ORIGINAL_ARTICLE
رابطه سلامت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با رضایت شغلی کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سلامت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با رضایت شغلی کارکنان در دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفته است. روش پژوهش پیمایشی و از نوع همبستگی هست. جامعه آماری آن شامل کلیهی کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی در سال 1396 به تعداد 600 نفر بود. حجم نمونه پژوهش مطابق با جدول مورگان 264 نفر برآوردگردید که به روش نمونهگیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی رفتارشهروندی سازمانی (پودساکف و همکاران،1997)، پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و تارتر(1997) و همچنین پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت کندال و هیولین(1969) استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون t تک گروهی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها نشان داد وضعیت هر سه متغیر سلامت سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی و رضایت شغلی در حد بالاتر از میانگین بوده، و بین سلامت سازمانی و ابعاد آن با رضایت شغلی و رفتارشهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین رفتارشهروندی سازمانی و ابعاد آن (وظیفهشناسی، احترام و تکریم، نوعدوستی، مردانگی، و فضیلت شهروندی) با رضایت شغلی کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
https://jrlat.atu.ac.ir/article_9059_d0584ba79ebe8c1c7b87951563f8762b.pdf
2016-12-21
1
22
10.22054/jrlat.2018.29019.1350
رفتارشهروندی سازمانی
سلامت سازمانی
رضایت شغلی کارکنان
دانشگاه علامه طباطبائی
غلامعلی
احمدی
ahmadygholamali@gmail.com
1
دانشیار گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه شهید رجایی
AUTHOR
بابک
یاری
babakyari90@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه شهید رجایی
LEAD_AUTHOR
محبوبه
رضائی
mahbooberezaie32@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر جو سازمانی بر سکوت سازمانی؛ مطالعهی موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر جو سازمانی بر سکوت سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد انجام شد. این پژوهش از لحاظ نوع هدف، کاربردی و از لحاظ نحوهی گردآوری داده ها توصیفی-همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش متشکل از 84 نفر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد در سال تحصیلی 1396/1395 بود. جهت انتخاب نمونه از روش سرشماری استفاده شد و بدین ترتیب هر 84 نفر عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد نتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامه جو سازمانی مبتنی بر مطالعات هالپین و کرافت (1963) و پرسشنامه سکوت سازمانی وکولا و بورداس (2005) استفاده شده است. روایی محتوایی و ظاهری پرسشنامهها به تأیید متخصصان رسیده و پایایی آنها که حاصل اجرای آزمون با فاصله ی دو هفته ای بین 30 نفر بود با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برآورد شد که برای پرسشنامهی مربوط به جو سازمانی برابر 0.78 و برای پرسشنامهی مربوط به سکوت سازمانی برابر 0.83 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از تحلیل رگرسیون در سطح معناداری 0.05 استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان می دهد با ارتقای یک واحد از جو سازمانی 0.990 واحد انحراف معیار سکوت سازمانی افزایش پیدا خواهد کرد، در نتیجه ارتباط مثبت دارند. همچنین نتایج نشان داد؛ که ابعاد جو سازمانی جو سازمانی دستوری، تحدیدی، تظاهر به کار، بی علاقگی و فاصله گیری تأثیر معناداری بر سکوت سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد دارد.
