@article { author = {عباس پور, دکتر عباس and mojtabazadeh, mohammad and ملکی, دکتر حسن and فراستخواه, دکتر مقصود}, title = {Development of conditional factors as to native model accreditation for Iran's higher education system (based on of grounded theory)}, journal = {Research on Educational Leadership and Management}, volume = {2}, number = {6}, pages = {1-30}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-6372}, eissn = {2476-5872}, doi = {10.22054/jrlat.2017.7241.1139}, abstract = {In this paper based on the grounded theory, from the perspective of higher education actors we paid to recognized of conditional factors, criteria and indicators (causal, contextual and intermediary ) accreditation. this study, by adopting social interpretivism, emphasize that people outside the university, Can not be known beforehand components of accreditation and understand it. Because, the actors in higher education are that your scientific community environment create and interpret it as they want. accordingly, Any assumption about the accreditation system, can not express the mind and understanding academic community actors. in other words, in this research we have been looking for that actors higher education how to see conditional factors, criteria and indicators (causal, contextual and intermediary ) accreditation And what had interpretation and understanding of it. the data of this study were obtained from four sources, which include, interviews, observations, notes and documents. therefore, data obtained from interviews, observations, notes and documents were converted into text data. after that, in order to categorize the great mass of the collected data, paid to categorization of data. we act first, open coding, then, axial and selective coding. On this basis, in 691 the indicator, 98 criteria and 11 factor were determined in accordance with native features of Iran's higher education system.}, keywords = {Accreditation,quality assurance,Higher education,Grounded Theory,social interpretivism}, title_fa = {عوامل، ملاک‌ها و نشانگرهای الگوی بومی اعتبارسنجی نظام آموزش عالی ایران}, abstract_fa = {در مقاله حاضر بر اساس روش نظریه زمینه ای، به احصاء عوامل، ملاک ها و نشانگرهای شرایطی (علی، زمینه ای و مداخله گر) اعتبارسنجی از دیدگاه کنشگران آموزش عالی پرداخته ایم. مطالعه حاضر با اتخاذ رویکرد تفسیرگرایانه اجتماعی بر این نکته تأکید دارد که افراد خارج از محیط دانشگاه، نمی توانند مؤلفه های اعتبارسنجی را پیشاپیش شناخته و آن را درک کنند. زیرا این کنشگران آموزش عالی هستند که محیط اجتماع علمی خود را خلق کرده و آن گونه که می خواهند تفسیر می کنند. بر این اساس، هر گونه پیش فرض در خصوص نظام اعتبارسنجی، نمی تواند بیانگر ذهنیت و درک عاملان جامعه ی دانشگاهی باشد. به دیگر سخن، در این پژوهش به دنبال این بوده ایم که کنشگران آموزش عالی عوامل، ملاک ها و نشانگرهای شرایطی اعتبارسنجی (علی، زمینه ای و مداخله گر) را چگونه می بییند، و چه تلقی و برداشتی از آن دارند. داده های پژوهش حاضر از چهار منبع به دست آمد، که عبارت اند از، مصاحبه، مشاهده، یادداشت برداری و اسناد. به همین منظور، داده های حاصل از مصاحبه ها، مشاهدات، یادداشت ها و اسناد را به داده های متنی تبدیل کردیم. پس از آن، به منظور بررسی نظام مند توده بزرگی از داده های گردآوری شده از طریق روش نظریه نظریه ی زمینه ای به مقوله بندی داده ها پرداختیم. ابتدا به کدگذاری باز، سپس، به کدگذاری محوری و انتخابی اقدام کردیم. بر این اساس، 691 نشانگر، 98 ملاک و 11 عامل متناسب با ویژگی های بومی نظام آموزش عالی ایران تعیین شدند.}, keywords_fa = {اعتبارسنجی,تضمین کیفیت,آموزش عالی,نظریه ی زمینه ای,تفسیرگرایی اجتماعی}, url = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_7932.html}, eprint = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_7932_605c97a852644ed10695a8312280b2fa.pdf} } @article { author = {میرکمالی, سیدمحمد and sahraei beiranvand, mahdi and پورکریمی, جواد}, title = {evaluate job satisfaction of khorramabad city school principals and provide strategies to increase job satisfaction them.}, journal = {Research on Educational Leadership and Management}, volume = {2}, number = {6}, pages = {31-50}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-6372}, eissn = {2476-5872}, doi = {10.22054/jrlat.2017.4345.1095}, abstract = {evaluate job satisfaction of khorramabad city school principals and provide strategies to increase job satisfaction them. Seyed mohammad mirkamali ,mahdi sahraei beiranvand ,javad pourkarimi Abstract: The aim of this study was to evaluate job satisfaction of khorramabad city school principals and provide strategies to increase job satisfaction among them. The research method was descriptive - survey and population research consisted principal of public schools in the city of khorramabad in school year93-94 with 364 students And 187 people by using Cochran formula and using relative stratified sampling was selected.To collect the data, self-made questionnaire with 66 items and 9 components as well as an open-response question was used in order to solutions offered,That its validity was confirmed by content validity