دانشگاه علامه طباطبائیپژوهشهای رهبری آموزشی2476-637231220170723Compare the assessment center (AC) in occupations with high and low task interdependence in the individual and team empowermentمقایسه کانون ارزیابی(AC) در مشاغل با عملکرد وابسته بالا و پایین در توانمندسازی فردی و تیمی134986510.22054/jrlat.2019.35693.1399FAنرگس الساداتمرتضویدانشگاه اصفهانحمیدرضاعریضیاصفهانزهرهموسویدانشگاه اصفهانJournal Article20180913The purpose of this study was to investigate difference between dimension- based assessment center and task-based assessment center and training in the individual empowerment and team empowerment in the workplace. The current study was the quasi experimental research and participants in this study were 24 managers of industrial Company that who were selected through purposeful sample and according to Murphy & Myors's (1999) table. The instruments used in the study included the simulations exercises(Role play, Leaderless group discussion, Case study and Oral presentations) and Individual Empowerment Questionnaire (Speritzer,1995) and Team Empowerment Questionnaire (Kirkman & Rosen,1999 ). Data was analyzed using the Kruskal–Wallis test. The results of this study showed that there is a difference between dimension- based assessment center and task-based assessment center and training in the team empowerment. Also there is a difference between assessment center in occupations with high and low task interdependence in team empowerment.Keywords: Team empowerment- Individual empowerment- Assessment center(ACاین پژوهش با هدف بررسی تفاوت بین کانون ارزیابی بعد محور و کانون ارزیابی وظیفه محور و آموزش در توانمندسازی فردی و توانمندسازی تیمی در محیط کار انجام شد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های شبه آزمایشی بوده و شرکت کنندگان در پژوهش شامل 24 نفر از مدیران یک شرکت صنعتی بودند که به صورت نمونه هدفمند و با توجه به جدول مورفی و میورز (1999) انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در پژوهش شامل تمرینهای شبیهسازی (ایفای نقش، بحث گروهی بدون رهبر، مطالعه موردی و ارائه شفاهی)، پرسشنامه توانمندسازی فردی (اسپریتزر،1995) و پرسشنامه توانمندسازی تیمی (کیرکمن و روزن،1999) بود. داده ها توسط آزمون کروسکال والیس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین کانون ارزیابی بعد محور و وظیفه محور و آموزش در توانمندسازی تیمی تفاوت وجود دارد. همچنین کانون ارزیابی در مشاغل با عملکرد وابسته بالا و پایین در توانمندسازی تیمی تفاوت وجود دارد (05/0>P).کلیدواژه ها: توانمندسازی تیمی، توانمندسازی فردی، کانون ارزیابی(AC)https://jrlat.atu.ac.ir/article_9865_98915898f441f71cbd519ebb906168f9.pdfدانشگاه علامه طباطبائیپژوهشهای رهبری آموزشی2476-637231220170723A model of Learning Organization and its application in higher education centersمدل سازمان یادگیرنده و ارزیابی کاربست آن در مراکز آموزش عالی3554986610.22054/jrlat.2019.31086.1364FAخدایارابیلیدانشگاه تهرانفاطمهنارنجی ثانیدانشگاه تهران0000-0003-4948-9479کبریخبارهدانشگاه خوارزمی ،دانشجوابراهیممزاریدانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی0000-0001-5415-5006Journal Article20180408This study aims to provide a learning organization SEM and the application of done at Tehran University. The research method is descriptive-correlational and analytical method was SEM. The population was University of Tehran staffs on the number of 2730 people. Sample size by using Cochran sampling formula and simple random sampling, were selected 243 people. To collect data, a questionnaire based on the model of Peter Senge (1990) designed by reliability (94/0 = α). Also evaluated and approved content and construct validity. For data analysis, Kolmogorov-Smirnov structural equation modeling, and one-sample t-test, was used. The results showed that the learning organization model has been fitted to the data. Accordingly, the individual features of the paradigm (γ =0/24) and systematic approach (γ =0/52) been effective. Systematic approach to the common cause (β=0/51) and collective learning (β=0/44) and shared vision have also had an impact on collective learning (β=0/17) has had impact. Finally, mental models based on shared vision and collective learning as well as individual features common cause whatsoever. The results showed that the application of learning organization and all aspects of its application in the target population, below the average and only mental patterns was middle.پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل معادلات ساختاری سازمان یادگیرنده و بررسی میزان کاربست آن در دانشگاه تهران انجام شدهاست. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بودهاست. جامعه آماری، کارکنان دانشگاه تهران به تعداد 2730 نفر بودهاست. حجم نمونه با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده، 243 نفر انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مدل پیتر سنگه(1990) با پایایی(94/0=α) استفاده شد. روایی محتوا و سازه این پرسشنامه نیز بررسی و تأیید گردید. بهمنظور تحلیل دادهها، از روش مدلیابی معادلات ساختاری، آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و تی تکنمونهای استفاده شده-است. نتایج نشان داد، مدل سازمان یادگیرنده از برازش نسبتاً خوبی با دادهها برخوردار بودهاست. بر این اساس، قابلیتهای فردی بر الگوی ذهنی(24/0=γ) و نگرش سیستماتیک(52/0=γ) تأثیرگذار بودهاست. نگرش سیستماتیک نیز بر آرمان مشترک(51/0=β) و یادگیری جمعی(44/0=β) تأثیرگذار بوده و آرمان مشترک نیز بر یادگیری جمعی(17/0=β) تأثیر داشته است. نهایتاً اینکه، الگوهای ذهنی بر آرمان مشترک و یادگیری جمعی و همچنین قابلیتهای فردی بر آرمان مشترک تاثیر نداشتهاست. نتایج بررسی میزان کاربست ابعاد سازمان یادگیرنده نیز نشان داد، کاربست سازمان یادگیرنده و ابعاد آن در جامعه هدف، پایینتر از حد متوسط بوده و فقط الگوهای ذهنی در حد متوسط بودهاست.https://jrlat.atu.ac.ir/article_9866_bd816527895a561f4b98d3a981146265.pdfدانشگاه علامه طباطبائیپژوهشهای رهبری آموزشی2476-637231220170723Typology of Kazemain Imams' educational activities in Imami Shia' scientific and religious developmentگونهشناسی فعالیتهای آموزشی امامین کاظمین (ع) در توسعه حیات علمی و دینی شیعیان امامیه5577986710.22054/jrlat.2019.41243.1443FAاسماعیلکاظمی زرومیدانش آموخته حوزه علمیه قم، دانشجوی دکتری تاریخ تشیع دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20190307Typology of Kazemain Imams' educational activities in Imami Shia' scientific and religious development<br /> Abstract:<br /> One of the important indicators of scientific and spiritual growth and also its role in leading the society to bliss and getting out of crisis, is the structure and considering the quantitative and qualitative aspects of an educational system. An educational system in each religion usually continues its structure for a long period. Shia', like other religions have its own educational system and use it to achieve its goals and existence. To study this role, we consider the educational system in the period of Kazemain, as the one of important period in Shia' history. Finally, we receive to the point that, these two Imams have continued their activities strongly at that time and prevented the Shia' from being vanished or to be mixed with other religions . <br /> Keywords: Typology, Educational activities, Imami Shia, Kazemain Period .