Document Type : Research Paper

Abstract

Methods: The research method is descriptive - correlation. The study population comprised 630 employees, Zahedan University of Medical Sciences. For this purpose, using a random sample of 187 personal was selected. And responded to self-report questionnaire of Organizational loyalty (the attitude Allen & mayer (1990), the behavioral Zaytaml (1996), Organizational trust and transparency Ravlinz (2008).
Results: results showed that the relationship between organizational transparency and organizational loyalty, is affected by organizational trust .The Dimensions (accountability, information sharing and participative) organizational transparency on attitudinal, and behavioral dimensions of organizational loyalty is positive Indirect effect and (secretive) organizational transparency on behavioral and Attitudes aspects of organizational loyalty is negative indirect effect. This means that the dimensions of organizational transparency (accountability, information sharing and participative, secretive) on attitudinal and behavioral dimensions of organizational loyalty have not a direct effect. While indirect effect on the four dimensions of organizational transparency on attitudinal and behavioral dimensions of organizational loyalty is significant. This indicates that the mediating role of organizational trust through transparency and organizational loyalty. Also, the amount of variance explained the fitted model study for dimension Attitudes equal is 0/23 and for dimension behavioral loyalty equal is 0/21.

Keywords

بودلایی، حسن، کوشکی جهرمی، علیرضا و ستاری نسب، رضا (1390). یادگیری و اعتماد سازمانی، حلقه­های میانجی بین توانمندسازی روانشناختی و تعهّد سازمانی. فرآیند مدیریت توسعه، 24 (75)، 67-93.
تیمور نژاد، کاوه (1382). نظام پاسخگویی در شهرداری تهران، پژوهشی پیرامون چگونگی ارائۀ خدمات شهری و رضایت شهروندان. پایان نامه دکترا، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.
حریری، نجلا، اباذری، زهرا و اسماعیلی، گلسفید (1393). سنجش رابطۀ جهت گیری مذهبی و وفاداری سازمانی در میان کتابداران (مطالعه موردی: کتابخانه های دانشگاهی شهر کرج). 4 (13)، 53-71.
خادم، مریم (1390). ارتقاء روحیۀ کارکنان در بخش دولتی: بررسی نقش اعتماد و شفافیّت سازمانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده امور اقتصادی
 خنیفر، حسن(1388). بررسی رابطۀ بین مولّفه های اعتماد وتعهّد سازمانی. نشریه ی مدیریت دولتی، 1 (2)، 3-18.
دانایی فرد، حسن (1389). ارتقاء اعتماد عمومی به سازمان­های دولتی. مجله دانشور رفتار، شماره 41،263-22.
سید نقوی، میرعلی و فراهانی، فاطمه (1392). ایجاد استراتژی مناسب و ارتقای شفافیّت سازمانی از طریق رهبری نوآور. فصلنامۀ مطالعات مدیریت، شماره 72، 75-97.
طبرسا، غلامعلی و رامین، مهرحمید (1389). ارائۀ مدل رفتار شهروندی سازمانی. چشم انداز مدیریت دولتی، 1 (3)، 103-117.
فرجی خیاوی، فرزاد، ویسی، محمد و طهماسبی، قرابی (1393). رابطۀ سلامت سازمانی و اعتماد سازمانی از دیدگاه کارکنان بیمارستانهای آموزشی منتخب دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. مدیریت بهداشت و درمان (نظام سلامت)، 5(3)، 53-63.
کردنائیچ، اسدالله، فانی، علی اصغر و مسعودی، زهرا (1393). فرهنگ سازمانی حلقۀ مفقودۀ شفّافیت سازمانی و عملکرد سازمان. مدیریت فرهنگ سازمانی، 12(2)، 173-189.
گل پرور، محسن و نادی، محمدعلی (1390). نقش میانجی وفاداری سازمانی در رابطۀ بین اخلاق کاری با رفتارهای انحرافی در محیط کار. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، شماره 1، 43-53.
گودرزی، احمد (1391). مدیریت وفاداری سازمانی راهبرد استراتژیک منابع انسانی. مجله علمی پژوهشی بنیادی و کاربردی، 2 (9)، 8995-8998.
لگزیان، محمد، مرتضوی، سعید و کاظمی، سید حسین (1387). مدل مفهومی روابط سازمانی مبتنی بر اعتماد و شفافیّت و سازوکارهای کنترلی متناسب. پیام مدیریت، شماره 28، 122-185.
مظلومی، وحید(1393). ارتباط بین یادگیری سازمانی، بهبود مستمر و اعتماد سازمانی و عملکرد سازمانی. مجلۀ بیمه، شماره 2، 163-182.
ناظم، فتاح (1389). سلامت سازمانی مناطق مختلف دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه رویکردهای نوین در مدیریت آموزشی، 5 (3)، 11-23.
 
 
Brown, S; Mchardy, RTaylor, K. (2011).Workplace performance, worker commitment and loyalty. IZA Discussion paper, 5447, 213-220.
Behn, B; DeVries, D; LinJing, K. (2010).The determinants of transparency in   nonprofit   organizations:   An   exploratory   study 2010. Advances   in   Accounting, incorporating Advances in International Accounting, 26, 6–12.
Kanagaretnam, K. (2012). Trust and reciprocity with transparency and repeated interactions. Journal of Business Research, 63, 241–247.
Chatna, R. (2012). Exploring the relationship among Trust, Employee satisfaction and Organizational commitment.
Sumarto, H; Praetyo, S.(2012). Antecedents of Trust and impact of Loyalty. International journal of information and community technology.
Rawlins, B.(2008). Measuring the Relationship between Organizational Transparency and Employee Trust. Public Relations Journal, 2(2), 1-12.
Ghorbanifar, M;  Babalhavaeji,  M. (2009). [Organizational trust, the essence of social capital], education and development of human resources., Available from:  http://www.sanatekhodro.com/sites/Ensani/Pages/etemade%20sazmani.vizhe.aspx
Captain, M. (2004). Business Cods of Multinational Firms: What Do They Say?.  Journal of Business Ethics, 50(1), 13-31
Ingram, JR. (2009). Organizational Transparency, Employee Perceptions, and Employee Morale: A Correlational Study, a Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Management in Organizational Leadership (Ph.D. Thesis). University of Phoenix, 2009.
Lindstedt,  C; Neuron,  D. (2007). Transparency against Corruption. A Cross-Country Analysis" manuscript, Goteborg University 2007.
Kaneshiro, P. (2008). Analyzing The Organizational Justice, Trust,And Commitment Relationship In A Public Organization". Central University.