نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران، تهران، ایران

3 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

با توجه به محیط کسب و کار در حال تغییر، سازمان‏ ها مجبورند نوآوری را به عنوان یک پیش ‏نیاز ضروری برای افزایش کارایی، بهره ‏وری و پایداری خود در نظر بگیرند. در این راستا، آن‏ ها باید توجه بیشتری به افزایش اشتیاق شغلی، توانمندسازی روان ‏شناختی و تحریک رفتارهای کاری نوآورانه داشته باشند. لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی اشتیاق شغلی در مدل رفتارهای کاری نوآورانه بر اساس توانمندسازی روان‏ شناختی انجام شد. این پژوهش از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها جزء تحقیقات کمی از نوع همبستگی به شمار می ‏رود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان زن و مرد شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در سال 1401 تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونه‏ گیری تصادفی ساده تعداد 345 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. داده ‏های این پژوهش با استفاده از پرسشنامه ‏های استاندارد توانمندسازی روان ‏شناختی Spritzer and Mishra's (1995)، اشتیاق شغلی، Salonava and Shoufeli (2001) و رفتار کاری نوآورانه Dijang and Denhartog (2010) جمع ‏آوری شدند. بر اساس نتایج پژوهش تأثیر توانمندسازی روان‏ شناختی بر اشتیاق شغلی 380/0، بر رفتارهای کاری نوآورانه 297/0 و تأثیر اشتیاق شغلی بر رفتارهای کاری 352/0 بوده است (001/0>p). بعلاوه نتایج نشان داد که توانمندسازی روان ‏شناختی به واسطه اشتیاق شغلی بر رفتارهای کاری نوآورانه به میزان 667/0 تأثیر دارد (05/0>p). بنابراین همه متغیرها به صورت مثبت و مستقیم بر همدیگر تأثیرگذار بوده ‏اند (001/0>p). این پژوهش درک اهمیت توانمندسازی روان‏ شناختی به عنوان یک پیش‏نیاز ضروری برای رفتارهای کاری نوآورانه کمک می‏ کند و بینش جدیدی را برای سازمان ‏ها ارائه می‏دهد تا رفتارهای کاری نوآورانه کارکنان را تشویق کنند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Mediating Role of Job Enthusiasm in the Model of Innovative Work Behaviors Based on Psychological Empowerment

نویسندگان [English]

  • kamran malekpour lapari 1
  • tayebeh dastanpoor 2
  • azam bakhtyarirenani 3

1 Ph.D. Student in Higher Education Administration, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Education, Payam-e-Noor University, Tehran Branch, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Education, Payam-e-Noor University, Tehran Branch, Tehran, Iran

چکیده [English]

Due to the changing business environment, organizations have to consider innovation as a necessary prerequisite to increase their efficiency, productivity and sustainability. In this regard, they should pay more attention to increasing job enthusiasm, psychological empowerment, and stimulating innovative work behaviors. Therefore, this research was conducted with the aim of investigating the mediating role of job enthusiasm in the model of innovative work behaviors based on psychological empowerment. In terms of the objective, this research is part of applied research, and in terms of the data collection method, it is part of correlational quantitative research. The statistical population of this research was made up of all the male and female employees of the oil company in the central regions of Iran in 1401. Using simple random sampling, 345 people were selected as the research sample. The data of this research were collected using Spritzer and Mishra's (1995) Standard Questionnaires of Psychological Empowerment, Job Enthusiasm,      Salonava and Shoufeli (2001) and Innovative Work Behavior of Dijang and Denhartog (2010). According to the results of the research, the effect of psychological empowerment on job enthusiasm was 0.380, on innovative work behaviors was 0.297, and the effect of job enthusiasm on work behaviors was 0.352 (p<0.001). In addition, the results showed that psychological empowerment due to job enthusiasm has an effect on innovative work behaviors to the extent of 0.667 (p<0.05). Therefore, all variables have positively and directly influenced each other (p<0.001).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychological empowerment
  • Innovative work behaviors
  • Job enthusiasm
  • Iranian Central Oil Fields Company