یکی از مؤلفههای سنجش ظرفیت تمدنی و رشد علمی و معنوی و نقش آن در هدایت جامعه بهسوی سعادت و برون رفت از بحرانها، بررسی ساختار و وضعیت کمی و کیفی نظام آموزشی است. نظام آموزشی در هر مذهبی با یک ساختاری فعالیت ادامه حیات میدهد و به تدوام نقش خود میپردازد. شیعیان نیز همانند دیگر مذاهب دارای نظام آموزشی مخصوص بوده و برای ادامه حیات و هویت خویش فعالیتهای گستردهای را بهصورت سازمان یافته انجام داده است. برای بررسی این نقش برآن شدیم تا در یکی از بحرانیترین دورانهای عصر ائمه اطهار(ع) یعنی عصر امامین کاظمین(ع) که هر دو و اصحاب آنان در فضای تقیه سیاسی بهسر میبردند، به بررسی فعالیتهای آموزشی آنان بپردازیم. در این ارزیابی به این نتایج رسیدیم که آنان با کمک اصحاب خود فعالیت علمی و آموزشی را ادامه داده و مایه حیات و هویت شیعه و تمایز این مذهب از دیگران بوده و از ممزوج شدن آنان جلوگیری کردند.https://jrlat.atu.ac.ir/article_9867_73eeb8ae4d9e8a5ef56b85e0ea7d8087.pdfدانشگاه علامه طباطبائیپژوهشهای رهبری آموزشی2476-637231220170723Examining the causal model of teachers' negligence based on organizational silence by organizational indifference mediationآزمون مدل علی اهمال کاری معلمان بر اساس سکوت سازمانی با میانجیگری بی تفاوتی سازمانی79109986810.22054/jrlat.2019.35463.1397FAابراهیمآریانی قیزقاپانگروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-3070-0433عادلزاهد بابلانگروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلیریحانهعباس پورگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی،بهزادمرادیگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20180904The purpose of this study was examining the causal model of teachers' negligence based on organizational silence by organizational indifference mediation. Methodology of the research in terms of the main strategy, was quantitative, in terms of the strategy, was field, and in terms of analytical, was descriptive-correlation.The statistical population consisted of teachers of the Mahabad town in the academic year 2017-2018 with a capacity of 459 person. The sampling method was random. The sample size according to the Kregci-Morgan model and with error α = 0/05, was considered 207 persons. To collect data, organizational negligence questionnaire (SOP) (with reliability α = 0/87), Organizational silence (OSQ) (with reliability α = 0/84) and organizational indifference questionnaire (OIQ) (with reliability α = 0/78), were used. Validity of the tools was confirmed by the professors of education and psychology. Data were analyzed using two software’s Spss vs. 22 and lisrel. 8/50 and analyzed by structural equation modeling. The results showed that the proposed model had suitable fit (x2/df=2/99, GFI=0/92, AGFI=0/92, CFI=0/91, NFI=0/93, RMSEA=0/064) and the component of organizational silence has a direct and indirect effect through the component of organizational indifference on organizational oversight (P<0/05). In order to answer the education organization as much as possible to the needs of teachers and to meet the challenges of organizational development, it is suggested that efforts to improve teachers' abilities and the removal of their silence and organizational indifference be proposed as a serious priority on the agenda, to reduce the amount of employee negligenceپژوهش حاضر با هدف آزمون مدل علی اهمال کاری معلمان بر اساس سکوت سازمانی با میانجی گری بی تفاوتی سازمانی انجام گرفت. این پژوهش از نظر راهبرد اصلی، کمی، از نظر راهکار اجرایی، میدانی و از نظر تکنیک تحلیلی، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری را معلمان اداره آموزش و پرورش شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 1396-1397 با حجم 459 نفر تشکیل میداد. روش نمونهگیری از نوع اتفاقی (در دسترس) بود. حجم نمونه با توجه به مدل کرجسی- مورگان و با در نظر گرفتن خطای 05/0 =α، 207 نفر در نظر گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی اهمال کاری سازمانی (SOP) (با پایایی 87/0 = α)، سکوت سازمانی (OSQ) (با پایایی 84/0 = α) و پرسشنامهی بی تفاوتی سازمانی (OIQ) (با پایایی 78/0 = α) استفاده شد. روایی ابزارها با نظر اساتید علوم تربیتی و روانشناسی تأیید گردید. دادهها با استفاده از دو نرم افزار Spss.v. 22 و Lisrel. 