نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 استادیار گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خدابنده، زنجان، ایران.

چکیده

هدف اصلی در این پژوهش، شناسایی، تبیین و اعتبارسنجی شرایط علّی دانشگاه باز بر اساس پارادایم نوآوری باز بوده است. برای رسیدن به این هدف، از روش ترکیبی متوالی اکتشافی استفاده شده است. در روش‌شناسی پژوهش از رویکرد آمیخته استفاده شد، و در مرحله کیفی با استفاده ازنظریه داده‌بنیاد و مصاحبه نیمه‌ساختار‌یافته با ده نفر از متخصصان و پژوهشگران نوآوری باز که به روش نظری انتخاب شدند، داده‌ها جمع‌آوری شد و سپس با استفاده از روش اکتشافی مؤلفه‌های شرایط علّی شناسایی و تبیین گردید. بر اساس یافته‌های حاصل از مرحله کیفی پرسشنامه، مدل اولیه طراحی شد و پس از سنجش روایی (لاوشه) و پایایی آلفای کرونباخ 85/0، پرسشنامه طراحی‌شده به 364 نفر از اساتید دانشگاهی با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب اجرا گردید. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که مؤلفه‌های نوآوری باز ارائه‌شده در طرح نظام‌مند با استفاده از نرم‌افزار AMOS24 و انجام روش تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و مرتبه دوم، اعتبار قرار گرفت و بارهای عاملی تمامی مؤلفه‌ها بیشتر از 4/0 و مقادیر T بیشتر از 96/1 به دست آمده است که این نتایج حاکی از برازش قابل قبول برای همه مؤلفه‌های ارائه شده در مدل مفهومی است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Explanation and Validation of Open University Causal Conditions Based on Innovation Paradigm: A Mixed Approach

نویسندگان [English]

  • masomeh Tajari 1
  • fariba damirchili 2

1 Ph.D. Student in Educational Management, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.

2 Assistant Professor, Khodabandeh Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran.

چکیده [English]

The main purpose of research was to design and validate the open innovation model in the university. To achieve this goal, a sequential combined exploratory method was used. The mixed method was used a methodology. In the qualitative stage, using the data theory of the foundation and through semi-structured interviews and interviews with ten experts and researchers of open innovation who were selected theoretically. Data were collected and using the Strauss and Corbin systematic design of open innovation components in the form of a conceptual data model of the foundation. A questionnaire and a preliminary model were designed based on the findings of the qualitative stage. After assessing the validity (Lavache) and Cronbach's alpha reliability of 0.85, a questionnaire was designed to 364 professors of mother universities using the proportional stratified sampling method. Findings show that the components of open innovation presented in the systematic design using Amos24 software. The first and second order confirmatory factor analysis methods were validated Factor loads of all components are greater than 0.4 and t values are greater than 1.96 The results indicate an acceptable fit for all components presented in the systematic design. The components of open innovation presented in the systematic design were validated using Amos24 software and first and second order confirmatory factor analysis. Factor loads of all components are greater than 0.4 and t values are greater than 96.1. These results indicate an acceptable fit for all components presented in the systematic design.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Paradigm
  • Open innovation
  • University