@article { author = {ahmady, gholamali and yari, babak and rezaie, mahboobe}, title = {The Relationship between Organizational Health and Organizational Citizenship Behavior with Job Satisfaction of Allameh Tabatabaei University’s Staff.}, journal = {Research on Educational Leadership and Management}, volume = {3}, number = {10}, pages = {1-22}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-6372}, eissn = {2476-5872}, doi = {10.22054/jrlat.2018.29019.1350}, abstract = {The aim of this research was to investigate the relationship between organizational health and organizational citizenship behavior with job satisfaction of employees at Allameh Tabatabaei University. The methodology is survey research and correlation type. The statistical population included all employees of Allameh Tabatabaei University (600 number) in 2017. According to Morgan's table, the estimated sample size of the study was 264 people that individuals were selected by Stratified sampling method. The Organizational Behavior Questionnaire (Podsakoff et al., 1997), Hui and Tarter Organizational Health Questionnaire (1997) and Smith Kendall and Hollin's Job Satisfaction Questionnaire (1969) have been used to gathering data. In order to analyzing data, one sample t test and Pearson correlation coefficient were used. The results showed that the qualification of three variables- organizational health, organizational citizenship behavior and job satisfaction- was higher than the average, and there was a positive and significant relationship between organizational health and its dimensions with job satisfaction and organizational citizenship behavior of Allameh Tabatabaei University’s staff. There is also a positive and significant relationship between organizational behavior and its dimensions (conscientiousness, respect and reverence, altruism, manhood, and citizenship virtue) with job satisfaction of Allameh Tabatabaei University’s staff}, keywords = {Organizational Health Behavior,Organizational health,Employee Job Satisfaction,Allameh}, title_fa = {رابطه سلامت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با رضایت شغلی کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‌ سلامت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با رضایت شغلی کارکنان در دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفته است. روش پژوهش پیمایشی و از نوع همبستگی هست. جامعه آماری آن شامل کلیه‌ی کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی در سال 1396 به تعداد 600 نفر بود. حجم نمونه پژوهش مطابق با جدول مورگان 264 نفر برآوردگردید که به روش نمونه‌گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌ی رفتارشهروندی سازمانی (پودساکف و همکاران،1997)، پرسش‌نامه سلامت سازمانی هوی و تارتر(1997) و همچنین پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت کندال و هیولین(1969) استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها، از آزمون t تک گروهی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته‌ها نشان داد وضعیت هر سه متغیر سلامت سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی و رضایت شغلی در حد بالاتر از میانگین بوده، و بین سلامت سازمانی و ابعاد آن با رضایت شغلی و رفتارشهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین رفتارشهروندی سازمانی و ابعاد آن (وظیفه‌شناسی، احترام و تکریم، نوع‌دوستی، مردانگی، و فضیلت شهروندی) با رضایت شغلی کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.}, keywords_fa = {رفتارشهروندی سازمانی,سلامت سازمانی,رضایت شغلی کارکنان,دانشگاه علامه طباطبائی}, url = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_9059.html}, eprint = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_9059_d0584ba79ebe8c1c7b87951563f8762b.pdf} } @article { author = {hashemi, sayed ahmad}, title = {The effect of organizational climate on organizational silence, case study Azad University}, journal = {Research on Educational Leadership and Management}, volume = {3}, number = {10}, pages = {23-51}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-6372}, eissn = {2476-5872}, doi = {10.22054/jrlat.2018.23775.1306}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of organizational climate on organizational silence in Lamerd Islamic Azad University. This research is applied in terms of target type and in terms of data collection method is descriptive-correlation. The statistical population of this research consisted of 84 professors of Islamic Azad University of Lamerd in the academic year 1396/1395. A census