ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر رهبری کوانتومی برتعهد به تغییر از طریق کیفیت ارتباطات درک شده از تغییر وآمادگی برای تغییر
هدف این تحقیق بررسی تاثیر رهبری کوانتومی برتعهد به تغییر از طریق کیفیت ارتباطات درک شده از تغییر وآمادگی برای تغییر بود. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان شاغل دردانشگاه آزاد اسلامی واحداصفهان به تعداد1000تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 287 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد رهبری کوانتومی شلتون(2003) و پرسش نامه استاندارد تعهد به تغییر فدور و همکاران(2009) و پرسش نامه استاندارد ارتباطات درک شده از تغییر ارائه شده توسط میلر و مانگ(1985) و پرسش نامه استاندارد آمادگی بر تغییر ارائه شده توسط هولت و همکاران(2007) بودند روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب پرسشنامه رهبری کوانتومی (93/0) و پرسش نامه تعهد به تغییر(81/0) و پرسش نامه ارتباطات درک شده از تغییر(85/0) و پرسش نامه آمادگی بر تغییر(92/0) برآورد شد . تجزیه و تحلیل داده ها در سطح استنباطی مشتمل بر مدل سازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که رهبری کوانتومی از طریق آمادگی برای تغییر بر تعهد به تغییر تاثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 39/0 می باشد ولی از طریق کیفیت رابطه بر تعهد به تغییر تاثیر معناداری ندارد همچنین تاثیر مستقیم بر تعهد به تغییر نیز معنادار نمی باشد.
https://jrlat.atu.ac.ir/article_10512_33943bf65519335a2b568265e6a9fa65.pdf
2018-03-21
1
1
10.22054/jrlat.2019.44651.1466
رهبری کوانتومی
تعهد به تغییر
کیفیت ارتباطات درک شده از تغییر
آمادگی بر تغییر
عباس
قائدامینی هارونی
abbasgheadamini2020@gmail.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
رضا
ابراهیم زاده دستجردی
ebrahimzadeh2020@gmail.com
2
استادیار ،دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ، اصفهان، ایران
AUTHOR
حمیرا
عبدی
abdihomi@gmail.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
AUTHOR
مهرداد
صادقی ده چشمه
mehr.sadeghi@khuisf.ac.ir
4
استادیار ،دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ، اصفهان، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه مدلی برای بالندگی رهبری معنوی در دانشجویان(مورد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران)
دانشگاه های پیشرو با توجه به پیچیدگی های دنیای امروز حرکت جوامع انسانی بسوی تعالی ، بربالندگی دانشجویان در حوزه رهبری به ویژه رهبری معنوی تمرکز کرده اند.هدف این پژوهش ارائه مدلی برای بالندگی رهبری معنوی در دانشجویان است . پژوهش با رویکرد کیفی واستراتژی تحلیل محتوا انجام شده است. به این منظور بررسی متون تخصصی مرتبط بارهبری معنوی و بالندگی دانشجویان و نیز مصاحبه نیمه ساختمند با 14 نفرازصاحب نظران دانشگاهی (اساتید رشته های مرتبط ومدیران ارشد دانشگاه آزاداسلامی و مدیران واحد علوم تحقیقات )تا اشباع داده هاکه به روش نمونه گیری هدفمندانتخاب شده بودند انجام شد.تحلیل داده ها از طریق کد گذاری باز و محوری انجام شد که منتج به استخراج 368 کد باز و 18مقوله شد که درنهایت مدلی مشتمل بر 3 بعد و85 مولفه رهبری معنوی به عنوان هسته مرکزی مدل ،با 10 عامل اثرگذار، 3 راهبرد، 38سازوکار وروش اجرایی جهت پیاده سازی و5 پیامد کلان تدوین شد.
