TY - JOUR ID - 8554 TI - نقش رهبری مشارکتی و توانمندی های اجتماعی بر مهارت های کار تیمی کارکنان (مطالعه موردی: کارکنان دانشگاه اصفهان) JO - پژوهش‌های رهبری آموزشی JA - JRLAT LA - fa SN - 2476-6372 AU - باقریان فر, مصطفی AU - سیادت, سید علی AU - ابراهیمی, احمد AD - دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان AD - عضور هیئت دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی AD - دانشجوی دکتری آموزش عالی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 2 IS - 8 SP - 23 EP - 49 KW - رهبری مشارکتی KW - توانمندی های اجتماعی KW - کار تیمی KW - کارکنان دانشگاه DO - 10.22054/jrlat.2018.19927.1280 N2 - هدف پژوهش حاضر تبیین نقش رهبری مشارکتی و توانمندی‌های اجتماعی بر مهارت‌های کار تیمی کارکنان اداری دانشگاه اصفهان است. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی و روش تحلیل از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی کارکنان اداری معاونت‌های (اداری و مالی، فرهنگی و دانشجویی، پژوهشی، آموزشی) دانشگاه اصفهان در سال 96 - 1395 به تعداد 344 نفر تشکیل می‌دهند. حجم نمونه با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران و روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی تصادفی، 172 نفر انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه رهبری مشارکتی کاتورن (2010) و توانمندی‌های اجتماعی و پرسشنامه مهارت‌های کار تیمی با پایایی 0/90، 0/87 و 0/89 استفاده شد. نتایج نشان داد رهبری مشارکتی، توانمندی‌های اجتماعی، مهارت‌های کار تیمی کارکنان بالاتر از حد متوسط‌اند و رهبری مشارکتی (0/56=r) و توانمندی‌های اجتماعی (0/64=r) با مهارت‌های کار تیمی رابطه مثبت و معناداری (0/01>p) دارند. بر اساس نتایج رگرسیون گام به گام، از میان مؤلفه‌های توانمندی‌های اجتماعی کارکنان، مهارت‌های اجتماعی مناسب و پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، 43/5 درصد و از بین مؤلفه‌های رهبری مشارکتی، مشارکت و پاسخگویی 34/7 درصد از مهارت‌های کار تیمی کارکنان را پیش‌بینی می‌کنند. مدل‌یابی معادلات ساختاری نیز نشان داد توانمندی‌های اجتماعی و رهبری مشارکتی به ترتیب با ضریب مسیر 0/74و 0/75بر مهارت‌های کار تیمی تأثیرگذارند. UR - https://jrlat.atu.ac.ir/article_8554.html L1 - https://jrlat.atu.ac.ir/article_8554_f85b1df78d00ee2ea4dacbdc5007bee0.pdf ER -