توسعه نظام ارزش‏ها بر پایه هوش فرهنگی مدیران دانشگاهی

افسانه فاضلی؛ محمود اکرامی

دوره 1، شماره 1 ، مهر 1393، ، صفحه 1-21

https://doi.org/10.22054/jrlat.2014.94

چکیده
  پژوهش حاضر به منظور «بررسی رابطه نظام ارزش‏ها و هوش فرهنگی مدیران دانشگاه علامه طباطبایی» انجام گردید. جامعه آماری کلیه مدیران شاغل در دانشگاه که برابر با70 نفر بودند و از این تعداد 56 نفر به پرسشنامه‏ها پاسخ داده و داده های آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.برای اندازه گیری متغیرهای نظام ارزش‏ها از ابزار پرسشنامه آلپورت،ورنون ...  بیشتر

شناسایی عوامل موقعیتی و زمینه‌ای اثربخشی رهبری توزیع‌شده؛ مطالعه موردی چندگانه تیم‌های موسس گرایش تحصیلی بین‌رشته‌ای در دانشگاه صنعتی شریف

مهدی صمیمی؛ سید بابک علوی

دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1393، ، صفحه 1-42

https://doi.org/10.22054/jrlat.2016.1053

چکیده
  مطالعه پدیده رهبری در تیم‌ها با الگوی رهبری توزیع‌شده به خصوص در محیط‌های آموزشی در سال‌های گذشته مورد استقبال محققین این حوزه قرار گرفته است. تیم‌های موسس گرایش‌های بین رشته‌ای، تیم‌هایی با مسئولیت بروزرسانی برنامه‌های درسی و همچنین تیم‌هایی پژوهشی و آموزشی در حوزه‌های بین رشته‌ای از جمله تیم‌هایی بوده‌اند که موضوع تحقیقات ...  بیشتر

تحقیق کیفی پیرامون راهبردهای پاسخگویی دانشگاه‌های دولتی از دیدگاه خبرگان آموزش عالی

عباس عباس پور؛ محسن شاکری عباس آباد؛ حمید رحیمیان؛ مقصود فراستخواه

دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 1-27

https://doi.org/10.22054/jrlat.2015.1993

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، اکتشاف راهبردهای پاسخگویی دانشگاه‌های دولتی از دیدگاه خبرگان آموزش عالی است. داده‏های این مطالعه حاصل انجام مصاحبه‏های نیمه‏ساختاریافته با 20 نفر از اساتید و صاحب‌نظران مشغول در دانشگاه‏های دولتی شهر تهران بود که با روش نمونه‏گیری نظری انتخاب شدند. در تحلیل داده‏ها، روش مرحله‌ای و تکنیک‏های تحلیلی اشتراوس ...  بیشتر

عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در کارمندان دانشگاه علامه طباطبائی

علی دلاور؛ مریم محمد تقی نسب

دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1394، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22054/jrlat.2015.4554

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارمندان دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفته است. روش پژوهش پیمایشی و از نوع همبستگی هست. جامعه آماری آن شامل تمام کارمندان دانشگاه علامه طباطبائی هست که در سال 1394 مشغول به کار  بودند. حجم نمونه 200 نفر از کارمندان دانشگاه علامه طباطبائی که به روش طبقه­ای انتخاب‌شده­ ...  بیشتر

ارتباط بین سرمایه انسانی و عملکرد سازمانی: مورد پژوهی شرکت بیمه آسیا

ابوالقاسم نادری؛ طیبه حیدری کبریتی؛ عبدالرضا امیری

دوره 2، شماره 5 ، مهر 1394، ، صفحه 1-30

https://doi.org/10.22054/jrlat.2017.11125.1190

چکیده
  مقاله حاضر به مطالعه و ارزیابی رابطه سرمایۀ انسانی و عملکرد سازمانی در شعب بیمۀ آسیا می‌پردازد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و ابزار اندازه گیری پژوهش، شامل پرسشنامه سرمایۀ انسانی نادری (1390) و پرسشنامۀ محقق ساختۀ رضایت مشتریان بر اساس طیف لیکرت و همچنین اسناد و مدارک سازمانی بوده است. قابلیت اعتماد پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ ...  بیشتر

