آرش رسته مقدم
چکیده
نوشتار حاضر با هدف ارج نهادن به خدمات و آثار علمی و آموزشی دکتر علی علاقهبند نگارش شده است. در بخش نخست مقاله با کاربست روش زندگینامهنویسی به حیات شخصی و تحصیلی ایشان اشاره شده و در ادامه آثار علمی وی معرفی و برخی ویژگیهای آن ازجمله «توجه به اندیشهها و نظریههای بنیادین مدیریت و کاربرد آن در عرصه مدیریت آموزشی»، ...
بیشتر
نوشتار حاضر با هدف ارج نهادن به خدمات و آثار علمی و آموزشی دکتر علی علاقهبند نگارش شده است. در بخش نخست مقاله با کاربست روش زندگینامهنویسی به حیات شخصی و تحصیلی ایشان اشاره شده و در ادامه آثار علمی وی معرفی و برخی ویژگیهای آن ازجمله «توجه به اندیشهها و نظریههای بنیادین مدیریت و کاربرد آن در عرصه مدیریت آموزشی»، «پرداختن به نیازهای جامعه علمی و تناسب محتوای کتابها با سرفصلهای درسی مصوب»، «برخورداری از نوآوری و داشتن سهمافزایی در حوزه دانش مدیریت آموزشی» و «نگارش روان و قابلفهم مطالب بدون پرنویسی و پیچیدهنویسی» تشریح شده است. در بخش دوم به کمک رویکرد پدیدارشناسانه و تجربه زیسته نگارنده از حضور در کلاس درس و مکاتبات و مراودات با ایشان برخی از خصوصیات شخصیتی، اخلاقی و علمی وی توصیف شده است. بارزترین ویژگی علمی علاقهبند، دانش و شناخت عمیق از بنیانهای نظری مدیریت آموزشی و مهمترین خصوصیتهای اخلاقی وی، مناعت طبع، صراحت لهجه، صداقت در عمل و دوری جستن از امور دنیوی بود. علاقهبند نمونهای از معلم تراز دانشگاه ایرانی و استادی بیجانشین در حوزه مدیریت آموزشی بود که سراسر عمر پرثمر خود را در راستای نگارش کتابهای طبقهبندیشده و ماندگار در رشته مدیریت آموزشی و اعتلای جایگاه علمی این حوزه در نظام دانشگاهی کشور صرف کرد. بهرهگیری از دیدگاههای وی که در مقاله حاضر به آن اشاره شده، میتواند گرهگشای بخشی از مشکلات نظام مدیریت آموزشی کشور باشد.