دانشگاه علامه طباطبائیپژوهشهای رهبری آموزشی2476-63721120140923Developing the System of Values based on Cultural Quotient of University Presidentsتوسعه نظام ارزشها بر پایه هوش فرهنگی مدیران دانشگاهی1219410.22054/jrlat.2014.94FAافسانهفاضلیکارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه پیام نورمحموداکرامیدانشیار دانشگاه پیام نورJournal Article20141217This study has been carried out for the purpose of investigating the relation between the value system and cultural quotient of the presidents of Allameh Tabataba’i University. The statistical population comprises all presidents serving with the university, coming to 70 subjects, out of whom 56 responded to the questionnaires and their emerging data were analyzed. In order to measure the value system variables, questionnaire developed Allport - Vernon - Lindzey and in order to measure cultural quotient as a general concept and its variables, the Cultural Quotient Questionnaire (CQS) was used. Research findings suggest that the levels of variables of political value, theoretical value, and economic value are high in the value system, and the level of variable of artistic value is medium, and levels of variables of social value and religious value are low. The levels of variables of metacognition and motivation are high, and those of cultural quotient as a general concept and behavior are medium, and the level of the variable of cognition is low. Ranking of the value system among the presidents is as follows: 1. Political value, 2. scientific value, 3. economic value, 4. Artistic value, 5. social value, 6. religious value; and ranking of cultural quotient as a general concept and its variables is as follows: 1. metacognition, 2. Motivation, 3. Behavior, and 4. Cognition.پژوهش حاضر به منظور «بررسی رابطه نظام ارزشها و هوش فرهنگی مدیران دانشگاه علامه طباطبایی» انجام گردید. جامعه آماری کلیه مدیران شاغل در دانشگاه که برابر با70 نفر بودند و از این تعداد 56 نفر به پرسشنامهها پاسخ داده و داده های آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.برای اندازه گیری متغیرهای نظام ارزشها از ابزار پرسشنامه آلپورت،ورنون و لیندزی و برای اندازه گیری هوش فرهنگی به مفهوم کلی و متغیرهای آن از پرسشنامه هوش فرهنگی (CQS) استفاده شده است.یافتههای پژوهش نشان می دهد که میزان متغیرهای ارزش سیاسی،ارزش نظری، ارزش اقتصادی نظام ارزش ها در سطح بالا و متغیر ارزش هنری در سطح متوسط و ارزش اجتماعی و ارزش مذهبی در سطح پایینی قرار دارد. میزان متغیرهای فراشناخت و انگیزش در سطح بالا و هوش فرهنگی به مفهوم کلی و متغیر رفتار در سطح متوسط و متغیر شناخت در سطح پایین قرار دارد. رتبه بندی نظام ارزشها در بین مدیران از این قرار است: 1-ارزش سیاسی؛ 2-ارزش علمی؛ 3-ارزش اقتصادی؛ 4- ارزش هنری؛ 5- ارزش اجتماعی و 6- ارزش مذهبی و رتبه بندی هوش فرهنگی به مفهوم کلی و متغیرهای آن به این ترتیب است: 1-فراشناخت؛ 2-انگیزش؛ 3-رفتار؛ 4- شناخت.دانشگاه علامه طباطبائیپژوهشهای رهبری آموزشی2476-63721120140923Investigating the Status of Distributed Leadership in Senior
High Schools in the City of Sanandajبررسی وضعیت رهبری توزیع شده در مدارس متوسطهی شهر سنندج23489710.22054/jrlat.2014.97FAخلیلغلامیاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستانیونسصحرانورد نشتیفانیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایینعمت اللهعزیزی- استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستانJournal Article20140602The aim of this study was to investigate the status of DL in senior high schools <br />in Sanandaj and the extent to which DL components are believed by the teachers <br />to be present in the principals’ behaviors. The quantitative approach was used in <br />this study. Statistical population consisted of all teachers (male and female) in <br />public senior high schools in Sanandaj. A sample of 377 teachers from 31 <br />schools was selected through the access sampling