method was used to select the sample and each 84 faculty members of the Islamic Azad University of Lamard were selected. The instrument for collecting data in this study was the organizational climate questionnaire based on Halpin and Kraft (1963) and Organizational Silence Questionnaire (KOLA and BORDAS, 2005). The content validity and appearance of the questionnaires were confirmed by the experts and their reliability, which was the result of a two week trial of 30, was estimated using Cronbach's alpha coefficient, which was 0.78 for the organizational climate questionnaire and The organizational silence questionnaire was 0.83. To analyze the data, regression analysis was used at a significant level of 0.05. The results show that by upgrading one unit of organizational climate, 0.990 unit of standard deviation of organizational silence will increase, resulting in a positive relationship. Also, the results showed that the dimensions of organizational climate of the organizational climate of command, limitation, pretending to work, unwillingness and distancing have a significant effect on organizational silence in Lamard Islamic Azad University.}, keywords = {organizational climate,silence,Higher education,organizations}, title_fa = {بررسی تأثیر جو سازمانی بر سکوت سازمانی؛ مطالعه‌ی موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر جو سازمانی بر سکوت سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد انجام شد. این پژوهش از لحاظ نوع هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه‌ی گردآوری داده ها توصیفی-همبستگی است. جامعه‌ی آماری این پژوهش متشکل از 84 نفر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد در سال تحصیلی 1396/1395 بود. جهت انتخاب نمونه‌ از روش سرشماری استفاده شد و بدین ترتیب هر 84 نفر عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد نتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش از پرسشنامه جو سازمانی مبتنی بر مطالعات هالپین و کرافت (1963) و پرسشنامه سکوت سازمانی وکولا و بورداس (2005) استفاده شده است. روایی محتوایی و ظاهری پرسشنامه‌ها به تأیید متخصصان رسیده و پایایی آن‌ها که حاصل اجرای آزمون با فاصله ی دو هفته ای بین 30 نفر بود با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برآورد شد که برای پرسشنامه‌ی مربوط به جو سازمانی برابر 0.78 و برای پرسشنامه‌ی مربوط به سکوت سازمانی برابر 0.83 بدست آمد. جهت تجزیه ‌و‌ تحلیل داده‌های بدست آمده از تحلیل رگرسیون در سطح معناداری 0.05 استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان می دهد با ارتقای یک واحد از جو سازمانی 0.990 واحد انحراف معیار سکوت سازمانی افزایش پیدا خواهد کرد، در نتیجه ارتباط مثبت دارند. همچنین نتایج نشان داد؛ که ابعاد جو سازمانی جو سازمانی دستوری، تحدیدی، تظاهر به کار، بی علاقگی و فاصله گیری تأثیر معناداری بر سکوت سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد دارد.}, keywords_fa = {جو سازمانی,سکوت,آموزش عالی}, url = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_9060.html}, eprint = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_9060_f30d9d9ed447ee0a00bc5c1ea42a9c98.pdf} } @article { author = {Malekinia, Emad and Bazargan, Abbas and Feizi, Sedighe}, title = {Presenting an Operational Model for Sustainability Evaluation of Higher Education Institutions: University of Tehran as a Case of Study}, journal = {Research on Educational Leadership and Management}, volume = {3}, number = {10}, pages = {53-85}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-6372}, eissn = {2476-5872}, doi = {10.22054/jrlat.2018.25265.1319}, abstract = {The main goals of sustainability evaluation is measuring the educational, research, outreach and other university programmes based on sustainable development’s principles and concepts. The main purpose of this study is indentification of sustainability factors and criterias, and then evaluation of Tehran University sustainability based on them. Exploratory mixed method research used to accomplish this goal. In the qualitative part, the focus groups research method and individual interview was used and in the quantitative part analytical-descriptive research method was employed at the University of Tehran area. In the qualitative part, purposive non-probability sampling method and in the quantitative part, stratified sampling method was used for selection of students and faculty. The results of the study show that the main factors of sustainability evaluation include: education, research, governance system, environmental management system, sustainable financing system, and outreach. These factors can be assessed using 34 criteria and 81 indicators. The results of the sustainability assessment at UT show that significant difference between present situations with ideal level. Also, Analysis of data using inferential statistics indicates that there is a significant difference between the views of faculty members and students regarding the sustainability condition of UT. Identified model in this research is a pioneer initiative in sustainability evaluation of Iran’s higher education institutions. This model can be used by senior managers of higher education system and university leaders.