دانشگاه علامه طباطبائیپژوهشهای رهبری آموزشی2476-63721320150421Qualitative Study of Accountability Strategies of Public Universities from the Viewpoint of Higher Education Experts Accountability Strategies of Public Universitiesتحقیق کیفی پیرامون راهبردهای پاسخگویی دانشگاههای دولتی از دیدگاه خبرگان آموزش عالی127199310.22054/jrlat.2015.1993FAعباسعباس پوردانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائیمحسنشاکری عباس آباددانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیحمیدرحیمیاندانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی0000000228080618مقصودفراستخواهدانشیار موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالیJournal Article20140906 <br /> The Purpose of this study was to discover the accountability strategies of public universities.<br />Qualitative data achieved by semi-structured interviews with 20 higher education experts and faculty members. In the procedural analysis of the findings, using analytical techniques of Strauss and Corbin. Participants of the present research were selected based on repetition logic and were selected in line with the theory which is known as theoretical sampling and it lasted till the collected data reached the point of saturation. Data which were carried out by using Strauss & Corbin analytical techniques reveals 6 categories that explain strategies of public universities accountability. This strategies / categories include: 1.University autonomy (non-interference of government, giving authority to universities, university autonomy, scientific freedom), 2.Participation (students and professors in universities, university members in society, outside stakeholders in university-related issues), 3.Scientific-applied interactions (with other educational institutes or other sections), 4.Internationalization of universities, 5.Applicability, 6.Supply and allocation of financial resources. <br /> هدف پژوهش حاضر، اکتشاف راهبردهای پاسخگویی دانشگاههای دولتی از دیدگاه خبرگان آموزش عالی است. دادههای این مطالعه حاصل انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با 20 نفر از اساتید و صاحبنظران مشغول در دانشگاههای دولتی شهر تهران بود که با روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند. در تحلیل دادهها، روش مرحلهای و تکنیکهای تحلیلی اشتراوس و کوربین (1390) مورداستفاده قرار گرفت. تجزیه تحلیل دادهها 6 مقوله اصلی را به عنوان راهبردهای پاسخگو نمودن دانشگاههای دولتی نشان داد که عبارتاند از: 1. استقلال دانشگاهی (عدم دخالت و تصدیگری دولتی، واگذاری اختیارات به دانشگاه، استقلال دانشگاه، آزادی علمی)، 2. مشارکت (دانشجویان در امور دانشگاه، اساتید در امور دانشگاه، دانشگاهیان در امور جامعه، ذینفعان بیرونی در امور دانشگاه)، 3. تعاملات علمی- کاربردی (با صنعت، با سایر مؤسسات آموزشی، با سایر بخشها و تعاملات پژوهشی)، 4. بینالمللی شدن دانشگاه، 5. کاربردپذیری و 6. تأمین و تخصیص منابع مالی.دانشگاه علامه طباطبائیپژوهشهای رهبری آموزشی2476-63721320150421Examining the role of academic optimism in enabled structure of Tehran elementary schoolsبررسی نقش فرهنگ خوشبینی علمی در توانمندسازی ساختار مدارس ابتدایی شهر تهران2950793710.22054/jrlat.2015.7937FAسیدمحمدمیرکمالیعضو هیات علمی دانشگاه تهران0000-0001-9692-9575فاطمهنارنجی ثانیدانشگاه تهران0000-0003-4948-9479فرنوشاعلامیدانشگاه بهشتیعلیرضایوزباشیدانشگاه تهرانJournal Article20150208The object of this study is examining the relationship between academic optimism culture and enabling school structure of Tehran elementary schools’ teachers. The sample of this research is 250 teachers of elementary schools that selected multi-level randomly and use academic optimism and enabling bureaucracy of Hoy and colleagues as a data analysis. The Result indicated that teachers academic optimism culture have statistically significant and lower than average but trust in parent and students have not statistically significant and lower than average. academic optimism culture of women teachers is higher than men. Teachers with higher education have higher academic optimism than lower education. Also teachers academic optimism have direct relationship with enabling bureaucracy.trust in students and parents have highest relationship with enabling structure. At the end creating COP (community of practice) for reinforce the collective efficacy of teachers, development of teachers and involvement of parents in schools activity for creating trust between parents, students and teachers are recommended.