method and a researcher-made <br />questionnaire with Cronbach`s Alpha 0.95 was used for collecting the data. <br />Moreover, this questionnaire demonstrated four major components such as <br />Teachers Professional development & School improvement, Traits of <br />Leadership Team, Democracy and Comprehensive Support after the exploratory <br />factor analysis. Results of the chi square test showed that teachers generally <br />believe that principals'''' DL is at an average level. Also, the results of the T-test <br />indicated that female teachers believe their principals utilized more DL related <br />behaviors in their profession area than the male teachers. Finally, based on the <br />results of Aanova, variables of experience and educational level had no impact <br />on the teachers'''' evaluation of their principals'''' DL, that is they reported the <br />principals DL at the same level.هدف این پژوهش بررسی وضعیت رهبری توزیع شده در مدارس متوسطه شهر سنندج بود و این که به اعتقاد معلمان تا چه اندازه مؤلفههای رهبری توزیع شده در رفتار مدیران مدارس وجود دارد. پژوهش حاضر توصیفی است، جامعهی آماری تمام معلمان مرد و زن مدارس متوسطهی عادی- دولتی شهر سنندج بودند، که 377 نمونه (زن=242، مرد= 135) از بین 31 مدرسه به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهی محقق ساخته رهبری توزیع شده با آلفای کرونباخ 95/0در مرحلهی آزمایشی، جمع آوری شد. علاوه براین، پرسش نامه مورد نظر بعد از فرایند تحلیل عاملی اکتشافی چهار مؤلفهی اصلی تحت عنوان توسعهی حرفهای معلمان و بهبود مدرسه، ویژگی تیم رهبری (تعامل مبتنی بر اعتماد)، دموکراسی و حمایت همه جانبه را نشان داد. نتایج تحلیل آزمون خی دو نشان داد که به طور کلی، از نظر معلمان، رهبری توزیع شدهی خود جوش مدیران مدارس در سطح متوسط است. هم چنین، نتایج آزمون تی مستقل حاکی از این بود که از نظر معلمان زن، مدیران زن بیشتر از مدیران مرد رفتارهای مرتبط با رهبری توزیع شدهی خود جوش را در حوزهی کاری خود اعمال میکنند. هم چنین طبق نتایج تحلیل آزمون واریانس یک طرفه، متغیر سطح تحصیلات و تجربه کاری معلمان در نوع ارزیابی شان از رهبری توزیع شدۀ مدیران تاثیر نداشتدانشگاه علامه طباطبائیپژوهشهای رهبری آموزشی2476-63721120140923The Relationship between Self-control and Locus of
Control and Organizational Commitment of the Staff
Members at the Education Department of Sabzevarرابطه خود کنترلی و منبع کنترل با تعهد سازمانی در کارمندان اداره آموزش و پرورش سبزوار496610310.22054/jrlat.2014.103FAحسننودهیاستاد یار دانشگاه حکیم سبزواری،علیرشیدیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهرانعلیخلیلیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه خرم آبادشهراممهرآور گیگلودانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهرانJournal Article20140413This study is aimed at investigating the relationship between locus of <br />control and self-control and organizational commitment of the staff <br />serving with Education Department of Sabzevar. To this end, a group of <br />70 staff members were selected as the sample from among the 120 <br />personnel by means of the simple random sampling method and involved <br />in the study. The research data were gathered by means of Rotter’s Locus <br />of Control Scale with a reliability coefficient of 0.83, Newstorm and <br />Davis Self-control Questionnaire with a reliability coefficient of 0.65, and <br />Allen and Meyer Organizational Commitment Scale with a reliability <br />coefficient of 0.79. The collected data were analyzed with SPSS 18 <br />application and Pearson correlation test, multivariate analysis (MANOVA) <br />and some other supplementary tests. Results suggest that there is a <br />positive relation between locus of control, self-control and organizational <br />commitment. Furthermore, locus of control and self-control are <br />independently related to organizational commitment.هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه منبع کنترل و خودکنترلی با تعهد سازمانی در کارمندان آموزش و پرورش شهر سبزوار بود. بدین منظور گروهی متشکل از 70نفر از بین 120کارمند با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند و در این پژوهش شرکت کردند. داده های تحقیق نیز با استفاده از پرسشنامه های منبع کنترل راتر با ضریب پایایی (83/0)، پرسشنامه خود کنترلی نیواستورم و دیویس با ضریب پایایی(65/0) و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن ومایر با ضریب پایایی(79/0) جمع آوری گردید. داده های جمع آوری شده تحقیق با استفاده ازآزمون همبستگی پیرسون, تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) و دیگر آزمون های تعقیبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله نشان داد منبع کنترل و خودکنترلی با تعهد سازمانی رابطه مثبت دارند و آن را پیش میکنند به علاوه بین منبع کنترل و خودکنترلی با هر یک از ابعاد سه گانه تعهد سازمانی نیز رابطه مثبت و معنادار بوددانشگاه علامه طباطبائیپژوهشهای رهبری آموزشی2476-63721120140923Studying the Challenges and Strategies of the
Conversion of Students Dormitory of Allameh
Tabataba’i University into the Small Learning
Communitiesبررسی چالشها و راهکارهای تبدیل خوابگاههای دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی به جوامع کوچک یادگیری679610710.22054/jrlat.2014.107FAمحمد علینعمتیاستادیار دانشگاه علامه طباطبائیمجتبیکرمی پورکارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20140504The purpose of this study is to analyze of the challenges and solutions<br />regarding conversion of Allameh Tabataba’i University student <br />dormitories into small learning communities. This piece of research has <br />been carried out by means of mixed research methods of exploration and <br />development of tools both qualitatively and quantitatively. Respondents <br />in the qualitative section include 25 faculty members, dormitory <br />administrators and dormitory students who have been interviewed using <br />the purposive sampling method and the snowball method. Moreover, in <br />the quantitative phase, the statistical population consists of the 3150 <br />students living in dormitories at Allameh Tabataba’i University out of <br />whom 340 students were identified and studied using the stratified <br />random sampling method. In order to collect the quantitative data, two <br />researcher-developed questionnaires of challenges and solutions designed <br />at the qualitative phase were applied the reliability of which were put at<br />87% and 96% respectively through calculation of the Cronbach’s alpha. <br />Theoretical foundations, previous research as well as qualitative findings <br />of this study indicate that the challenges of changing student dormitories <br />into small learning communities and their corresponding solutions include<br />four axes: a) structural and management, b) cultural and social, c) <br />scientific-professional and d) intrapersonal. In the quantitative study, the results indicate that the respondents have confirmed all the challenges and <br />solutions identified in the qualitative study based on the above topics. In <br />addition, the results show that there is no significant difference between <br />respondents' views on the challenges and solutions associated with the <br />conversion of Allameh Tabataba’i University student dormitories to small <br />learning communities by dormitory, gender and educational level.هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل چالشها و راهکارهای تبدیل خوابگاههای دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی به جوامع کوچک یادگیری، است. این پژوهش با بهرهگیری از روش تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی و ساخت ابزار، و در دو بخش کیفی و کمی، انجام شده است. مصاحبهشوندگان در بخش کیفی، شامل 25 نفر از اساتید دانشگاه، مدیران خوابگاه ها و دانشجویان خوابگاهی بودهاند که با شیوه نمونهگیری هدفمند و با بهرهگیری از روش گلوله برفی مورد مصاحبه قرار گرفتهاند. در بخش کمی نیز، جامعهآماری مشتمل بر 3150 دانشجوی ساکن در خوابگاههای دانشگاه علامه طباطبایی بوده که از آن میان تعداد 340 دانشجو با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای- تصادفی به عنوان نمونه آماری شناسایی و مورد مطالعه قرار گرفته است. به منظور جمعآوری داده و اطلاعات بخش کمی، از دو پرسشنامه چالشها و راهکارها - تدوین شده در بخش کیفی پژوهش- بهره گیری شده، که پایایی آنان با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، به ترتیب برابر با 87% و 96% محاسبه گردیده است. مبانی نظری، تحقیقات پیشین و همچنین یافتههای بخش کیفی مطالعه حاضر، حاکی از آن است که چالشهای تبدیل خوابگاههای دانشجویی به جوامع کوچک یادگیری و راهکارهای متناظر با آنان، مشتمل بر چهار محور: الف) ساختاری- مدیریتی، ب) فرهنگی- اجتماعی، ج) علمی- حرفهای و د) درون فردی است. در بخش کمی پژوهش، نتایج حاکی از آن است که پاسخگویان تمامی چالش ها و راهکارهای شناسایی شده در بخش کیفی پژوهش براساس محورهای فوق را تأیید نمودهاند. همچنین، نتایج نشان می دهد که میان دیدگاههای پاسخگویان در ارتباط با چالشها و راهکارهای تبدیل خوابگاههای دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی به جوامع کوچک یادگیری به تفکیک خوابگاه، جنسیت و مقطع تحصیلی، تفاوت معنادار وجود ندارددانشگاه علامه طباطبائیپژوهشهای رهبری آموزشی2476-63721120140923The Relationship between Quality of Higher Education
Output and Sustainable Development based on a
Systemic Approach and Development of a Conceptual
Modelارائه مدل مفهومی رابطه بین کیفیت برونداد آموزش عالی و توسعه پایدار بر اساس رویکرد سیستمی9711710910.22054/jrlat.2014.109FAاحسانپروینکارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی و مسئول مکاتباتسعیدغیاثی ندوشناستادیار دانشگاه علامه طباطباییشرارهمحمدیکارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20140411Education is the most effective mechanism for dealing with one of the biggest <br />challenges of this century, i.e., sustainable development. Sustainable <br />development needs a holistic human being with systemic thinking and <br />interdisciplinary and intra-disciplinary vision who is informed, creative and <br />participatory. Production of such qualified human resources needs high quality <br />elements and factors of the educational system (input, process, output, and <br />outcome) in line with sustainable development. Higher education and expert <br />human resources play a key role in sustainable development of any societies. <br />Universities, as places for study and research, should strive for sustainable <br />development. Higher education should acquire the best way to exploit limited <br />resources and facilities. In this article, developing a model for assuring the <br />quality of higher education system in order to reach sustainable development <br />based on systems approach is discussed. To reach sustainable development, we <br />should provide coordination and interaction among the parts of development. A <br />descriptive-analytic method, similar to library studies, is used in this article.آموزش، اثربخشترین ساز و کار جامعه برای مقابله با یکی از بزرگترینچالشهای این قرن؛ یعنی توسعه پایدار است. توسعه پایدار به انسانهای کل نگر، دارای تفکر سیستمی، بینش میانرشتهای و فرارشتهای، آگاه، خلاق و مشارکت جو نیاز دارد. تولید منابع انسانی واجد شرایط فوق، نیازمند کیفیت بالای عناصر و عوامل نظام آموزشی (ورودی، فرایند، خروجی و پیامد) در راستای توسعه پایدار می باشد.نظام آموزش عالی و نیروی انسانی متخصص، نقشی کلیدی در توسعه پایدار هر جامعهای ایفا میکند. دانشگاهها بایدبهعنوان مکانهای تحقیق و مطالعه برای توسعه پایدارتلاش کنند.آموزش عالی باید بتواند بهترین راه بهرهبرداری از منابع و امکانات محدود را کسب کند. هدف:هدف این پژوهش طراحی مدلی برای کیفیت برونداد نظام آموزش عالی در رسیدن به توسعه پایدار بر اساس رویکرد سیستم آموزشمی باشد، برای رسیدن به توسعه پایدار باید بتوان هماهنگی و تعامل بین اجزا توسعه را به وجود آورد. روش:در این مقاله از روش توصیفی تحلیلی استفاده شده و به شیوه تحلیلی اسنادی صورت گرفته است. نتیجه گیری:نتیجه این پژوهش حاکی از آن است که برای رسیدن به توسعه پایدار، نظام آموزشی یکی از عناصری است که میتوان راه رسیدن به توسعه را هموار سازد و مسیر آن را بهسوی توسعه هموار هدایت کند اما مقولهی مهمی که در آموزش برجسته است کیفیت محصولات و بروندادهای نظام آموزشی است.دانشگاه علامه طباطبائیپژوهشهای رهبری آموزشی2476-63721120140923Validity Measurement of Cipp Assessment Model in
