نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

2 دانشیار روان‌شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی‌گری تعادل کار- زندگی در روابط علّی بین فضیلت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان و پیشنهاد الگویی علی در ارتباط با آن صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه معلمان مدارس منطقه‌ی کلیبر بودند که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و با فرمول کوکران، تعداد 200 نفر انتخاب شدند. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث روش، توصیفی از نوع همبستگی است. برای گردآوری داده‌ها، از پرسشنامه‌های استاندارد استفاده شد که همه آنها از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بودند. داده‌های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS و Lisrel در قالب آزمون‌های t و مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان می‌دهد که فضیلت سازمانی مدارس به طور مستقیم اثر معنی‌داری بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان دارد؛ همچنین آزمون الگوی مفروض نشان می‌دهد فضیلت سازمانی با میانجی‌گری تعادل کار-زندگی می‌تواند بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان اثرگذار باشد. یافته‌های پژوهش بر اهمیت فضیلت سازمانی مدارس و رفتار شهروندی سازمانی و همچنین بر تعادل کار-زندگی معلمان تاکید دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The role of mediating work-life balance in causal relationships between organizational virtue and organizational citizenship behavior of teachers

نویسندگان [English]

  • hafez sahebyar 1
  • Abolfazl Farid 2

1 Ph.d. student in educational psychology, Department of psychology, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan University of Shahid Madani, Tabriz, Iran.

2 Associate Professor In Educational psychology, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan University of Shahid Madani, Tabriz, Iran.

چکیده [English]

This study aimed to investigate the mediating role of work-life balance in causal relationships between organizational virtue and organizational citizenship behavior of teachers and suggest a causal model in relation to it. The study population included all staff of Kaleybar district schools who were selected by cluster sampling method and Cochran's formula, 200 people. The present study is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of method. Standard data questionnaires were used to collect data, all of which had good validity and reliability. The research data were analyzed using SPSS and lisrel software in the form of t-tests and structural equation modeling.The results show that the organizational virtue of schools directly has a significant effect on the organizational citizenship behavior of Kaleybar education staff; Also, the hypothetical model test shows that organizational virtue can influence teachers' organizational citizenship behavior by mediating work-life balance. The research findings emphasize the importance of organizational virtue of schools and the organizational citizenship behavior of employees, as well as the work-life balance of teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • organizational virtue
  • organizational citizenship behavior
  • work-life balance
  • teachers
  • schools