حمیدرضا اسد؛ امیر حسین محمودی؛ بهارک شیرزاد کبریا؛ فاطمه حمیدی فر
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی مهارتهای مدیریتی مدیران در قالب یک الگوی پارادایمی با روش دادهبنیاد بود.روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها، توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل 300 نفر از خبرگان، متخصصین و افراد آگاه درزمینه مهارتهای مدیریتی مدیران بود. روش نمونهگیری غیرتصادفی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی مهارتهای مدیریتی مدیران در قالب یک الگوی پارادایمی با روش دادهبنیاد بود.روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها، توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل 300 نفر از خبرگان، متخصصین و افراد آگاه درزمینه مهارتهای مدیریتی مدیران بود. روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند بود که30 نفر از آنها جزء اعضای هئیت علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرداری تهران بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها به صورت سندپژوهی و میدانی و ابزار گردآوری دادهها شامل مصاحبه نیمهساختاریافته بود و پرسشنامه گردآوری دادهها ازطریق روش دادهبنیاد با رهیافت نظاممند انجام شد. روایی پژوهش از روش سهسویهسازی و پایایی آن نیز به روش توافق بین کدگذاران تعیین شده است. برای تحلیل دادههای کیفی از فراترکیب، تحلیل مضمون و نرمافزار MAXQDA استفاده شد. درنهایت 3 بعد، 13 مؤلفه و 65 شاخص نهایی شد. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که ابعاد مهارتهای مدیریتی مدیران شامل بعد فردی (خودآگاهی، مدیریت استرس، مدیرت حل اثربخش مسئله) بعد میان فردی (مهارت ارتباطات سازنده، مهارت انگیزش اثربخش، مهارت تأثیرگذاری، مهارت مدیریت تضاد) و بعدگروهی مهارت تفویض اختیار، مهارت تیمی، مهارت هدایت تغییرمثبت، بهکارگیری تکنولوژی، بهکارگیری الزامات مدیریتی) بود. بر اساس یافتههای بهدستآمده الگوی ارائهشده از برازش نسبتاً قابلقبولی برخوردار بوده که مورد تأیید قرارگرفته است