نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.

2 استادیارگروه علوم تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.

3 استادیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، زنجان، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ساخت مقیاس تجاری‌سازی دانش برای دانشگاه­ها و اعتباریابی آن در دانشگاه گیلان انجام شده است.  برای انجام این پژوهش، از روش آمیخته با رویکرد اکتشافی متوالی استفاده شده است. ابتدا در بخش کیفی با استفاده از روش نظریه زمینه­ای و نمونه‌گیری هدفمند با 30 نفر از رؤسا، مدیران گروه و اساتید دانشگاه گیلان، متخصصان مراکز رشد دانشگاهی و پارک علم و فناوری در استان گیلان و صاحبنظر در حوزه تجاری‌سازی دانش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام شد و با حصول اشباع نظری مصاحبه متوقف شد. در بخش کمی، جامعه آماری، اعضای هیأت علمی دانشگاه گیلان، به تعداد 575 نفر بود که تعداد نمونه طبق جدول کرجسی و مورگان 230 نفر تعیین گردید و نمونه‌گیری با روش طبقه‌ای متناسب با حجم انجام شد و پرسشنامه طراحی‌شده مبتنی بر یافته‌های بخش کیفی میان آنان توزیع شد. برای تعیین روایی در بخش کیفی، از مطالعه مجدد توسط همتا و پژوهشگر استفاده شد و پایایی این بخش با اشباع نظری در مرحله جمع آوری داده­ها و پایایی بازآزمون معادل 90 درصد مورد تأیید قرار گرفت و برای تعیین روایی پرسشنامه محقق ساخته از روایی محتوایی، روایی واگرا و روایی سازه، برای تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ (981/0) بهره گرفته شد. تحلیل بخش کیفی مبتنی بر رویکرد داده بنیاد و تحلیل براساس کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. جهت آزمون اعتبار پرسشنامه با بهره­گیری از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تائیدی روایی (سازه، همگرا، واگرا) و پایایی (ضریب آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی) ابزار مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی نشان از برازش مطلوب هریک از گویه‌ها با عوامل داشت و نشان داد هریک از عوامل دارای بار عاملی مناسبی جهت پیش‌بینی ابعاد اصلی پرسشنامه هستند و در نتیجه ابزار طراحی شده از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است و توان اندازه گیری تجاری‌سازی دانش دانشگاه­ها را دارد. در نهایت به عنوان نتیجه، فرم نهایی پرسشنامه بدین صورت تنظیم گردید: عوامل علی از طریق 22 گویه، پدیده محوری یا مؤلفه‌های تجاری‌سازی دانش از طریق 6 گویه، عامل شرایط زمینه­ای (بستر و زمینه مناسب) جهت اجرای تجاری‌سازی دانش از طریق 32 گویه، عوامل مداخله­گر و بازدارنده از طریق 10 گویه، عامل راهبردهای تجاری‌سازی دانش از طریق 15 گویه، و عامل پیامدهای اجرای تجاری‌سازی دانش از طریق 15 گویه سنجیده شدند. داده‌های بخش کمی با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS و AMOS مورد تحلیل قرار گرفت. با توجه به نبود ابزار اندازه‌گیری بومی برای تجاری‌سازی دانش، به نظر می­رسد پرسشنامه طراحی‌شده بتواند این خلأ را برطرف نماید، بنابراین در پژوهش‌هایی که از این پس پیرامون تجاری‌سازی دانش، مطالعه و بررسی آن در دانشگاه­ها انجام بشود می­توان از این پرسشنامه استفاده نمود.که در این راستا پژوهشگر، نه عامل الگوی پارادایمی تجاری‌سازی دانش را با کدهای محوری آن‌ها تبیین نموده و پیشنهاداتی کاربردی جهت تحقق تجاری‌سازی دانش در دانشگاه­ها ارائه نموده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Construction of Knowledge Commercialization Scale for Universities and Its Validation

نویسندگان [English]

  • hosein vahedchokdeh 1
  • mohammadreza karamipor 2
  • ali sobatlo 3

1 Department of Educational Sciences, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran

2 Department of Educational Sciences, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran

3 Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The present study aimed to construct a scale of knowledge commercialization for universities and its validation in the University of Guilan. To conduct this research, a mixed method with a sequential heuristic approach has been used. First, in the qualitative section, using the method of contextual theory and purposeful sampling, 30 semi-interviews with 30 heads, department managers and professors of Guilan University, specialists of university growth centers and science and technology parks in Guilan province and experts in the field of knowledge commercialization. The research instrument for gathering data was structured and the interview was stopped with theoretical saturation. In the quantitative part, the statistical population was 575 faculty members of the University of Guilan. The number of samples was determined according to Krejcie and Morgan table 230 and the sampling was done by stratified method according to the volume and the questionnaire was designed based on the findings. Qualitative sections were distributed among them. To determine the validity in the qualitative section, a peer review was used by the peer and the researcher and the reliability of this section was confirmed by theoretical saturation in the data collection stage and the reliability of the retest equal to 90%. Content, divergent validity and construct validity were used to determine the reliability of the questionnaire by Cronbach's alpha (0.981). The qualitative part analysis was based on the foundation data approach and the analysis was performed based on open, axial and selective coding. To test the validity of the questionnaire using exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis, the validity (structure, convergent, divergent) and reliability (Cronbach's alpha, combined reliability) of the instrument were examined. Quantitative data were used using descriptive statistics and Inferential. The researcher has explained the paradigm of knowledge commercialization model, not their factor, with their central codes and has provided practical suggestions for the realization of knowledge commercialization in universities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Commercialization Questionnaire
  • Universities
  • Mixed Research Method