نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول، کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. رایانامه: naderhosainpanahi38@gmail.com

2 استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. رایانامه: nshirbagi@uok.ac.ir

چکیده

هدف پژوهش حاضر کاوش مفهوم فضیلت حرفه‌ای معلمان در فضای آموزش‌وپرورش ایران از طریق ساخت یک ابزار روا و پایای خودارزیابی معلمان، برای مطالعۀ فهم، سنجش مؤلفه‌ها، و میزان آن در بین نمونه‌ای از معلمان ایرانی است. روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی و رویکرد آن کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیۀ معلمان شهرستان سنندج در تمام مقاطع تحصیلی و نمونه آماری با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای به ازای 65 گویه‌، تعداد پاسخگویان 650 نفر انتخاب گردید. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه محقق‌‌‌ساخته از نوع سؤالات بسته ‌پاسخ بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل عاملی تأیید‌ی تحلیل گردید. تفاوت معنی‌داری در میانگین کل فضیلت حرفه‌ای معلمان و مؤلفه‌های (تعهد به انجام عمل تدریس در راستای هدف‌های اجتماعی باارزش) و (تعهد داشتن نه صرفاً به عمل خود، بلکه همچنین به خود عمل تدریس) برحسب میزان سابقه کار، و مؤلفه‌های (تعهد به انجام عمل تدریس در راستای هدف‌های اجتماعی باارزش و تعهد به اصول اخلاقی و مراقبت در تدریس) برحسب میزان نوع استخدام و مؤلفه‌های (تعهد به انجام عمل تدریس به شکلی نمونه و الگوبخش) برحسب نوع رشته‌ تدریس معلمان در مدارس و همچنین نوع رشته تحصیلی معلمان مشاهده شد. درنتیجه می‌توان گفت که‌ پرسش‌نامه محقق ‌ساخته ارزشیابی «فضیلت حرفه‌ای معلمان» می‌تواند در محیط ایرانی یک ابزار روا و پایای خودارزیابی معلمان؛ برای مطالعۀ فهم، سنجش مؤلفه‌ها و میزان آن در بین نمونه‌ای از معلمان ایرانی باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Compilation And Validation of “Teachers Professional Virtue” Evaluation Questionnaire

نویسندگان [English]

  • Nader Hossein‌Panahi 1
  • Naser Shirbagi 2

1 Corresponding Author, M.A. in educational Administration. University of Kurdistan, Sanandaj, Iran. E-mail: naderhosainpanahi38@gmail.com

2 Professor, Department of Education, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran. E-mail: nshirbagi@uok.ac.ir

چکیده [English]

The aim of this study is to explore the concept of teachers' professional virtue within the context of education in Iran by developing a valid and reliable self-assessment tool for teachers. The tool is intended to examine the understanding, measurement, and level of professional virtue components among a sample of Iranian teachers. The research method is descriptive-survey, with a quantitative approach. The statistical population consists of all teachers in Sanandaj, covering all educational levels, with a sample of 650 respondents selected through cluster sampling for a 65-item questionnaire. The data were collected using a researcher-designed closed-ended questionnaire and analyzed through confirmatory factor analysis. Significant differences were found in the overall professional virtue of teachers and specific components, such as (commitment to teaching in alignment with valuable social goals) and (commitment not only to one’s own actions but also to the act of teaching itself) based on years of experience. Furthermore, significant differences were observed in components like (commitment to teaching in alignment with social goals and adherence to ethical principles and care in teaching) according to employment type, and (commitment to exemplary teaching) according to teaching subject and teachers' academic field. These findings indicate that the researcher-designed "Teachers' Professional Virtue" evaluation questionnaire is a valid and reliable tool for self-assessing teachers in Iran, enabling the study of understanding, measurement, and the level of professional virtue components among a sample of Iranian teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Validation
  • Teaching
  • Teacher Commitment
  • Professional Virtue