عوامل، ملاک‌ها و نشانگرهای الگوی بومی اعتبارسنجی نظام آموزش عالی ایران

دکتر عباس عباس پور؛ محمد مجتبی زاده؛ دکتر حسن ملکی؛ دکتر مقصود فراستخواه

دوره 2، شماره 6 ، دی 1394، ، صفحه 1-30

https://doi.org/10.22054/jrlat.2017.7241.1139

چکیده
  در مقاله حاضر بر اساس روش نظریه زمینه ای، به احصاء عوامل، ملاک ها و نشانگرهای شرایطی (علی، زمینه ای و مداخله گر) اعتبارسنجی از دیدگاه کنشگران آموزش عالی پرداخته ایم. مطالعه حاضر با اتخاذ رویکرد تفسیرگرایانه اجتماعی بر این نکته تأکید دارد که افراد خارج از محیط دانشگاه، نمی توانند مؤلفه های اعتبارسنجی را پیشاپیش شناخته و آن را درک کنند. ...  بیشتر

بدبینی سازمانی به سوی رفتار انحرافی در محیط کار: تأکید بر نقش رفتار شهروندی و ادراک سیاست سازمانی (موردمطالعه: کارمندان دانشگاه لرستان)

محمودرضا اسماعیلی؛ محمد حکاک؛ ندا شاه سیاه

دوره 2، شماره 7 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 1-35

https://doi.org/10.22054/jrlat.2018.22847.1301

چکیده
  سازمان‌ها همواره از کارمندان و اعضا انتظار دارند وظایف و مسئولیت‌های خود را به‌درستی اجرا نمایند و از رفتارهای مضر برای سازمان‌ها که منجر به زیان رساندن به کارمندان و مشتریان می‌شود، دوری گزینند. ازاین‌رو انتظار می رود تا با کاهش رفتارهای سیاسی کارکنان، رفتارهای شهروندی و عملکرد سازمان افزایش یابد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر بدبینی ...  بیشتر

اثر تعدیلی بارهیجانی در رابطه بین فشارکاری و پرخاشگری فیزیکی و روانشناختی درمحیط کار

حمیدرضا عریضی؛ نرگس السادات مرتضوی

دوره 2، شماره 8 ، مرداد 1395، ، صفحه 1-21

https://doi.org/10.22054/jrlat.2018.29917.1357

چکیده
  چکیده: این پژوهش با هدف بررسی اثر تعدیلی بار هیجانی در رابطه بین فشارکاری و پرخاشگری فیزیکی و روانشناختی در محیط کار انجام شد. طرح پژوهش از نوع رابطه ای بود و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت پلی اکریل ایران بودند که از طریق نمونه گیری در دسترس، 279 نفر از میان آنها انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده شامل پرسشنامه فشارکاری (وان ...  بیشتر

تاثیر سبک رهبری اصیل بر چابکی نیروی انسانی در آموزش و پرورش

مرتضی بدری؛ حمید رحیمیان

دوره 3، شماره 9 ، مهر 1395، ، صفحه 1-25

https://doi.org/10.22054/jrlat.2018.10088.1170

چکیده
  هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر رهبری اصیل بر چابکی نیروی انسانی در آموزش و پرورش است.این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی بود که به شیوه همبستگی و پیش‌بینی انجام،و از نظر نوع هدف، کاربردی می‌باشد و از روش پیمایشی جهت گردآوری داده‌ها استفاده گردید.«کارمندان آموزش و پرورش شهرستان قوچان»به عنوان جامعه آماری انتخاب و بدین منظور گروهی ...  بیشتر

رابطه سلامت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با رضایت شغلی کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی

غلامعلی احمدی؛ بابک یاری؛ محبوبه رضائی

دوره 3، شماره 10 ، دی 1395، ، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22054/jrlat.2018.29019.1350

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‌ سلامت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با رضایت شغلی کارکنان در دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفته است. روش پژوهش پیمایشی و از نوع همبستگی هست. جامعه آماری آن شامل کلیه‌ی کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی در سال 1396 به تعداد 600 نفر بود. حجم نمونه پژوهش مطابق با جدول مورگان 264 نفر برآوردگردید که به روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