}, keywords = {Sustainable Development,Sustainability in Higher Education Institutions,University’s Sustainability Evaluation}, title_fa = {ارائه الگوی عملیاتی ارزیابی پایداری موسسات آموزش عالی: مورد مطالعه دانشگاه تهران}, abstract_fa = {پایداری در آموزش عالی رویکردی نسبتاً جدید است که به دنبال استقرار و کاربست اصول و مفاهیم توسعه پایدار در دانشگاه‏ها و موسسات آموزش عالی است. ارزیابی پایداری در پی سنجش میزان همسویی استراتژی‏ها و برنامه‏های آموزشی، پژوهشی، خدمات تخصصی و فعالیت‏های پشتیبانی دانشگاه‏ها با اصول و مفاهیم توسعه پایدار است. لذا هدف تحقیق حاضر، شناسایی عوامل و ملاک‏های پایداری موسسات آموزش عالی و ارزیابی وضعیت پایداری دانشگاه تهران است. برای انجام این تحقیق، از روش آمیخته اکتشافی استفاده شده است که در بخش کیفی روش تحقیق گروه‏ کانونی و مصاحبه انفرادی و در بخش کمی روش تحقیق توصیفی- تحلیلی به کار گرفته شده است. برای انتخاب نمونه، در بخش کیفی از روش نمونه‏گیری غیراحتمالی هدفمند و در بخش کمی از روش نمونه‏گیری طبقه‏ای متناسب استفاده گردید. نتایج تحقیق در بخش کیفی نشان می‏دهد که عوامل اصلی ارزیابی پایداری دانشگاه شامل: آموزش، پژوهش، ارائه خدمات تخصصی، سیستم حکمرانی دانشگاه، سیستم مدیریت زیست‏محیطی، سیستم تامین مالی دانشگاه هستند. به منظور ارزیابی وضعیت پایداری دانشگاه در عوامل فوق، در مجموع 34 ملاک و 81 نشانگر شناسایی گردید. نتایج تحقیق در بخش کمی نشان می‏دهد که از دیدگاه اعضاء هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، وضعیت دانشگاه تهران در عوامل و ملاک‏های پایداری به صورت معنی‏دار پائین‏تر از وضعیت مطلوب قرار دارد. ضمناً نتایج تحلیل داده‏های تحقیق نشان می‏دهد که بین دیدگاه اعضاء هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خصوص وضعیت پایداری دانشگاه تهران تفاوت معنی‏داری وجود دارد.}, keywords_fa = {توسعه پایدار,آموزش عالی,ارزیابی پایداری,دانشگاه}, url = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_9061.html}, eprint = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_9061_92be2fd1c2050f5daa6006d968df70f0.pdf} } @article { author = {شجاعی, محمد حسین and rahmanseresht, hosein}, title = {Examining the effect of altruism and relationship conflict on organizational learning capacity in Allameh Tabataba'i University Staff}, journal = {Research on Educational Leadership and Management}, volume = {3}, number = {10}, pages = {87-111}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-6372}, eissn = {2476-5872}, doi = {10.22054/jrlat.2018.26233.1352}, abstract = {Altruism is from moral development forces and survival and well-being of human that in recent decades the attention of social psychologists and sociologists is located. This study with the aim of examined the antecedents of organizational learning capability as altruism and relationship conflict is done. In this regard, the survey method was employed. The Statistics population consists of all the staff of allameh Tabataba'i University Formed, of which 167 were based on Morgan table as the sample to be selected by simple random sampling. Data were collected through organ altruism questionnaires (1988) and Cox relationship conflict questionnaire (1998) and Chiva et al organizational learning capability questionnaire (2007). Validity and Reliability of aforementioned questionnaires were confirmed on the basis of content validity, construct validity as well as calculated acceptable Cronbach's alpha coefficient. In addition, for data analyzing and research hypothesis test, Structural Equation Modeling and Friedman test were used, by means of Amos and Spss software. Research findings indicated that altruism is significant positive impact on organizational learning capacity and altruism in a significant negative influence on the relationship conflict. Furthermore The relationship conflict also has a significant negative impact on organizational learning capability and relationship conflict is mediated between altruism and organizational learning capacity.