https://jrlat.atu.ac.ir/article_9060_f30d9d9ed447ee0a00bc5c1ea42a9c98.pdf
2016-12-21
23
51
10.22054/jrlat.2018.23775.1306
جو سازمانی
سکوت
آموزش عالی
سیداحمد
هاشمی
hmd_hashemi@yahoo.com
1
رییس دانشگاه آزاداسلامی واحدلامرد
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه الگوی عملیاتی ارزیابی پایداری موسسات آموزش عالی: مورد مطالعه دانشگاه تهران
پایداری در آموزش عالی رویکردی نسبتاً جدید است که به دنبال استقرار و کاربست اصول و مفاهیم توسعه پایدار در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی است. ارزیابی پایداری در پی سنجش میزان همسویی استراتژیها و برنامههای آموزشی، پژوهشی، خدمات تخصصی و فعالیتهای پشتیبانی دانشگاهها با اصول و مفاهیم توسعه پایدار است. لذا هدف تحقیق حاضر، شناسایی عوامل و ملاکهای پایداری موسسات آموزش عالی و ارزیابی وضعیت پایداری دانشگاه تهران است. برای انجام این تحقیق، از روش آمیخته اکتشافی استفاده شده است که در بخش کیفی روش تحقیق گروه کانونی و مصاحبه انفرادی و در بخش کمی روش تحقیق توصیفی- تحلیلی به کار گرفته شده است. برای انتخاب نمونه، در بخش کیفی از روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند و در بخش کمی از روش نمونهگیری طبقهای متناسب استفاده گردید. نتایج تحقیق در بخش کیفی نشان میدهد که عوامل اصلی ارزیابی پایداری دانشگاه شامل: آموزش، پژوهش، ارائه خدمات تخصصی، سیستم حکمرانی دانشگاه، سیستم مدیریت زیستمحیطی، سیستم تامین مالی دانشگاه هستند. به منظور ارزیابی وضعیت پایداری دانشگاه در عوامل فوق، در مجموع 34 ملاک و 81 نشانگر شناسایی گردید. نتایج تحقیق در بخش کمی نشان میدهد که از دیدگاه اعضاء هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، وضعیت دانشگاه تهران در عوامل و ملاکهای پایداری به صورت معنیدار پائینتر از وضعیت مطلوب قرار دارد. ضمناً نتایج تحلیل دادههای تحقیق نشان میدهد که بین دیدگاه اعضاء هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خصوص وضعیت پایداری دانشگاه تهران تفاوت معنیداری وجود دارد.
https://jrlat.atu.ac.ir/article_9061_92be2fd1c2050f5daa6006d968df70f0.pdf
2016-12-21
53
85
10.22054/jrlat.2018.25265.1319
توسعه پایدار
آموزش عالی
ارزیابی پایداری
دانشگاه
عماد
ملکی نیا
malekinia.e@gmail.com
1
دانشآموخته دکتری تخصصی مدیریت آموزش عالی دانشگاه تهران.
LEAD_AUTHOR
عباس
بازرگان
e.malekinia@yahoo.com
2
استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
AUTHOR
صدیقه
فیضی
feizi.sedighe@gmail.com
3
دانشآموخته کارشناسی ارشد برنامهریزی، مدیریت و آموزش محیطزیست دانشگاه تهران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر نوعدوستی و تعارض در رابطه بر قابلیت یادگیری سازمانی در کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی
نوعدوستی یا دیگر خواهی از نیروهای توسعه اخلاقی و بقا و رفاه انسان است که در دهههای اخیر محل توجه روان شناسان اجتماعی و جامعه شناسان قرارگرفته است. این پژوهش باهدف بررسی پیشایندهای قابلیت یادگیری سازمانی همانند نوعدوستی و تعارض در رابطه انجامشده است. در این راستا، از روش پژوهش پیمایشی- تحلیلی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ستادی دانشگاه علامه طباطبائی واقع در پردیس مرکزی، تشکیل داد که از میان آنها 167 نفر بر اساس جدول مورگان بهعنوان نمونه آماری به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. گردآوری دادههای پژوهش حاضر از طریق پرسشنامه نوعدوستی ارگان (1988) و پرسشنامه تعارض در رابطه کوکس (1998) و پرسشنامه قابلیت یادگیری سازمانی چیوا و همکاران (2007) انجام شد. روایی و پایایی پرسشنامههای یادشده، به ترتیب با استفاده از روایی صوری، روایی سازه و همچنین محاسبه آلفای کرونباخ موردبررسی قرار گرفت. بهعلاوه، برای تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و آزمون فریدمن با بهرهگیری از نرمافزارهای Amos و Spss استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد نوعدوستی بر قابلیت یادگیری سازمانی تأثیر مثبت معنادار دارد و نوعدوستی بر تعارض در رابطه تأثیر منفی معنادار دارد. بهعلاوه تعارض در رابطه نیز بر قابلیت یادگیری سازمانی تأثیر منفی معنادار دارد. همچنین تعارض در رابطه، رابطه میان نوعدوستی و قابلیت یادگیری سازمانی را میانجیگری میکند.
