TY - JOUR ID - 4553 TI - طراحی الگوی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت برای نظام آموزش عالی ایران به شیوه‌ی نظریه‌ی زمینه‌ای JO - پژوهش‌های رهبری آموزشی JA - JRLAT LA - fa SN - 2476-6372 AU - مجتبی زاده, محمد AU - عباس پور, دکتر عباس AU - ملکی, دکتر حسن AU - فراست خواه, دکتر مقصود AD - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد خدابنده و دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبائی AD - استاد دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 1 IS - 4 SP - 21 EP - 53 KW - آموزش‌عالی KW - اعتبارسنجی KW - تضمین کیفیت KW - نظریه‌ی زمینه‌ای و تفسیرگرایی اجتماعی DO - 10.22054/jrlat.2015.4553 N2 - هدف اصلی این پژوهش واکاوی درک کنشگران اجتماع علمی از الگوی اعتبارسنجی نظام آموزش عالی کشور و طراحی الگوی اعتبارسنجی مناسب است. این پژوهش، ازنظر هدف، از نوع پژوهش­های توسعه­ای و به لحاظ روش،مبتنی بر نظریه زمینه­ایاست.بر اساس این روش، تلاش محققان بر آن بوده است تا به معانی، دیدگاه­ها و سازوکارهای ذهنی کنشگران آموزش عالی پی برده شوند. چهار ابزار اصلی گردآوری داده‌های این پژوهش مصاحبه، مشاهده، یادداشت­برداری و مرور اسناد بوده است. بر اساس روش‌شناسی زمینه‌ای، و با بررسی داده­های به‌دست‌آمده در مرحله­ی اول کدگذاری باز، 2027 مفهوم به دست آمد. داده­های مرحله­ی دوم کدگذاری باز، در قالب 1262 مفهوم و 157 مقوله­ی عمده طبقه­بندی شدند. در مرحله کدگذاری محوری، 25 مقوله هسته­ای تعیین شدند. در مرحله­ی کدگذاری انتخابی 25 مقوله­ی هسته­ای به سطح انتزاعی بالاتر ارتقاء داده شد و برحسب ویژگی­های شرایطی، تعاملی/فرایندی و پیامدی طبقه­بندی شد. در پایان، مقوله­ی گفتمان کیفیت، بیم و امید، را به‌عنوان اصلی­ترین و نهایی­ترین مقوله­ی هسته­ای انتخاب و بسط داده شدند. این پژوهش نشان می‌دهد، کیفیت مفهومی پیچیده و چندبعدی است. بر این پایه، توجه چندجانبه و کلی‌گرا نسبت به اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران و دوری از نگاه جزیره­ای و جزء­گرا لازم است. UR - https://jrlat.atu.ac.ir/article_4553.html L1 - https://jrlat.atu.ac.ir/article_4553_bb70d9a39947166b45a724d68b1c5cda.pdf ER -