تحلیلی بر رابطه سرمایه‌گذاری جمعی اجتماعی با رفتارهای مدنی (شهروندی): نقش واسطه‌ای سرمایه‌گذاری جمعی عاطفی در میان معلمان

محسن گل پرور؛ ناهید باقری

دوره 3، شماره 11 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 1-27

https://doi.org/10.22054/jrlat.2018.25552.1324

چکیده
  سرمایه‌گذاری جمعی اجتماعی و سرمایه‌گذاری جمعی عاطفی از جدیدترین سازه‌های حوزه روان‌شناسی مثبت‌نگر هستند که ظرفیت بالایی برای تاثیر بر متغیرهای رفتاری انسان‌ها در محیط‌های اجتماعی دارند. این پژوهش با هدف بررسی رابطه سرمایه‌گذاری جمعی اجتماعی با رفتارهای مدنی (شهروندی) سازمانی معلمان با توجه به نقش واسطه‌ای سرمایه-گذاری جمعی ...  بیشتر

مقایسه کانون ارزیابی(AC) در مشاغل با عملکرد وابسته بالا و پایین در توانمندسازی فردی و تیمی

نرگس السادات مرتضوی؛ حمیدرضا عریضی؛ زهره موسوی

دوره 3، شماره 12 ، مرداد 1396، ، صفحه 1-34

https://doi.org/10.22054/jrlat.2019.35693.1399

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی تفاوت بین کانون ارزیابی بعد محور و کانون ارزیابی وظیفه محور و آموزش در توانمندسازی فردی و توانمندسازی تیمی در محیط کار انجام شد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های شبه آزمایشی بوده و شرکت کنندگان در پژوهش شامل 24 نفر از مدیران یک شرکت صنعتی بودند که به صورت نمونه هدفمند و با توجه به جدول مورفی و میورز (1999) انتخاب شدند. ابزارهای ...  بیشتر

الگوی ساختاری رابطه قلدری سازمانی با مقاومت در برابر تغییر در اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

عباس قائدامینی هارونی؛ نازنین صادق زاده؛ رضا ابراهیم زاده دستجردی؛ مهرداد صادقی ده چشمه

دوره 4، شماره 13 ، مهر 1396، ، صفحه 1-34

https://doi.org/10.22054/jrlat.2019.38602.1425

چکیده
  هدف این پژوهش الگوی ساختاری رابطه بین قلدری سازمانی با مقاومت در برابر تغییر در اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال به تعداد 536 تشکیل دادند که از ...  بیشتر

نقش رابطه مدیر و کارکنان با عملکرد سازمانی با میانجی‌گری اعتماد و همکاری درون سازمانی

زهرا قربانی؛ علی اکبر امین بیدختی؛ سکینه جعفری

دوره 4، شماره 14 ، دی 1396، ، صفحه 1-23

https://doi.org/10.22054/jrlat.2019.30701.1361

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی نقش رابطه مدیر و کارکنان با عملکرد سازمانی با میانجی‌گری اعتماد و همکاری درون سازمانی کارکنان دانشگاه سمنان می‌باشد. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی محسوب می‌شود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام کارمندان دانشگاه سمنان (550نفر) در سال تحصیلی 97-1396 ...  بیشتر

تاثیر رهبری کوانتومی برتعهد به تغییر از طریق کیفیت ارتباطات درک شده از تغییر وآمادگی برای تغییر

عباس قائدامینی هارونی؛ رضا ابراهیم زاده دستجردی؛ حمیرا عبدی؛ مهرداد صادقی ده چشمه

دوره 4، شماره 15 ، فروردین 1397، ، صفحه 1-1

https://doi.org/10.22054/jrlat.2019.44651.1466

چکیده
  هدف این تحقیق بررسی تاثیر رهبری کوانتومی برتعهد به تغییر از طریق کیفیت ارتباطات درک شده از تغییر وآمادگی برای تغییر بود. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان شاغل دردانشگاه آزاد اسلامی واحداصفهان به تعداد1000تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری ...  بیشتر

تاریخ‌نگاری مدیریت آموزشی در ترازوی نقادی

آرش رسته مقدم

دوره 5، شماره 18 ، دی 1397، ، صفحه 1-35

https://doi.org/10.22054/jrlat.2021.56924.1560

چکیده
  تطور و تکامل مفاهیم و نظریه‌های علمی در درازنایتاریخصورت می‌گیرد. مدیریت آموزشی به عنوان یک حوزه‌ مطالعاتی از این امر مستثنی نیست. بنابراین، فهم فراز و فرودهای مفهومی این حوزه نیازمند نگریستن به آن به مثابه امری تاریخی است. هدف مقاله حاضر، مطالعه نگاشت تاریخی مدیریت آموزشی از مجرای کنکاش نقادانه کتاب «تاریخ مدیریت آموزشی از ...  بیشتر

مقایسه تحلیلی ساختار سازمانی و مدیریتی دانشگاه‌های ایرانی با سه دانشگاه برتر خارجی

فرناز عین خواه؛ ابراهیم صالحی عمران

دوره 7، شماره 26 ، تیر 1402، ، صفحه 6-42

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.74117.1660

چکیده
  چکیده در سال‌های اخیر ساختار سازمانی دانشگاه‌های تراز اول دنیا به سمت انعطاف‌پذیری و ساختارهای مسطح‌تر متحول شده است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه تحلیلی ساختار سازمانی دانشگاه‌های ایرانی و غیر ایرانی ازنظر میزان متمرکز بودن چارت با بررسی سهم پست‌های مدیریتی، تعداد کارمندان اداری، تعداد دانشکده‌ها و گروه‌های تعریف‌شده است. مراحل ...  بیشتر

مطالعه اکتشافی موانع اجرای برنامه معلم پژوهنده: یک پژوهش آمیخته

سیدعباس رضوی؛ زینب رحیمی؛ یداله مهرعلیزاده

دوره 7، شماره 27 ، مهر 1402، ، صفحه 6-31

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.77718.1697

چکیده
  معلمان حرفه‌ای برای بهبود فعالیتهای آموزشی خود نیازمند پژوهش هستند. برنامه معلم پژوهنده که در حال حاضر در نظام آموزش و پرورش کشور اجرا می شود، تلاشی برای توسعه پژوهش و اقدام پژوهی در تعلیم و تربیت است. هدف این پژوهش آگاهی از موانع و مشکلات اجرای برنامه معلم پژوهنده از نظر معلمان و مدیران پژوهنده در شهر ایلام بود. روش پژوهش، آمیخته ...  بیشتر

توانمندسازی تدریس معلمان در سایه‌ی سبک رهبری حمایتی مدیران با نقش میانجی تسهیل‌گری شغلی

سید جمال بارخدا؛ سنور حقگذار؛ سیروس مرادخواه

دوره 7، شماره 28 ، دی 1402، ، صفحه 6-29

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.77709.1698

چکیده
  شناخت چگونگی حمایت مدیران مدارس از طریق تسهیلگری شغلی در راستای توانمند کردن معلمان در حیطه تدریس یکی از چالش‌های مهم نظام آموزش و پرورش کشور می‌باشد. بر این اساس محقق به بررسی سبک رهبری حمایتی در نقش تسهیلگر شغلی و چگونگی توانمند کردن معلمان مدارس استثنایی استان کردستان پرداخته‌است. در پژوهش از روش کمی از نوع همبستگی استفاده شده ...  بیشتر

عوامل مؤثر بر تحول‌آفرینی نظام آموزش عالی ایران در حوزه‌ آموزش علوم انسانی

سعادت چوبتاشانی؛ علی یاسینی؛ زینب طولابی

دوره 6، شماره 21 ، فروردین 1401، ، صفحه 7-37

https://doi.org/10.22054/jrlat.2022.14035

چکیده
  این پژوهش با هدف شناسایی الزامات خرد و کلان تحول‌آفرینی نظام آموزش عالی ایران در حوزه آموزش علوم انسانی انجام شد. روش تحقیق آمیخته اکتشافی بود که در مرحله کیفی، از روش تحلیل محتوا و در مرحله کمی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری خبرگان و آگاهان تحول‌آفرینی نظام آموزش عالی ایران می‌باشند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند ...  بیشتر