https://jrlat.atu.ac.ir/article_10513_de6bf0fbec4b904216098249ed066490.pdf
2018-03-21
2
2
10.22054/jrlat.2019.44745.1468
بالندگی دانشجو
رهبری معنوی
بالندگی رهبری معنوی دردانشجویان
حسن
لطفی
ehlotfi@gmail.com
1
دانشجوی دکترا رشته مدیریت آموزش عالی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
AUTHOR
پریوش
جعفری
pjaafari@yahoo.com
2
دانشیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
LEAD_AUTHOR
حمیدرضا
آراسته
arastehhr@yahoo.com
3
استاد ومدیر دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آزمون الگویِ عِلّی سرزندگی تحصیلی دانش آموزان بر اساس مشارکت فعال با میانجیگری امنیت در مدرسه
پژوهش حاضر با هدف آزمون الگویِ عِلّی سرزندگی تحصیلی دانش آموزان بر اساس مشارکت فعال با میانجیگری امنیت در مدرسه انجام گرفت. این پژوهش کمی و از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان دبیرستانی شهر سقز در سال تحصیلی 1396-1397 بودند. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده بود. حجم نمونه با توجه به مدل کرجسی- مورگان و با در نظر گرفتن خطای 05/0 =α، 145 نفر تعیین گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای امنیت در مدرسه (SRS) (با پایایی 82/0 = α)، مشارکت فعال در مدرسه (SES) (با پایایی 67/0 = α) و سرزندگی تحصیلی (EVQ) (با پایایی 85/0 = α) استفاده شد. روایی ابزارها با نظر اساتید علوم تربیتی و روانشناسی تأیید گردید. دادهها با دو نرم افزار Spss vs. 22 و lisrel. 8.50و با روش مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که مدل ارائه شده از برازش مناسب و مطلوبی برخوردار است (49/1= ،x2/df، 91/0= GFI، 91/0= AGFI، 92/0= CFI، 93/0= NFI، 043/0= RMSEA) و مؤلفه مشارکت فعال به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق مؤلفه امنیت در مدرسه بر سرزندگی تحصیلی تاثیر معنیدار دارد (05/0>p). مشارکت فعال و امنیت در مدرسه، مؤلفههایی مهم در توسعه و بهبود سرزندگی تحصیلی دانش آموزان است. از اینرو توجّه به عوامل امنیت در مدرسه و مشارکت فعال جهت پیشبرد اهداف و تلاش جهت سوق دادن دانش آموزان به سمت سرزنده بودن و اثربخش بودن پیشنهاد میشود.
https://jrlat.atu.ac.ir/article_10516_dc050cbf643527f22860d9c82f3dbb3d.pdf
2018-03-21
3
3
10.22054/jrlat.2019.43191.1460
سرزندگی تحصیلی
امنیت در مدرسه
مشارکت فعال
دانش آموزان
پروانه
محمدی
e.aryani.uma@gmail.com
1
دانشکده ادبیات و علوم انسانی ارومیه
AUTHOR
ابراهیم
آریانی قیزقاپان
e.aryani.sh@gmail.com
2
گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
LEAD_AUTHOR
منیژه
هاشمی مهر
m.hashemy.mehr@gmail.com
3
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ظرفیت نظام آموزشی امامیه در پیشرفت فرهنگ و تمدن اسلامی (با تأکید بر پنج قرن نخست هجری)
در میان جنبههای گوناگون فعالیتهای فرهنگی و تمدنی، آموزش علم و ادب بهعنوان مؤلفهای مهم، همواره مورد توجه بوده و امروزه نیز معرف هویت و معیار توسعه یافتگی جوامع بهشمار میرود. بسیار واضح است که نظام آموزشی بهعنوان بخشی از ساختار تمدن اسلامی، موتور محرک و ظرفیتساز شکلگیری و تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی را برعهده دارد؛ اما باتوجه به انتقاداتی که نسبت به غیرفعال بودن نظام آموزشی امامیه و دستآوردهی آن در پنج قرن نخست هجری وجود دارد، ضمن دفاع از وجود آن باید به نقش آن در ظرفیتسازی فرهنگ و تمدن اسلامی بپردازد. لذا این مسأله پژوهش حاضر را برآن داشته تا به این سؤال اصلی پاسخ دهد که ظرفیت نظام آموزشی امامیه در تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی با تکیه بر پنج قرن نخست، چیست و چگونه تحقق یافته است؟ باتوجه به هدف کشف چگونگی نقش نظام آموزشی امامیه در تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی، نتیجه آن گردید که نظام آموزشی امامیه بهدلیل برخوداری از مؤلفهها، عناصر و ویژگیهای ظرفیتساز نقش بهسزایی تعالی خود و شکلگیری و تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی داشته است. شیعیان باتکیه بر نظام امامتالهی، مبانی، منابع تولید علم و اصول آموزشی در فعالیتهای علمی و آموزشی حضور فعالی داشته و توانستهاند، با بهرهگیری از ویژگیهای ظرفیتساز آن ضمن عرضه توانمندی، حیات و هویت فرهنگی و تمدنی خود را تضمین کنند.