https://jrlat.atu.ac.ir/article_9071_9a972c6383eaf7a8a2e6e130e16cd946.pdf
2016-12-21
87
111
10.22054/jrlat.2018.26233.1352
تعارض در رابطه
قابلیت یادگیری سازمانی
یادگیری سازمانی
نوعدوستی
سازمان یادگیرنده
محمد حسین
شجاعی
shojaee.mh1000@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
حسین
رحمان سرشت
hrahmanseresht2007@yahoo.com
2
استاد دانشگاه علامه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش رهبری خدمتگزار در میزان اثربخشی سازمانی مدارس
پژوهش حاضر باهدف شناخت سبک رهبری خدمتگزار و نقش آن در اثربخشی سازمانی در دبیرستانهای دخترانه شهر تهران در سال تحصیلی 93-1392 و به روش توصیفی همبستگی انجامشد. جامعهی آماری شامل کلیه دبیران دبیرستانهای دولتی دخترانه شهر تهران بود که از میان آنها 360 نفر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای سنجش سبک رهبری خدمتگزار از پرسشنامهی قلی پور و همکاران (1388)، با ضریب پایایی 95/0 و برای سنجش اثربخشی سازمانی از پرسشنامه پارسونز با پایایی 94/0 استفاده شد. پایایی آزمونها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی آزمونها با دو روش اعتبار محتوا و سازه، با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، به دست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از آزمونهای t، تحلیل واریانس یکراهه ANOVA، توکی، کروسکال والیس، من-ویتنی، همبستگی اسپیرمن و رگرسیون خطی چندگانه به روش گامبهگام استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که میان رهبری خدمتگزار و اثربخشی سازمانی همبستگی مثبت وجود دارد. همچنین، میان مؤلفههای چهارگانه رهبری خدمتگزار با اثربخشی سازمانی و مؤلفههای آن نیز همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد از میان ابعاد رهبری خدمتگزار، به ترتیب سه عامل خدمترسانی، قابلیت اعتماد و تواضع بیشترین توان را در پیشبینی اثربخشی سازمانی دارند. واژگان کلیدی: اثربخشی سازمانی، رهبری خدمتگزار، دبیرستان دخترانه
https://jrlat.atu.ac.ir/article_9072_19df17181ac1c96f216f87610e4c79cc.pdf
2016-12-21
113
140
10.22054/jrlat.2018.27065.1336
اثربخشی سازمانی
رهبری خدمتگزار
دبیرستان دخترانه
حمید
رحیمیان
hamrahimian@yahoo.com
1
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
عباس
عباس پور
abbaspour1386@gmail.com
2
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
AUTHOR
فائزه
صرافان
f.sarrafan@chmail.ir
3
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وارزیابی رابطه بین راهبردهای رهبری مثبت گرا با سرمایه های روانشناختی معلمان مدارس ابتدایی
هدف پژوهش حاضر" بررسی و ارزیابی رابطه بین راهبردهای رهبری مثبت گرا با سرمایه های روانشناختی معلمان"می باشد.به این منظور جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان ابتدایی منطقه 14 تهران بود که در سال تحصیلی 94-95 مشغول به تدریس بوده اند، که از بین آن ها 270 نفر به عنوان نمونه بر اساس فرمول کرجسی و مورگان انتخاب گردید. سپس داده ها از طریق دو پرسشنامه جمع آوری شدند. روش تحقیق پژوهش توصیفی -پیمایشی بوده و با استفاده از روش های همبستگی و مدل معادلات ساختاری(SEM) است که به صورت میدانی اجرا شده است. یافته های حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که ارتباط مثبت و معناداری بین رهبری مثبت گرا و ابعاد آن با سرمایه های روانشناختی موجود در مدارس مربوطه وجود دارد. نتایج همچنین نشان دهنده تاثیرگذاری رهبری مثبت گرا و ابعاد آن بر روی سرمایه های روانشناختی موجود در مدارس در میان معلمان می باشد. نتایج همچنین نشان دهنده تاثیرگذاری رهبری مثبت گرا و ابعاد آن بر روی سرمایه های روانشناختی موجود در مدارس در میان معلمان می باشد. نتایج همچنین نشان دهنده تاثیرگذاری رهبری مثبت گرا و ابعاد آن بر روی سرمایه های روانشناختی موجود در مدارس در میان معلمان می باشد.
https://jrlat.atu.ac.ir/article_9063_fbdeb323ac65b56d2b59bc146455d411.pdf
2016-12-21
141
167
10.22054/jrlat.2018.26457.1330
رهبری مثبت گرا
سرمایه های روانشناختی
مدل معادلات ساختاری
کامران
شیوندی چلیچه
sheivandi@atu.ac.ir
1
دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR