نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول، دانشیار گروه روش‏ ها و برنامه ‏های درسی و آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. رایانامه: remohammadis@ut.ac.ir

2 کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، کارشناس مسئول سنجش و ارزشیابی تحصیلی وزارت آموزش‌وپرورش، رایانامه: hosseinhaghi30@gmail.com

3 دکتری مدیریت آموزش عالی و کارشناس پژوهش سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، رایانامه: a.khorsandi1983@gmail.com

چکیده

موفقیت و لازمه آموزش‌وپرورش پویا و تعالی‏محور، مدیرانی پویا، شایسته، متخصص و علاقه‏مند به حرفه یاددهی-یادگیری اثربخش است؛ بنابراین، هدف این پژوهش شناسایی و ارزیابی صلاحیت حرفه‏ای مدیران مدارس ابتدایی شهرستان کوثر بود. پژوهش از جهت هدف، از نوع کاربردی و از جنبه گردآوری داده‏ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش تمامی مدیران، معاونین و مشاوران مدارس و مدیران اداره آموزش‌وپرورش شهرستان کوثر بود که با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی 102 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده‏های پژوهش از پرسشنامه محقق‏ساخته صلاحیت حرفه‏ای مدیران استفاده شد که روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تأیید و پایایی آن نیز بر اساس روش آلفای کرونباخ 83/0 برآورده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‏‏ها از تحلیل عاملی تأییدی و آزمون تی تک‏نمونه‏ای استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی حاکی از آن بود که سه بعد مهارت و توانمندی، نگرش و ارزشی و ویژگی‏های شخصیتی مؤلفه‌های تشکیل‏دهنده سازه صلاحیت‏های عمومی مدیران و 5 بعد شایستگی‏های دانشی، نظارت و کنترل، مدیریت ارتباطات، مدیریت منابع و مدیریت آموزشی مؤلفه‌های تشکیل‏دهنده سازه صلاحیت‏های تخصصی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان کوثر است. همچنین نتایج نشان داد که صلاحیت‏های عمومی و تخصصی احصاء شده برای مدیران مدارس ابتدایی شهرستان کوثر از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند. بر این اساس، تدارک زمینه بهره‏گیری از ابعاد و مؤلفه‌های احصا شده برای انتخاب مدیران و توسعه صلاحیت آن‌ها می‏تواند به تحقق کارا و اثربخش مأموریت‏های آموزشی و تربیتی مدارس منجر شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying and Evaluating the Professional Competence of Principals of Primary Schools

نویسندگان [English]

  • Reza Mohammadi 1
  • Hossein Haghi 2
  • akbar khorsandi yamchi 3

1 Corresponding Author, Associate Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran. E-mail: remohammadis@ut.ac.ir

2 Master's Degree in Training and Improvement of Human Resources, Expert in Charge of Academic Assessment and Evaluation of the Ministry of Education, Tehran,Iran. E-mail: hosseinhaghi30@gmail.com

3 Ph.D. Higher Education Management, Research Expert of National Organization for Assessment & Evaluation of Educational System, Tehran, Iran. E-mail: a.khorsandi1983@gmail.com

چکیده [English]

The success of a dynamic and excellence-oriented education system relies on principals who are competent, skilled, and passionate about effective teaching and learning. This study aimed to identify and evaluate the professional competencies of elementary school principals in Kosar City. The research was applied in nature and utilized a descriptive survey design for data collection. The statistical population included all principals, assistants, counselors, and education department managers in Kosar City, with a sample of 102 individuals selected through random sampling method. A researcher-developed questionnaire was employed to gather data, whose content validity was confirmed by experts, and its reliability was established with a Cronbach's alpha coefficient of 0.83. Data analysis was performed using confirmatory factor analysis and one-sample t-tests. The results of the confirmatory factor analysis revealed that three dimensions-skills and abilities, attitudes and values, and individual characteristics -constituted the framework for the manageres’ general competencies, while five dimensions-knowledge competencies, supervision and control, communication management, resource management, and educational management-formed the framework for specialized competencies of elementary school principals in Kosar City. Furthermore, the findings indicated that both general and specialized competencies identified for these principals were in favorable conditions. Accordingly, leveraging the identified dimensions and components for the selection and development of principals can contribute to the efficient and effective fulfillment of schools’ educational missions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reverse Knowledge
  • Professional Competence
  • School Principals
  • Skills
  • Individual Characteristics