طراحی و اعتباریابی الگوی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران

عباس عباس‌پور؛ محمد مجتبی زاده

دوره 6، شماره 22 ، تیر 1401، ، صفحه 7-39

https://doi.org/10.22054/jrlat.2022.60358.1578

چکیده
  هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی الگوی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران بود. روش انجام پژوهش، روش تحقیق ترکیبی با طرح اکتشافی–مدل توسعه ابزار بود. در بخش کیفی پژوهش با استفاده از روش نظریه زمینه‌ای و مصاحبه با 36 نفر از خبرگان آموزش عالی، 25 عامل و 157 ملاک مورد اکتشاف قرار گرفت. برای اعتبار یافته‌های کیفی، از ملاک‌هایِ ...  بیشتر

پیش‌بینی تسهیم دانش در مؤسسات آموزشی بر اساس ابعاد جو مسموم سازمانی

حسین تقوی؛ علی خالق خواه؛ فاطمه باقری

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1401، ، صفحه 7-29

https://doi.org/10.22054/jrlat.2022.67587.1616

چکیده
  پژوهش حاضر در پی شناسایی میزان پیش‌بینی پذیری تسهیم دانش بر اساس ابعاد جو مسموم سازمانی در بین کارکنان مؤسسات آموزشی شهرستان سراب با استفاده از طرح همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه ۱۶۴۸ نفر بود و حجم نمونه متناظر با آن ۳۱۳ نفر تعیین شد. روش نمونه‌گیری این پژوهش طبقه‌ای بود. بعد از حذف داده‌های پرت با استفاده از شاخص ماهالانوبیس ...  بیشتر

بررسی مسائل (چالش‏ های) اقتصاد آموزش عالی ایران

کاظم فتح تبار فیروزجائی؛ محمد خادمی کله لو؛ عبدالحمید کاظمی

دوره 6، شماره 24 ، دی 1401، ، صفحه 7-46

https://doi.org/10.22054/jrlat.2023.69238.1620

چکیده
  آموزش عالی کشور در طول دوره تکامل خود با چالش‏ ها و مسائل متعددی روبرو بوده است. به‏ گونه ‏ای که چالش ‏ها و مسائل پیش رو با ایجاد موانع در راه رسیدن آن به تعالی، باعث اختلال در فعالیت ‏ها و کارکردها، برهم زدن تعادل و انسجام، و هم‏چنین کاهش عملکرد و ناکارآمدی آن در جامعه در حوزه‏ های مختلف شده است. یکی از موضوعات مهم و تأثیرگذار ...  بیشتر

طراحی الگوی تسهیل فرایند یاددهی - یادگیری

شیوا فرضعلی وند؛ یداله مهرعلیزاده؛ سید عباس رضوی

دوره 7، شماره 25 ، فروردین 1402، ، صفحه 7-45

https://doi.org/10.22054/jrlat.2023.71972.1647

چکیده
  چکیده هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی تسهیل فرآیند یاددهی-یادگیری بر اساس تجارب مدیران زن مدارس ابتدایی بود. به‌‏منظور نیل به این هدف از رویکرد کیفی و روش داده بنیاد استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل مدیران زن مدارس ابتدایی شهرستان ایذه به تعداد 39 نفر بود. نمونه‏‌گیری به روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت با ...  بیشتر

ارائه مدلی برای بالندگی رهبری معنوی در دانشجویان(مورد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران)

حسن لطفی؛ پریوش جعفری؛ حمیدرضا آراسته

دوره 4، شماره 15 ، فروردین 1397، ، صفحه 2-2

https://doi.org/10.22054/jrlat.2019.44745.1468

چکیده
  دانشگاه های پیشرو با توجه به پیچیدگی های دنیای امروز حرکت جوامع انسانی بسوی تعالی ، بربالندگی دانشجویان در حوزه رهبری به ویژه رهبری معنوی تمرکز کرده اند.هدف این پژوهش ارائه مدلی برای بالندگی رهبری معنوی در دانشجویان است . پژوهش با رویکرد کیفی واستراتژی تحلیل محتوا انجام شده است. به این منظور بررسی متون تخصصی مرتبط بارهبری معنوی و ...  بیشتر