8.50و با روش مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که مدل ارائه شده از برازش مناسب و مطلوبی برخوردار است (99/٢= ،x2/df، 92/0= GFI، 92/0= AGFI، 91/0= CFI، 93/0= NFI، 064/0= RMSEA) و مؤلفه سکوت سازمانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق مؤلفه بی تفاوتی سازمانی بر اهمال کاری سازمانی تاثیر معنیدار دارد (05/0>p). جهت پاسخگویی هرچه بیشتر سازمان آموزش و پرورش به نیازهای معلمان و رفع چالشهای توسعه سازمان، پیشنهاد میشود تلاش در جهت بهبود توانمندیهای معلمان و چارهجویی رفع سکوت و بیتفاوتی سازمانی آنان، به عنوان یک الویت جدی در دستور کار قرار گیرد.https://jrlat.atu.ac.ir/article_9868_d4ed208c53548a49b4a8ce26d00fa363.pdfدانشگاه علامه طباطبائیپژوهشهای رهبری آموزشی2476-637231220170723The relationship between manager leadership behavior and organizational pessimistic considering the mediating role of organizational justice in educationرابطه رفتار رهبری مدیران و بدبینی سازمانی با در نظر گرفتن نقش تعدیل گر عدالت سازمانی آموزش و پرورش111148986910.22054/jrlat.2019.35991.1402FAوجیههظهورپروندهدانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور ، مشهد، ایران0000-0003-4651-4501مهردادشکراللهیمعلم آموزش و پرورشJournal Article20180925This study aime to examine the mediating role of organizational justice in the relation of manager leadership behavior to organizational pessimistic in education and training staff. This research was a descriptive study of correlational type focusing on structural equation modeling In this stydy, the statistical population consisted of all male and female education and training staff of B.on city in Charmahal Bakhtiyari province that a sample of 300 teachers (140 women and 160 men) was selected by random sampling method. Participants completed the Leadership Behavior Descriptive Questionnaire, the Standard Pessimistic Organizational Inventory (SPOI), and the Organizational Justice Questionnaire . The data were analyzed using Pearson correlation and structural equation modeling . The results showed that there was a significant negative correlations between manager leadership behavior and its components including supportive leadership and authoritative leadership with organizational pessimism . The manager leadership behavior and its components were positively associated with organizational justice. Organizational justice and its components including distributive justice, procedural justice and interactional justice had significant negative relationships with organizational pessimism . All three components of organizational justice mediated the relationship between manager leadership behavior and its component including supportive leadership with organizational pessimism. Organizational justice components, except for interactional justice, mediated the relation of authoritative leadership to organizational pessimism . On the whole, it can be concluded that the manager leadership behavior including supportive leadership and authoritative leadership can lead to reduction in organizational pessimism through organizational justice in in education and training staff.هدف از این تحقیق بررسی رابطه رفتار رهبری مدیران و بدبینی سازمانی با در نظر گرفتن نقش تعدیل گر عدالت سازمانی در میان کارکنان آموزش و پرورش بود. این تحقیق یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی با تاکید بر معدلسازی معادلات ساختاری بود. در این تحقیق، جامعه آماری شامل همه کارکنان زن و مرد آموزش و پرورش شهر بن چهارمحال بختیاری بود که نمونه ای به حجم 300 معلم به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. شرکت کنندگان پرسشنامه توصیف رفتار رهبری مدیران، پرسشنامه استاندارد بدبینی سازمانی، و پرسشنامه عدالت سازمانی را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که رفتار رهبری مدیران و مولفه های آن شامل رهبری حمایتی و آمرانه با بدبینی سازمانی ارتباط منفی معناداری داشتند. رفتار رهبری مدیران و مولفه های آن با عدالت سازمانی ارتباط مثبت معنی داری داشتند. عدالت سازمانی و مولفه های آن شامل عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت تعاملی ارتباط منفی معنی داری با بدبینی سازمانی داشتند. هر سه مولفه عدالت سازمانی در ارتباط بین رفتار رهبری مدیران و مولفه آن شامل