / مرکز تحقیقات کارآفرینی، ایده پردازی و تجاری سازی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.

4 دانشیار گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف اعتبار سنجی مدل شایستگی‌های دیجیتال مدیران به روش آمیخته انجام شد. روش پژوهش بخش کیفی، تحلیل مضمون بر مبنای مدل کلارک و براون(2006) بود و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق بود که به روش کدگذاری باز و محوری تحلیل شد. جامعه پژوهش بخش کیفی مدیران و خبرگان سازمان سنجش آموزش کشور بودند که از این میان با 15 نفر داده‌ها به سطح اشباع رسید. در بخش کمی از روش تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزار Smart-Pls2 استفاده شد و جامعه آماری بخش کمّی شامل مدیران و سرپرستان شاغل در سازمان سنجش آموزش کشور به تعداد 250 نفر بودند. شایستگی‌های دیجیتال مدیران با هشت مضمون فراگیر مشتمل بر دانش و آگاهی، ویژگی‌های فردی، نگرش جدید به شیوه مدیریت، زیرساخت‌های دیجیتالی سازمان، توسعه فناورانه، محیط دیجیتال خلاق، تقویت منابع انسانی فناور و بروز رسانی سیستم سازمانی با 20 مضمون سازمان دهنده و 93 مولفه در قالب مضامین پایه شناسایی شد. تمامی ضرایب مدل فوق با سطح اطمینان 95 درصد در دامنه قابل قبول قرار گرفته است. مدل‌های متغیرهای پژوهش از دیدگاه هر سه دسته شاخص برازش در وضعیت مطلوبی قرار داشته است. درنتیجه با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان گفت مدل مورد تایید است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Validation of managers' digital competencies model (Case of study: Organization of Education Evaluation of the country)

نویسندگان [English]

  • Majid Mahmoudi Khaledi 1
  • younos Vakil Alroaia 2
  • Ali faez 3
  • farshad Faezy Razi, 4

1 PhD student in Human Resource Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran.

2 Corresponding Author, Associate Professor / Chairman, Entrepreneurship and Commercialization Research Center, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran

3 Associate Professor Chairman, Entrepreneurship and Commercialization Research Center, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran.,

4 Associate Professor, Department of Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran.

چکیده [English]

the current research was conducted with the aim of validating the model of digital competencies of managers in a mixed method. The research method of the qualitative part was thematic analysis based on the model of Clark and Brown (2006), and the data collection tool was a semi-structured and in-depth interview, which was analyzed by open and axial coding. The research community was the managers and experts of the qualitative department of the country's education assessment organization, and the data reached the saturation level with 15 of them. In the quantitative part, the confirmatory factor analysis method and Smart-Pls2 software were used, and the statistical population of the quantitative part included managers and supervisors working in the country's education assessment organization in the number of 250 people. Digital competences of managers with eight overarching themes including knowledge and awareness, individual characteristics, new approach to management, digital infrastructure of the organization, technological development, creative digital environment, strengthening technological human resources and updating the organizational system with 20 organizing themes and 93 components. It was identified in the form of basic themes. All the coefficients of the above model are in the acceptable range with a confidence level of 95%. The models of the research variables are in a good condition from the point of view of all three categories of fit index. As a result, according to the obtained results, it can be said that the model is approved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competence
  • digital competence of managers
  • future studies
  • theme analysis
  • factor analysis