Assessing the Instruction Centers Function: A Case
Study on National Iranian Petrochemical Companyاعتباریابی الگوی ارزشیابی سیپ در عملکرد مراکز آموزشی مطالعه موردی: شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران11913611210.22054/jrlat.2014.112FAسعیدهداوندکارشناس ارشد، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائیرضارحیمیدکتری، مدیریت آموزش، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقاتمهدیدارابیدانشجوی دکتری، مدیریت آموزش، دانشگاه تهرانJournal Article20140515This study investigates the validity of Cipp assessment model in assessing <br />the function of the instruction centers. It is conducted through descriptiveanalytic method. The statistical population consists of 90 managers and <br />experts of the instruction centers of National Iranian Petrochemical <br />Company. After studying the initial statistical population and agreement <br />of their conditions with the research needs, 60 people were selected as the <br />statistical sample. The data were collected through questionnaire. The <br />questionnaires validity was measured through Chronbach’s α and a <br />coefficient of 87% was obtained which indicates an acceptable correlation <br />of the questions and absence of significant dispersion among them. <br />Furthermore, some experts confirmed face and content validities of the <br />questionnaires. Cipp model was tested through structural equations model <br />and the data were analyzed through binomial test, Friedman variance <br />analysis test, correlation test, and t-test. The results indicate that the <br />experts have confirmed the four dimensions of the model and its twenty <br />criteria and further verified their ability to assess the instruction centers. <br />In addition, there is a significant relationship among the dimensions, criteria, and variables. This indicates that the overt variables measure the <br />covert variables significantly.پژوهش حاضر به بررسی اعتبار الگوی ارزشیابی سیپ در ارزیابی عملکرد مراکز آموزشی میپردازد. روش پژوهش، پیمایشی است. جامعه آماری را 90 نفر از مدیران وکارشناسان مراکز آموزشی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تشکیل میدهند که با بررسی جامعه آماری و مطابقت شرایط آنها با نیازهای تحقیق، تعداد60 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز تحقیق توسط پرسشنامه گردآوری شده است. پایایی پرسشنامه به وسیله آلفایکرونباخ تعیین گردیده که ضریب 87/. سطح خوبی از پایایی را نشان میدهد. همچنین برای اطمینان از روایی محتوایی نیز از روش توافق متخصصان استفاده شده است. پس از جمع آوری اطلاعات مورد نظر، میزان اعتبار الگوی سیپ به وسیله تحلیل عاملی ارزیابی گردید و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از آزمون دوجمله ای، آزمون تأییدی فریدمن، آزمون همبستگی و آزمون t استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان میدهد که ابعاد چهارگانه الگوی سیپ و معیارهای بیستگانه آن مورد قبول واقع شده و توانایی این الگو در ارزیابی عملکرد مراکز آموزشی تأیید گردیده است. همچنین بین ابعاد، معیارها و متغیرهای یاد شده رابطه معناداری نیز مشاهده گردید که حاکی از آن است که هر یک از متغیرهای آشکار به طرز معناداری متغیرهای پنهان مربوط را مورد سنجش قرار میدهددانشگاه علامه طباطبائیپژوهشهای رهبری آموزشی2476-63721120140923The mediating effect of organizational culture and
