نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران

چکیده

هدف این پژوهش شناسایی راهبردهای اجرای مدیریت ناب در آموزش‌وپرورش بود. از رویکرد تحقیق کیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی اساتید مدیریت و علوم تربیتی دانشگاه‌های ایران بود. جهت اجرای پژوهش مصاحبه‌های عمیق با 15 نفر از خبرگان در خصوص شناسایی راهبردهای اجرای مدیریت ناب در آموزش‌وپرورش انجام گرفت. برای حصول اطمینان از روایی ابزار در جریان پژوهش از مرور خبرگان مشارکت‌کننده و همچنین نظارت سه نفر از اساتید غیر شرکت‌کننده در پژوهش استفاده شد. برای اطمینان از پایایی داده‌ها از روش بازبینی مکرّر مشارکت‌کنندگان استفاده شد. در مرحله کدگذاری باز 738 گزاره مفهومی شناسایی و با ادغام و ترکیب آن‌ها 20 کد محوری به دست آمد و در مرحله کدگذاری انتخابی شش کد مهندسی مجدد در اقتصاد آموزش‌وپرورش، گزینش حرفه‌ای، انگیزش، اقدامات اثربخش، نهادهای معین و برآورد نیازها به‌عنوان راهبردهای اجرای مدیریت ناب در آموزش‌وپرورش شناسایی شدند. با توجه به مزایای مدیریت ناب در ابعاد گوناگون، لازم است با اتخاذ راهبردهای اثربخش اجرای ناب در آموزش‌وپرورش آغاز شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying Strategies for Implementing Lean Management in Education

نویسندگان [English]

  • moharramali hashemi 1
  • Jahangir Yari Haj Atalou 2
  • Sadegh Maleki Avarsin 3

1 Ph.D. Candidate in Educational Administration, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to identify strategies for implementing lean management in education. A qualitative research approach was used. The research field included all professors of management and educational sciences of Iranian universities. In-depth interviews were conducted with 15 experts to identify strategies for implementing lean management in education. To ensure the validity of the instrument during the research, the review of participating experts as well as the supervision of three non-participating professors was used. The participants' repeated review method was used to ensure the reliability of the data. In the open coding stage, 738 conceptual propositions were identified and by combining them, 20 pivotal codes were obtained. In the selective coding stage, six re-engineering codes in education economics, professional selection, motivation, effective measures, specific institutions and needs assessment as implementation strategies lean management was identified in education. Given the benefits of lean management in various dimensions, it is necessary to start by adopting effective guidelines for lean implementation in education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Lean Management
  • Strategy