رهبری حمایتی با بدبینی سازمانی دارای نقش تعدیل گر بودند. مولفه های عدالت سازمانی به غیر از عدالت تعاملی در ارتباط بین رهبری آمرانه و بدبینی سازمانی دارای نقش تعدیل گر بودند. در کل می توان نتیجه گرفت که رفتار رهبری مدیران شامل حمایتی و آمرانه از طریق عدالت سازمانی می تواند منجر به کاهش بدبینی سازمانی در کارکنان آموزش و پرورش گردد.https://jrlat.atu.ac.ir/article_9869_c06b70c3ed71f785552564683e7b2907.pdfدانشگاه علامه طباطبائیپژوهشهای رهبری آموزشی2476-637231220170723The Relationship between Managers Leadership Style with using information Technology in school of bandar jaskبررسی رابطه سبک رهبری مدیران با بکارگیری فناوری اطلاعات در مدارس شهرستان جاسک149173987010.22054/jrlat.2019.39868.1438FAرامینتفضلیمربی، گروه مدیریت دولتی ، واحد بندرجاسک، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرجاسک ، ایران0000-0002-8077-0587محمد صادقحسینیمربی، گروه مدیریت آموزشی، واحد بندرجاسک، دانشگاه آزاد اسلامی،بندر جاسک ، ایرانJournal Article20190125The main purpose of this study was to identify the relationship between the leadership styles of school principals using information technology in schools in Jask city. The method of research in this study was correlation. The statistical population of this study was 191 school principals of Jask city. Based on stratified random sampling, using a Morgan Chrissi table, 127 managers (37 women and 90 men) were sampled the data collection tool was a standard questionnaire including: leadership style and information technology questionnaire. Data analysis was done using descriptive statistics (including frequency, percentage, mean and percentage of cumulative frequency) and inferential statistics (including Pearson correlation coefficient and concurrent regression) using spss16 software. The results of the study showed that between leadership styles School administrators have a meaningful relationship with the use of information technology in schools. The results of correlation between the two variables are equal to 0.743 with a significant level of 0.01. Also, there is a significant relationship between the consultative, participatory, and beneficial leadership style of school administrators using information technology in schools. But there is an authoritarian leadership style with the use of information technology there is a reverse. Analysis of the results of regression showed that the predictive variable of leadership style can significantly predict the use of information technology variable.هدف اصلی این پژوهش شناخت رابطه بین سبک رهبری مدیران مدارس با بکار گیری فناوری اطلاعات در مدارس شهرستان جاسک در سال تحصیلی 97-1396 می باشد . روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق 191 نفر از مدیران مدارس شهرستان جاسک بوده که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با استفاده از جدول مورگان و کرجسی 127 نفر از مدیران ( 30زن و 97مرد) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه سبک رهبری لیکرت (دهقانی ،1393) و پرسشنامه فناوری اطلاعات (قاسمی ،1391) بود. روش تجزیه وتحلیل داده ها با آمار توصیفی (شامل : فراوانی درصد،میانگین و درصد فراوانی تجمعی ) و آمار استنباطی (شامل : ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان) با استفاده از نرم افزار spss انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک رهبری مدیران مدارس با بکارگیری فناوری اطلاعات در مدارس رابطه معناداری وجود دارد نتایج همبستگی بین دو متغیر مذکور برابر با 743/0 با سطح معناداری 01/0 است همچنین بین سبک رهبری مشورتی، مشارکتی و خیر خواهانه مدیران مدارس با بکارگیری فناوری اطلاعات در مدارس رابطه معناداری وجود دارد اما بین سبک رهبری استبدادی با بکارگیری فناوری اطلاعات رابطه معکوس و منفی وجود دارد. تحلیل نتایج رگرسیون نشان داد که متغیر پیش بین سبک رهبری می تواند به صورت معنی داری متغیر بکارگیری فناوری اطلاعات را پیش بینی کند.https://jrlat.atu.ac.ir/article_9870_3b3e4d16ae891c91774f16ee9d3a8c45.pdf