نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 نویسنده مسئول، کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. رایانامه: m.barihi68@gmail.com
2 دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. رایانامه: abdollahi@atu.ac.ir
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی بسترهای تحقق رهبری آموزشی در مدارس دوره ابتدایی انجام گرفت. پژوهش از نوع کیفی و روش مطالعه موردی است. مدارس موردمطالعه جهت این پژوهش، دو مدرسه غیرانتفاعی دخترانه تکریم و فضه (س) در دوره ابتدایی بودند که ضمن بهرهگیری از رویکرد دینی، از بسترهای متنوعی جهت بالا بردن کیفیت آموزشی و پرورشی مدرسه استفاده مینمودند. جامعه موردمطالعه شامل معلمان، معاونان آموزشی و مدیران این دو مدرسه شامل 24 نفر بود که از 20 نفر آنها مصاحبه به عمل آمد و پسازآن به علت رسیدن به حد اشباع نظری در دادهها، مصاحبهها ادامه پیدا نکرد. ابزار تحقیق مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که توسط محقق طراحی شد. در تحلیل دادهها از الگوی تحلیل دادههای کیفی با روش تحلیل محتوا استفاده شد و دادههای پژوهش پس از مکتوب شدن بهصورت کدهای باز، محوری و گزینشی دستهبندی شدند. نهایتاً در زمینه بسترهای تحقق رهبری آموزشی 4 مؤلفه بسترهای سازمانی شامل: (برنامههای ترسیم اهداف و چشمانداز برای کارکنان، برنامههای ارزیابی و اثربخشی، برنامههای مشارکت کارکنان در تصمیمات، برنامههای ارتباط مؤثر با کارکنان، مدیریت زمان و برنامه توسعه حرفهای مدیر)، بسترهای دانشآموزی شامل: (برنامههای توسعه فردی دانشآموز، برنامههای آموزشی و مهارتی، برنامههای خودشناسی و معرفتافزایی)، بسترهای معلمان شامل: (برنامههای توانمندسازی و برنامههای خودآگاهی) و بسترهای خانوادهمحور شامل: (برنامههای تربیتی و مهارتافزایی و برنامههای آگاهی از رویکرد مدرسه) به دست آمد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identification of Platforms for the Realization of Educational Leadership in Elementary Schools
نویسندگان [English]
- Maryam Barihi 1
- Hossein Abdullahi 2
1 Corresponding Author, Master of educational managment, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. E-mail: m.barihi68@gmail.com
2 Associate professor of Allameh Tabataba'i University, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. E-mail: abdollahi@atu.ac.ir
چکیده [English]
This study aimed to identify the foundations for implementing educational leadership in elementary schools. The research employed a qualitative approach using a case study method. Two non-profit girls' primary schools, Takrim and Fazeh, were selected for this study. These schools, guided by a religious framework, utilized diverse strategies to enhance the quality of education and training. The participants included 24 individuals (teachers, educational assistants, and principals) from these schools. Semi-structured interviews were conducted with 20 participants until theoretical saturation was achieved. Data were collected through researcher-designed semi-structured interviews and analyzed using a qualitative content analysis method. The data were categorized into open, axial, and selective codes. This study identified four key domains for the implementation of educational leadership. The organizational domain encompasses goal-setting and vision development programs for employees, evaluation and effectiveness plans, employee participation in decision-making, effective communication strategies, time management, and professional development initiatives for managers. The student-focused domain includes individual development plans, educational and skill-building programs, as well as self-awareness and knowledge enhancement initiatives. The teacher-focused domain comprises empowerment and self-awareness programs, while the family-focused domain involves educational and skill-building programs and initiatives to raise awareness of the school’s approach. These domains collectively form the foundational frameworks for achieving effective educational leadership.
کلیدواژهها [English]
- Educational leadership
- Educational leadership foundations
- Teacher empowerment
- Self-awareness
- Skill-building programs