هدف این پژوهش بررسی رابطه فرهنگ خوشبینی علمی معلمان با ساختار توانمندساز مدارس ابتدایی شهر تهران است. روش تحقیق از نوع همبستگی است. جامعه آماری موردنظر، کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران و نمونه آماری شامل 250 نفر است که به روش تصادفی چندمرحلهای انتخابشدهاند. ابزار تحقیق، پرسشنامه فرهنگ خوشبینی علمی و ساختار توانمندساز هوی و همکارانش است. نتایج تحقیق حاکی از رابطهی مثبت و معنیدار بین فرهنگ خوشبینی علمی و عوامل آن با ساختار توانمند ساز است و همچنین از میان عوامل خوشبینی علمی، عامل اعتماد به دانشآموزان و والدین بالاترین همبستگی(616.) را با ساختار توانمند ساز داشته و عوامل حس کارآمدی با ضریب همبستگی(612.) و تأکید علمی با ضریب همبستگی(601.) در رتبههای بعدی قرار دارند. درآخر تشکیل انجمنهای خبرگی و داشتن نمایندهای از اولیا در مدرسه نیز پیشنهاد میگردد.دانشگاه علامه طباطبائیپژوهشهای رهبری آموزشی2476-63721320150421The Model causal Secure-Base leadership in Reducing Retaliatory Behaviors with Mediator Role of Working Conscienceاثر رهبری امنیت مدار بر کاهش رفتارهای تلافیجویانه با نقش میانجی وجدان کاری5172794010.22054/jrlat.2015.7940FAاردلانمحمدرضادانشگاه بوعلی سینا همدان00000000000000000000رقیهبهشتی راددانشگاه بوعلی سینا همدانوحیدسلطانزادهدانشگاه ارومیهJournal Article20150428The purpose of this study is investigating the Secure-Base leadership in reducing retaliatory behaviors with mediator role of working conscience. The current research method is descriptive and the research project used was based on Structural equations model. The statistical population is all employees Razi University 229 which they were selected by stratified random sampling method. Data were gathered through three questionnaires, the safety leader, working conscience and retaliatory behaviors. The data after collecting were analyzed by SPSS and LISREL. Results of structural equation modeling showed that: Direct effect the Secure-Base leadership in reducing retaliatory behaviors (0/63) is positive and significant. Direct effect the Secure-Base leadership on working conscience (0/74) is positive and significant. Also, direct effect the working conscience in reducing retaliatory behaviors (0/16) is positive and significant. But indirect effect the Secure-Base leadership in reducing retaliatory behaviors with mediator role of working conscience (0/10) is not positive and significant.پژوهش حاضر باهدف بررسی اثر رهبری امنیت مدار بر کاهش رفتارهای تلافیجویانه با نقش میانجی وجدان کاری انجام شده است. طرح پژوهشی همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه بود. که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم هر طبقه 229 نفر بهعنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد رهبری امنیت مدار، وجدان کاری و رفتارهای تلافیجویانه استفاده شد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد: اثر مستقیم رهبری امنیت مدار بر کاهش رفتارهای تلافیجویانه (63/0) مثبت و معنیدار است. اثر مستقیم رهبری امنیت مداری بر وجدان کاری(74/0) مثبت و معنیدار است. همچنین اثر مستقیم وجدان کاری بر کاهش رفتارهای تلافیجویانه (16/0) مثبت و معنادار است. اما اثر غیرمستقیم رهبری امنیت مدار بر کاهش رفتارهای تلافیجویانه با نقش میانجی وجدان کاری (11/0) معنیدار نیست. درنتیجه با توجه به ابعاد رهبری امنیت مدار و وجودان کاری میتوان شاهد کاهش رفتارهای تلافیجویانه کارکنان بود.دانشگاه علامه طباطبائیپژوهشهای رهبری آموزشی2476-63721320150421Satisfaction and Loyalty in Studentsبسط مدل عوامل مؤثر بر وفاداری دانشجو به دانشگاه ازنظر اعضای علمی در نظام آموزش عالی7390793510.22054/jrlat.2017.523.1012FAسعیدطالبیاستادیار دانشگاه پیام نورحسنمحمودیاندانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائیمحمدحسنسیفاستادیار دانشگاه پیام نوراحمدرستگاراستادیار دانشگاه پیام نورJournal Article20150127Abstract<br /> The purpose Pzhvhshkarbrd European customer satisfaction index and the factors affecting the quality of teaching and learning. Results: The direct effects of the students (18/0) and subjective image (16/0) with meaningful loyalty between student expectations (47/0), perceived quality hardware (19/0) and perceived quality of software (15/0) with the students, there is a direct and significant impact. The direct effect between perceived value (10/0) with the students of the university to study there. Finally image (45/0), visible quality hardware (15/0), software quality evident (12/0) and expectations of students (46/0) with a direct and significant impact on the students. Conclusion: Among the variables studied, only the value of tangible and meaningful to the students, there is no direct effect of the other variables are significant, positive effect.<br /> Key words: image quality hardware visible, tangible quality of software, student expectations, perceived value, satisfaction, loyalty student.