knowledge sharing on transformational leadership and
Enterprise Resource Planning (ERP) systems success at
the Universityنقش واسطهای فرهنگسازمانی و تسهیم دانش در رابطه رهبری تحوّلی و موفقیت برنامهریزی منابع سازمان (ERP) در دانشگاه13716311510.22054/jrlat.2014.115FAمعصومهیگانه رادکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیمرتضیطاهریاستادیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20140613Senior leadership has been identified as a critical factor in fostering Enterprise <br />Resource Planning systems success. Although, previous studies have <br />investigated the impact of transformational leadership on Enterprise Resource <br />Planning from various angles, however, the role of transformational leadership <br />on Enterprise Resource Planning systems success at the University has not been <br />studied. The purpose of this study was determine the role of transformational <br />leadership on Enterprise Resource Planning systems success at the University. <br />The research model was tested through a survey in Allameh Tabataba'i <br />University, University of Economic Sciences, and Ministry of Science, Research <br />and Technology. Correlation analysis of multivariate data was done on the <br />completed questionnaires by 200 employees. The results of the Structural <br />Equation Modeling showed that Transformational leadership is positively <br />related with Enterprise Resource Planning systems success. Organizational <br />culture mediates the relationship between transformational leadership and <br />Enterprise Resource Planning systems success. However, transformational <br />leadership is not positively related with ERP explicit knowledge sharing. Also, <br />the results showed that organizational culture and ERP explicit knowledge <br />sharing is positively related with enterprise resource planning systems success <br />and ERP explicit knowledge sharing mediates the relationship between <br />transformational leadership and enterprise resource planning systems success. <br />The research findings can provide guidelines for the top executives to facilitate <br />appropriate organizational culture, so as to foster ERP knowledge sharing and <br />achieve business benefits with the assimilation of ERP systems.سیستم برنامهریزی منابع سازمان (ERP) در دانشگاه هرروز رو به گسترش است. یکی از عوامل کلیدی مؤثر بر موفقیت برنامهریزی منابع سازمان، رهبران ارشد هستند. هرچند مطالعات گذشته از زوایای مختلف تأثیر رهبری بر موفقیت برنامهریزی منابع سازمان را بررسی نمودهاند، بااینحال، نقش رهبری تحولآفرین در موفقیت برنامهریزی منابع سازمان دانشگاه مطالعه نشده است. هدف این پژوهش، تعیین نقش رهبری تحولآفرین در موفقیت برنامهریزی منابع سازمان (ERP) در دانشگاه بود. علاوه بر این، نقش واسطهای فرهنگسازمانی و تسهیم دانش در رابطه بین رهبری تحوّلی و موفقیت برنامهریزی منابع سازمان بررسی شد. مدل پژوهش در دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه علوم اقتصادی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آزمون شد. تحلیل همبستگی چند متغیره دادهها بر روی پرسشنامههای تکمیلشده 200 نفر از کارمندان انجام شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد رهبری تحوّل آفرین بر موفقیت برنامهریزی منابع سازمان اثر مستقیم دارد، همچنین بهواسطه فرهنگسازمانی موجب موفقیت برنامهریزی منابع سازمان میشود، بااینحال، اثر مستقیم رهبری تحوّلی بر تسهیم دانش آشکار معنیدار نبود. یافتههای پژوهش نشان داد فرهنگسازمانی و تسهیم دانش آشکار بر موفقیت برنامهریزی منابع سازمان اثر مستقیم دارد و تسهیم دانش آشکار ERP ارتباط بین رهبری تحوّلی و موفقیت برنامهریزی منابع سازمان را تعدیل میکند. نتایج این پژوهش دلالتهایی برای مدیران ارشد در جهت تسهیل فرهنگی مناسب بهطوریکه موجب توسعه تسهیم دانش ERP و رسیدن به بهبود سازمانی با استفاده از سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان شود، ارائه میدهد.