https://jrlat.atu.ac.ir/article_10514_9453879b0a5fcb1ed2ea0e56e6896e0c.pdf
2018-03-21
4
4
10.22054/jrlat.2019.41245.1444
نظام آموزشی
شیعه امامیه
فرهنگ و تمدن اسلامی
مؤلفهها و عناصر ظرفیتساز در تمدن اسلامی
محمدجواد
یاوری سرتختی
javadyavari@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه باقرالعلوم
AUTHOR
اسماعیل
کاظمی زرومی
fana.31314@yahoo.com
2
دانش آموخته حوزه علمیه قم، دانشجوی دکتری تاریخ تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه سبکهای تفکر و خودبالندگی با شایستگی مدیران آموزشی در مدارس ابتدایی منطقه تبادکان مشهد
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سبکهای تفکر و خودبالندگی با شایستگی مدیران آموزشی در مدیران مدارس ابتدایی منطقه تبادکان بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی مدیران مدارس ابتدایی منطقه تبادکان مشهد که شامل 320 نفر می-باشد. نمونهگیری براساس جدول مورگان و کرجسی 170 نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی و از نظر روش همبستگی است. در این پژوهش پرسشنامه شایستگی مدیران مصلحی (1390)، پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر (1992) و پرسشنامه خودبالندگی پیدلر و همکاران (2001) بر روی گروه نمونه اجرا شد برای تجزیه و تحلیل آماری از تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی انجام میگیرد. در آمار توصیفی از میانگین، انحراف معیار، جداول و نمودارها استفاده میشود و در آمار استنباطی از همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین سبکهای تفکر قانونی، سبک تفکر اجرائی، سبک تفکر قضائی، سبک تفکر جزئی، سبک تفکر محافظه کار، سبک تفکر سلسله مراتبی، سبک تفکر سلطنتی، سبک تفکر آنارشیست، سبک تفکر درونی با شایستگی کل در مدیران رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین سبک تفکر کلی، سبک تفکر آزاد اندیش، سبک تفکر الیگارشی و سبک تفکر بیرونی با شایستگی کل در مدیران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین خودبالندگی کل و شایستگی کل در مدیران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
https://jrlat.atu.ac.ir/article_10515_272d8afceb499ff1a2f34425634a679c.pdf
2018-03-21
5
5
10.22054/jrlat.2019.42944.1462
سبکهای تفکر
خودبالندگی
شایستگی مدیران
سیده شیما
میرشجاعیان حسینی
smirshojaeiyan@yahoo.com
1
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی، واحد مشهد ، دانشگاه آزاد اسلامی،مشهد،ایران
LEAD_AUTHOR
نازیا سادات
ناصری
dr.naseri@mail.com
2
گروه علوم تربیتی، واحد مشهد ، دانشگاه آزاد اسلامی،مشهد،ایران
AUTHOR
الهام
فریبرزی
elhamfariborzi@gmail.com
3
گروه علوم تربیتی، واحد مشهد ، دانشگاه آزاد اسلامی،مشهد،ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی الزامات و موانع استقرار بودجهریزی عملیاتی مبتنی بر عملکرد مدرسه بر اساس الگوی سه عاملی شه در مسیر دستیابی به مدل مطلوب بودجهریزی در خرده سیستمهای آموزش و پرورش
این پژوهش به وضعیت عوامل مرتبط با اجرای بودجهریزی عملیاتی مبتنی بر عملکرد مدرسه با مدیریت مدرسه محوری در دبیرستانهای نمونه شهر تهران بر اساس الگوی شه مشتمل بر سه عامل توانمندی، مشروعیت و مقبولیت میپردازد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و روش گردآوری دادهها توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل کل مدارس هدف یعنی 40 مدیر و 200 نفر از معلمان دبیرستانهای نمونه دوره دوم شهر تهران میباشد. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه پژوهشگر بر مبنای الگوی شه استفاده شد به طوری که علاوه بر سه بعد توانایی، اختیار و پذیرش، صرفه اقتصادی نیز به عنوان عامل مؤثر اضافه گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان و کارشناسان امر بودجه و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ 88 درصد تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با بکارگیری آزمونهای آماری t تک نمونهای و آزمون فریدمن و با استفاده از نرمافزارSPSS نسخه 20 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که از نظر گروههای مخاطب علیرغم پذیرش مناسب و لزوم صرفه اقتصادیِ اجرای بودجهریزی مدرسه محور، سایر شرایط از جمله توانمندی ارزیابی عملکرد، انسانی و فنی، همچنین مشروعیت رویهای و مقبولیت جزء موانع محسوب میگردند. بر این اساس در وضع موجود بستر مناسب برای اجرای بودجهریزی مبتنی بر مدرسه وجود ندارد و با توجه به برنامه کلان آموزش و پرورش در اجرای مدیریت مدرسه محور، تلاش برای بهبود آن در مدارس ضرورت دارد.
https://jrlat.atu.ac.ir/article_10517_ce156e797028c2cced38d2504c21ae55.pdf
2018-03-21
6
6
10.22054/jrlat.2019.44758.1469
الگوی شه
بودجهریزی عملیاتی
مدرسهمحور
فاطمه
پیریائی
piryaei.fatemeh@yahoo.com
1
دکتری بیولوژی، گروه علوم و فنون دریایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
افشین
ملکی
2
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، ایران
AUTHOR
مژده
زرگر
3
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، ایران
AUTHOR