<br /> kldfdlas kidlaksdkasd kodkasldkaos kdlkasldksa kdlkasldksa kdlkfkigkfdllf kl;kfdskهدف پژوهش کاربرد شاخص رضایتمندی مشتریان و عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش و یادگیری است. پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری آن را کلیه اعضای علمی دانشگاههای پیام نور فارس و علوم پزشکی شیراز تشکیل میدهند. با استفاده از فرمول کرجسی و مورگان و با حذف پرسشنامههای ناقص تعداد 239 پرسشنامه به روش آماری تحلیل مسیر تجزیهوتحلیل شد. اثرات مستقیم رضایتمندی دانشجو (18/0) و تصویر ذهنی آنان(16/0) با وفاداری معنیدار است همچنین بین انتظارات دانشجو (47/0)، کیفیت مشهود سختافزار (19/0) و کیفیت مشهود نرمافزار (15/0) با رضایتمندی دانشجو اثری مستقیم و معنیداری وجود دارد. اما اثر مستقیم و معنیداری بین ارزش مشهود (10/0) با رضایتمندی دانشجو از دانشگاه برای ادامه تحصیل وجود ندارد. درنهایت تصویر ذهنی (45/0)، کیفیت مشهود سختافزار (15/0)، کیفیت مشهود نرمافزار (12/0) و انتظارات دانشجو (46/0) اثری مستقیم و معنیداری با رضایتمندی دانشجو دارد. لازم به ذکر است که تمامی متغیرهای پژوهش بهجز ارزش مشهود با رضایتمندی دانشجو اثر مستقیم و معنیداری وجود دارد.دانشگاه علامه طباطبائیپژوهشهای رهبری آموزشی2476-63721320150421Glass ceiling in succession planning of women in management positionsسقف شیشهای در جانشینپروری زنان در مناصب مدیریتی91118793610.22054/jrlat.2017.631.1016FAلیلاالماسیکارمند آموزش و پرورشزهرالبادیهیأت علمی و استادیاردانشگاه آزاد اسلامیوحیدهعلیپوردانشگاه پیام نورJournal Article20150201This research focuses on studying the glass ceiling for women in leadership positions in succession planning and promotion of administrators and education experts in Alborz Province.<br /> The method of this research is Descriptive - survey. The population of the study is included all male and female managers, top executives and managers and all staff employed in the Office of the Alborz Province and all eight eight regions of the Alborz Province. The population in 1806 is based on single-sample of 317 participants who were selected through Cochran formula for contingency. The instrument was a questionnaire that was developed based on the literature study and has used face validity for validity of instrument and also has asked the opinion of experts for content validity.Cronbach's alpha was used for reliability studies of the value of 95% was achieved, the collected data were analyzed by Univariate regression test and Friedman rank test.<br /> The data showed the organizational, cultural, and political factors in order of importance and greater impact on creating a glass ceiling and the family has the lowest impact factor.پژوهش حاضر باهدف مطالعه سقف شیشهای در جانشین پروری زنان در مناصب مدیریتی در سازمان آموزشوپرورش استان البرز صورت گرفته است. روش این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری تحقیق، شامل 1806 نفر از مدیران زن و مرد، کارشناسان ارشد و مدیران ستادی شاغل در سازمان آموزشوپرورش استان البرز بود. حجم نمونه 317 نفر بودند که از طریق فرمول کوکران بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته است که بر اساس ادبیات و پیشینه پژوهش تهیهشده و برای روایی ابزار از روایی صوری و محتوایی از دیدگاه متخصصان و برای پایایی پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ که 95%محاسبه شد. دادهها بهوسیله آزمون آماری رگرسیون تک متغیره و آزمون رتبهبندی فریدمن بررسی شد. نتایج نشان داد عوامل سیاسی، فرهنگی ، سازمانی به ترتیب اهمیت و تأثیر بیشتری بر ایجاد سقف شیشهای دارند و عامل خانوادگی کمترین تأثیر را دارد.دانشگاه علامه طباطبائیپژوهشهای رهبری آموزشی2476-63721320150421The effect knowledge management on organizational innovation in Mazandaran Universityبررسی نقش مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی در بین کارکنان دانشگاه مازندران119140793810.22054/jrlat.2017.886.1024FAرضابراریآموزگار آموزش و پرورش
دانش آموخته دانشگاه سمنانلالهجمشیدیاستادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنانJournal Article20150212The present study aims to investigate the effect of knowledge management on organizational innovation among the personnel of Babol University of Medical Sciences. This is a descriptive correlational study clearly based on structural equation modeling (SEM). The population of this research was 400 personnel of Babol University of Medical Sciences. To measure research variables, Nonaka knowledge management questionnaire with 4 dimensions: externalization, combination, internalization and socialization and Organizational innovation Questionnaire with 3 dimensions: productive, process and administrative were used and distributed among 189 personnel.The reliability of knowledge management and organizational innovation questionnaires was assessed through Cranach’s coefficient alpha as 0.945 and 0.944, respectively. Findings of this study showed that all dimensions of knowledge management and organizational innovationare mutually correlated with each other (p<0.01). The structural equation model shows that the model has good fitness with data organizational innovation is well predicted by knowledge management and knowledge management has direct, positive and significant effect on organizational innovation.پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی بین کارکنان دانشگاه مازندران اجرا شد. روش پژوهش، همبستگی و بهطور مشخص از نوع معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری این پژوهش حدود 400 نفر از کارکنان دانشگاه مازندران است. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای مدیریت دانش نوناکوکه دارای چهار بعد برونیسازی، ترکیب، برونیسازی و اجتماعی سازی است و پرسشنامۀ نوآوری سازمانی که دارای سه بعد تولیدی، فرایندی و اداری است استفاده شد. این پرسشنامهها بین 189نفر از کارمندان توزیع شد. پایایی پرسشنامههای مدیریت دانش و نوآوری سازمانی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب ۹۴۵/0و ۹۴۴/0 تعیینشده است.یافتههای پژوهش نشان داد که همۀ مؤلفههای مدیریت دانش و نوآوری سازمانی دوبهدو باهم همبستگی دارند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد الگوی پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است و نوآوری سازمانی بهخوبی از طریق مدیریت دانش تبیین شده است و به عبارتی مدیریت دانش تأثیر مستقیم و مثبت و معنادار بر نوآوری سازمانی دارد.دانشگاه علامه طباطبائیپژوهشهای رهبری آموزشی2476-63721320150421Orgaizational citizenship behavior and reputation: Mediators in the relationship between accountability & jab performance and satisfactionنقش پاسخگویی بر رضایت و عملکرد شغلی: آزمون اثر میانجی رفتار شهروندی و شهرت141164793910.22054/jrlat.2015.7939FAابوالفضلقاسمزادهدانشگاه شهید مدنی آذربایجانمحمدحسنیدانشگاه شهید مدنی آذربایجانسجادجهانیدانشگاه ارومیهJournal Article20150228The presented research is provided to investigate relationship Orgaizational citizenship behavior and reputation: Mediators in the relationship between accountability & job performance and satisfaction using descriptive-correlation method. The population was 640 Faculty members of University of Tabriz. Also, the sample size was 180 which selected stratified random sampling, using Kokran formula. The collected data in this research has used five questionnaire as follow Hochwarter et al (2005) Measure of accountability, Paterson’s (1990) job performance Scale, Brayfield & Roths’s (1951) job satisfaction Scale, Podsakoff’s (1990) Orgaizational citizenship behavior scale and Hochwarter, Ferris and Zinko’s reputation scale (2007) respectively. The reliability thorough Cronbach’s alpha coefficient was 0.70, 0.88, 0.65, 0.81 and 0.87, respectively. For statistical analysis, Pierson correlation and structural equation modeling have been used. The results of study indicate accountability has significant positive relationship and direct impact on Orgaizational citizenship behavior. Also, Orgaizational citizenship behavior has significant positive relationship and direct impact on reputation. Furthermore; the results of study indicate that path analysis of reputation on job performance is significant. Hence, Mediator role of Orgaizational citizenship behavior and reputation in relationship between accountability and job performance is certified. Moreover, the results of study indicate that path analysis of reputation on job satisfaction is not significant. Hence, Mediator role of Orgaizational citizenship behavior and reputation in relationship between accountability and job satisfaction is not certifiedپژوهش حاضر باهدف بررسی نقش پاسخگویی بر رضایت و عملکرد شغلی و آزمون اثر میانجی رفتار شهروندی و شهرت به روش توصیفی- همبستگی انجامشده است جامعه آماری در این پژوهش کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه تبریز است که تعداد آنها طبق آمار 640 نفر است که از این تعداد نمونهای بهاندازه 270 نفر بر اساس فرمول کوکران با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات پژوهش با استفاده از پنج پرسشنامه پاسخگویی هاچوارتر و همکاران (2005)، عملکرد شغلی پاترسون (1990) ، رضایت شغلی برایفیلد و روتس (1951)، رفتار شهروندی سازمانی پودساکوف و همکاران (1990) و شهرت هاچوارتر، زینکو و فریز (2007) جمع آوری گردید. ضرایب پایایی پرسشنامهها به ترتیب 70/0، 88/0، 65/0 ، 81/0 و 87/0 از طریق آلفای کرونباخ به دست آمد. برای تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفادهشده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین پاسخگویی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین رفتار شهروندی سازمانی و شهرت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. تحلیل مسیر بین شهرت با میزان عملکرد شغلی آنان معنادار است. همچنین نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی و شهرت در رابطه بین پاسخگویی و عملکرد شغلی در مدل تائید شد. تحلیل مسیر بین شهرت اساتید با میزان رضایت شغلی آنان معنادار نیست. بنابراین نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی و شهرت در رابطه بین پاسخگویی و رضایت شغلی در مدل تائید نشد.