مریم بریهی؛ حسین عبداللهی
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی بسترهای تحقق رهبری آموزشی در مدارس دوره ابتدایی انجام گرفت. پژوهش از نوع کیفی و روش مطالعه موردی است. مدارس موردمطالعه جهت این پژوهش، دو مدرسه غیرانتفاعی دخترانه تکریم و فضه (س) در دوره ابتدایی بودند که ضمن بهرهگیری از رویکرد دینی، از بسترهای متنوعی جهت بالا بردن کیفیت آموزشی و پرورشی مدرسه استفاده مینمودند. ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی بسترهای تحقق رهبری آموزشی در مدارس دوره ابتدایی انجام گرفت. پژوهش از نوع کیفی و روش مطالعه موردی است. مدارس موردمطالعه جهت این پژوهش، دو مدرسه غیرانتفاعی دخترانه تکریم و فضه (س) در دوره ابتدایی بودند که ضمن بهرهگیری از رویکرد دینی، از بسترهای متنوعی جهت بالا بردن کیفیت آموزشی و پرورشی مدرسه استفاده مینمودند. جامعه موردمطالعه شامل معلمان، معاونان آموزشی و مدیران این دو مدرسه شامل 24 نفر بود که از 20 نفر آنها مصاحبه به عمل آمد و پسازآن به علت رسیدن به حد اشباع نظری در دادهها، مصاحبهها ادامه پیدا نکرد. ابزار تحقیق مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که توسط محقق طراحی شد. در تحلیل دادهها از الگوی تحلیل دادههای کیفی با روش تحلیل محتوا استفاده شد و دادههای پژوهش پس از مکتوب شدن بهصورت کدهای باز، محوری و گزینشی دستهبندی شدند. نهایتاً در زمینه بسترهای تحقق رهبری آموزشی 4 مؤلفه بسترهای سازمانی شامل: (برنامههای ترسیم اهداف و چشمانداز برای کارکنان، برنامههای ارزیابی و اثربخشی، برنامههای مشارکت کارکنان در تصمیمات، برنامههای ارتباط مؤثر با کارکنان، مدیریت زمان و برنامه توسعه حرفهای مدیر)، بسترهای دانشآموزی شامل: (برنامههای توسعه فردی دانشآموز، برنامههای آموزشی و مهارتی، برنامههای خودشناسی و معرفتافزایی)، بسترهای معلمان شامل: (برنامههای توانمندسازی و برنامههای خودآگاهی) و بسترهای خانوادهمحور شامل: (برنامههای تربیتی و مهارتافزایی و برنامههای آگاهی از رویکرد مدرسه) به دست آمد.