}, keywords = {Altruism,Relationship conflict,Organizational learning capacity,organizational learning,Learning organization}, title_fa = {بررسی تأثیر نوع‌دوستی و تعارض در رابطه بر قابلیت یادگیری سازمانی در کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی}, abstract_fa = {نوع‌دوستی یا دیگر خواهی از نیروهای توسعه اخلاقی و بقا و رفاه انسان است که در دهه‌های اخیر محل توجه روان شناسان اجتماعی و جامعه شناسان قرارگرفته است. این پژوهش باهدف بررسی پیشایندهای قابلیت یادگیری سازمانی همانند نوع‌دوستی و تعارض در رابطه انجام‌شده است. در این راستا، از روش پژوهش پیمایشی- تحلیلی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ستادی دانشگاه علامه طباطبائی واقع در پردیس مرکزی، تشکیل داد که از میان آنها 167 نفر بر اساس جدول مورگان به‌عنوان نمونه آماری به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شد. گردآوری داده‌های پژوهش حاضر از طریق پرسشنامه نوع‌دوستی ارگان (1988) و پرسشنامه تعارض در رابطه کوکس (1998) و پرسشنامه قابلیت یادگیری سازمانی چیوا و همکاران (2007) انجام شد. روایی و پایایی پرسشنامه‌های یادشده، به ترتیب با استفاده از روایی صوری، روایی سازه و همچنین محاسبه آلفای کرونباخ موردبررسی قرار گرفت. به‌علاوه، برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌های پژوهش از مدل‌سازی معادلات ساختاری و آزمون فریدمن با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای Amos و Spss استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد نوع‌دوستی بر قابلیت یادگیری سازمانی تأثیر مثبت معنادار دارد و نوع‌دوستی بر تعارض در رابطه تأثیر منفی معنادار دارد. به‌علاوه تعارض در رابطه نیز بر قابلیت یادگیری سازمانی تأثیر منفی معنادار دارد. همچنین تعارض در رابطه، رابطه میان نوع‌دوستی و قابلیت یادگیری سازمانی را میانجی‌گری می‌کند.}, keywords_fa = {تعارض در رابطه,قابلیت یادگیری سازمانی,یادگیری سازمانی,نوع‌دوستی,سازمان یادگیرنده}, url = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_9071.html}, eprint = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_9071_9a972c6383eaf7a8a2e6e130e16cd946.pdf} } @article { author = {Rahimian, Hamid and Abbaspour, Abbas and sarrafan, faezeh}, title = {Servant leadership Role In Organizational Effectiveness Of Schools}, journal = {Research on Educational Leadership and Management}, volume = {3}, number = {10}, pages = {113-140}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-6372}, eissn = {2476-5872}, doi = {10.22054/jrlat.2018.27065.1336}, abstract = {The current research investigated the relationship between servant leadership style and organizational effectiveness in girl’s High Schools of Tehran in the 1392-93 academic year. The research sample consists of 360 high school teachers randomly selected from all government high school teachers in Tehran. To collect primary data, two questionnaires were used in this study. Firstly to collect data on servant leadership, the questionnaire developed by Golipour (Golipour et al., 1388) was used. The Cronbach’s alpha value of 0.95 shows the internal consistency of the scale. Secondly to evaluate the organizational effectiveness parsons’s questionnaire with Cronbach’s alpha value of 0.95 was used. In this study, the Spearman correlation analysis, one-sample T test, one way ANOVA, Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis H, multiple regressions were used to analyze the data. The Research results indicate that there is an overall positive association between servant leadership and organizational effectiveness. There are also significant positive relationships between servant leadership variables and organizational effectiveness. Among the four components of servant leadership and organizational effectiveness and its components, there was a significant positive correlation. Multiple regression analysis showed that among the aspects of servant leadership, by three factors: service, reliability and humility be the most predictable organizational effectiveness. Key Words: organizational effectiveness, servant leadership, girl’s High Schools}, keywords = {Organizational Effectiveness,Servant Leadership,girl's High Schools}, title_fa = {نقش رهبری خدمتگزار در میزان اثربخشی سازمانی مدارس}, abstract_fa = {پژوهش حاضر باهدف شناخت سبک رهبری خدمتگزار و نقش آن در اثربخشی سازمانی در دبیرستان‌های دخترانه شهر تهران در سال تحصیلی 93-1392 و به روش توصیفی همبستگی انجام‌شد. جامعه‌ی آماری شامل کلیه دبیران دبیرستان‌های دولتی دخترانه شهر تهران بود که از میان آن‌ها 360 نفر به ‌روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. برای سنجش سبک رهبری خدمتگزار از پرسشنامه‌ی قلی پور و همکاران (1388)، با ضریب پایایی 95/0 و برای سنجش اثربخشی سازمانی از پرسشنامه پارسونز با پایایی 94/0 استفاده شد. پایایی آزمون‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی آزمون‌ها با دو روش اعتبار محتوا و سازه، با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، به دست آمد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از آزمون‌های t، تحلیل واریانس یک‌راهه ANOVA، توکی، کروسکال والیس، من-ویتنی، همبستگی اسپیرمن و رگرسیون خطی چندگانه به روش گام‌به‌گام استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که میان رهبری خدمتگزار و اثربخشی سازمانی همبستگی مثبت وجود دارد. هم‌چنین، میان مؤلفه‌های چهارگانه رهبری خدمتگزار با اثربخشی سازمانی و مؤلفه‌های آن نیز همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد از میان ابعاد رهبری خدمتگزار، به ترتیب سه عامل خدمت‌رسانی، قابلیت اعتماد و تواضع بیشترین توان را در پیش‌بینی اثربخشی سازمانی دارند. واژگان کلیدی: اثربخشی سازمانی، رهبری خدمتگزار، دبیرستان دخترانه}, keywords_fa = {اثربخشی سازمانی,رهبری خدمتگزار,دبیرستان دخترانه}, url = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_9072.html}, eprint = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_9072_19df17181ac1c96f216f87610e4c79cc.pdf} } @article { author = {sheivandi, kamran}, title = {examine and evaluate relationship between the positive leadership and its dimensions with teachers psychological capital}, journal = {Research on Educational Leadership and Management}, volume = {3}, number = {10}, pages = {141-167}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-6372}, eissn = {2476-5872}, doi = {10.22054/jrlat.2018.26457.1330}, abstract = {The aim of this study is "examine and evaluate relationship between the positive leadership strategies with teachers psychological capital". For this purpose The study population consisted of all elementary school teachers in 2 City of tehran htat academic year 94-95 have been teaching,that 270 samples were selected according to a formula Krejcie and Morgan. Then the data were collected through the two questionnaires. The research method was descriptive - Survey and were investigated by using correlational and structural equation modeling. The findings from this study indicate that there is significant and positive relationship between positive leadership and its dimensions with psychological capital in the schools. The results also is indicate influence positive leadership on the psychological capital in among teachers. The results also is indicate influence positive leadership on the psychological capital in among teachers.The results also is indicate influence positive leadership on the psychological capital in among teachers.The results also is indicate influence positive leadership on the psychological capital in among teachers.}, keywords = {: positive Leadership,psychological capital,structural equation modeling}, title_fa = {بررسی وارزیابی رابطه بین راهبردهای رهبری مثبت گرا با سرمایه های روانشناختی معلمان مدارس ابتدایی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر" بررسی و ارزیابی رابطه بین راهبردهای رهبری مثبت گرا با سرمایه های روانشناختی معلمان"می باشد.به این منظور جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان ابتدایی منطقه 14 تهران بود که در سال تحصیلی 94-95 مشغول به تدریس بوده اند، که از بین آن ها 270 نفر به عنوان نمونه بر اساس فرمول کرجسی و مورگان انتخاب گردید. سپس داده ها از طریق دو پرسشنامه جمع آوری شدند. روش تحقیق پژوهش توصیفی -پیمایشی بوده و با استفاده از روش های همبستگی و مدل معادلات ساختاری(SEM) است که به صورت میدانی اجرا شده است. یافته های حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که ارتباط مثبت و معناداری بین رهبری مثبت گرا و ابعاد آن با سرمایه های روانشناختی موجود در مدارس مربوطه وجود دارد. نتایج همچنین نشان دهنده تاثیرگذاری رهبری مثبت گرا و ابعاد آن بر روی سرمایه های روانشناختی موجود در مدارس در میان معلمان می باشد. نتایج همچنین نشان دهنده تاثیرگذاری رهبری مثبت گرا و ابعاد آن بر روی سرمایه های روانشناختی موجود در مدارس در میان معلمان می باشد. نتایج همچنین نشان دهنده تاثیرگذاری رهبری مثبت گرا و ابعاد آن بر روی سرمایه های روانشناختی موجود در مدارس در میان معلمان می باشد.}, keywords_fa = {رهبری مثبت گرا,سرمایه های روانشناختی,مدل معادلات ساختاری}, url = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_9063.html}, eprint = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_9063_fbdeb323ac65b56d2b59bc146455d411.pdf} }