and Construct validity and reliability using Cronbach's alpha 90/0 respectively. Data by using descriptive statistics including frequency, percentage, mean, standard deviation and inferential statistics including single-sample T, T-test and ANOVA were analyzed. In addition to access to the strategies of the open questions, The content analysis method was used. The results indicate that job satisfaction is higher than average among the administrators, Elementary school principals as well as job satisfaction more than other periods And more female administrator than men, But differences in job satisfaction among administrators in terms of level of education, years of service and various areas not found. Keywords: job satisfaction, school administrators, city of Khorramabad}, keywords = {Job Satisfaction,school administrators,city of Khorramabad}, title_fa = {بررسی رضایت شغلی مدیران مدارس شهرستان خرم آباد و ارائه راهکارهایی برای افزایش رضایت شغلی آنها}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی رضایت شغلی مدیران مدارس شهرستان خرم آباد و ارائه راهکارهایی برای افزایش رضایت شغلی آنها بود. روش پژوهش توصیفی - پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش مدیران مدارس دولتی شهرستان خرم آباد در سال تحصیلی94-93 با تعداد 364 نفر بود و تعداد 187 نفر با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه گیری طبقه ای نسبی بعنوان نمونه انتخاب شد. جهت جمع اوری داده ها از پرسشنامه ی محقق ساخته ای با 66گویه و 9مؤلفه بعلاوه یک سوال باز-پاسخ به منظور ارائه راهکار استفاده شد که روایی آن با استفاده از روایی صوری و سازه تایید شد و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ90/0به دست آمد. داده ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی فراوانی، درصد، میانگین،‌ انحراف معیار و آمار استنباطی شامل T تک نمونه ای،T مستقل و تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و برای دست یابی به راهکارها از سوال باز- پاسخ، از روش تحلیل محتوا، استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دهنده رضایت شغلی بالاتر از متوسط در بین مدیران بود، همچنین رضایت شغلی مدیران مدارس ابتدایی بیش تر از دوره های دیگر و مدیران زن بیش تر از مردان بود ولی تفاوتی در رضایت شغلی مدیران برحسب سطوح تحصیلات، سنوات خدمت و نواحی مختلف دیده نشد.}, keywords_fa = {رضایت شغلی,مدیران مدارس,شهرستان خرم آباد}, url = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_7934.html}, eprint = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_7934_6da14cae644a0ee7310c89c2df2c171d.pdf} } @article { author = {rahimian, hamid and taheri, morteza and Veysi, Ronak}, title = {Study of relationship between transformational leadership style of managers and employees’ readiness for changing Primary Schools of Javanrood in 2014-2015}, journal = {Research on Educational Leadership and Management}, volume = {2}, number = {6}, pages = {51-74}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-6372}, eissn = {2476-5872}, doi = {10.22054/jrlat.2017.3559.1085}, abstract = {The purpose of this study is to investigate the relationship between transformational leadership style of managers and employees’ readiness for changing in Primary Schools of Javanrood in 2014-2015; and the used method was a correlation one. The study population included all employees of Primary Schools in Javanrood that are 274 persons. The research sample consisted on 159 persons based on Morgan Table. The participants were selected through a stratified random sampling method. Data was collected by the use of two questionnaires; one is multifactor leadership questionnaire by Bess et.al (2000), and another one is attitudes toward the organizational changes by Dovenham et.al (1998). The reliability of both questionnaires was calculated as 0.91 and 0.87 based on Cronbach’s Alpha respectively. The results of Peasrson’s correlation showed that there is a significant relationship between transformational leadership style of managers and employees’ readiness for changing. Also, based on multiple regression analysis with stepwise method it was showed that transformational leadership style is able to predict all components ready for change. Thus the managers can prepare a field in which the employees’ readiness for changing could be improved.}, keywords = {Keywords: Transformational leadership,readiness for changing,Primary schools}, title_fa = {نقش رهبری تحولی در آمادگی کارکنان برای تغییر در مدارس ابتدایی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی رابطه سبک رهبری تحولی مدیران با آمادگی معلمان و کارکنان دبستان برای تغییر بود. در این پژوهش همبستگی شرکت‌کنندگان از بین معلمان و کارکنان دبستان‌های جوانرود از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از دو پرسشنامه رهبری تحولی (MLQ) بس و همکاران و پرسشنامه نگرش نسبت به تغییر سازمانی دونهام و همکاران به دست آمد و تحلیل نهایی بر روی 159 پرسشنامه گردآوری شده انجام شد. پایایی دو پرسشنامه براساس فرمول آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0 و 87/0 محاسبه شد. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد بین سبک رهبری تحولی مدیران و آمادگی کارکنان برای تغییر رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین براساس آزمون رگرسیون چندگانه با شیوه گام به گام مشخص گردید که ابعاد سبک رهبری تحولی قادر به پیش‌بینی تمام مؤلفه‌های آمادگی برای تغییر است. مدیران مدرسه می‌توانند با به کارگیری این سبک رهبری زمینه بروز و ارتقای آمادگی تغییر شناختی، احساسی و رفتاری را در بین کارکنان خود فراهم کنند.}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: رهبری تحولی,آمادگی برای تغییر,مدارس ابتدایی}, url = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_7933.html}, eprint = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_7933_898fd36b0ba89ebd9a0255292d64b4e5.pdf} } @article { author = {khalilian, saeideh and ekrami, mahmood}, title = {improving organizational health based on the knowledge management, of university administrators}, journal = {Research on Educational Leadership and Management}, volume = {2}, number = {6}, pages = {75-98}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-6372}, eissn = {2476-5872}, doi = {10.22054/jrlat.2017.8219.1153}, abstract = {Abstract: This matter resulting from concentrating on knowledge is strategic resources of the organization. This research conducted as organizational health relation with knowledge management of managers of AllamehTabatabaei University. The research methodology has applied goal also correlative-descriptive data collecting method. Statistical society of this research includes all research and educational managers of AllamehTabatabei University worked for 6-fold colleges of the university in academic year 2013-2014 consisting of 70 persons. In this research 61 persons were participated in statistical society including 70 persons randomly. Research data collected through organizational health questioner with 0.9433 reliability and knowledge management with 0.9194 reliability and analyzed through sample t- tests, Friedman, chi-square, Friedman, simultaneous linear regression and basic correlation. The research results indicated that organizational health status and 7 components which have been examined for evaluating lower level. Besides research result indicated that knowledge management status and 3 components examined in lower level. Also in organizational health components complex (7 compilers), managers' consideration component positioned in highest class and managers institutions unity component in lowest class and in total knowledge management components (3 components), knowledge spreading component in 1st position, knowledge application component in 2nd position and knowledge creating component in 3rd position. For replying to last question basic correlative model used, hence two transactions obtained that indicated that there is positive relation between organizational health and knowledge management. Key words: organization health, indexes of organizational health, knowledge management, indexes of knowledge management}, keywords = {"organization health"," indexes of organizational health"," knowledge management","indexes of knowledge management "}, title_fa = {توسعه سلامت سازمانی بر پایه مدیریت دانش مدیران دانشگاهی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه سلامت سازمانی با مدیریت دانش مدیران دانشگاه علامه طباطبایی انجام گردید. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه‌ی جمع آوری داده‌ها توصیفی _ همبستگی است. جامعه‌ی آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران آموزشی و پژوهشی در دانشگاه تعداد 70 نفر بودند و از این تعداد 61 نفر به پرسش‌نامه‌ها پاسخ داده و داده‌های آن‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. داده‌های پژوهش از طریق پرسش‌نامه (محقق ساخته) سلامت سازمانی با پایایی 94/0 و مدیریت دانش با پایایی 91/0 جمع آوری و از طریق آزمون‌هایt تک نمونه‌ای، فریدمن، مجذورکای، رگرسیون خطی همزمان و همبستگی بنیادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش بیانگر این بود که وضعیت سلامت سازمانی و هفت مؤلفه (روحیه، تاٌکید علمی، ملاحظه‌گری، ساختاردهی، حمایت منابع، نفوذ مدیر، یگانگی نهاد) و مدیریت دانش و سه مؤلفه آن (خلق دانش، انتشار دانش، کاربرد دانش) در سطح پایینی قرار دارد. در رتبه بندی مؤلفه‌های سلامت سازمانی، مؤلفه ملاحظه‌گری مدیران بالاترین رتبه و مؤلفه یگانگی نهاد مدیران در پایین‌ترین رتبه و مؤلفه‌های روحیه، تاٌکید علمی، ساختاردهی، حمایت منابع و نفوذ مدیر به ترتیب در رتبه‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم قرار دارند؛ در مجموعه مؤلفه‌های مدیریت دانش، مؤلفه انتشار دانش در رتبه یکم، مؤلفه کاربرد دانش در رتبه دوم و مؤلفه خلق دانش در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. همچنین متغیرهای فردی با سلامت سازمانی و مدیریت دانش رابطه‌ای ندارد. و در نهایت با استفاده از مدل همبستگی بنیادی بین سلامت سازمانی و مدیریت دانش رابطه مثبت وجود دارد.}, keywords_fa = {"سلامت سازمان","شاخص های سلامت سازمان","مدیریت دانش "," شاخص های مدیریت دانش"}, url = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_7931.html}, eprint = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_7931_6f4a89f5548351f4c8b6f34ca47b7ef5.pdf} } @article { author = {بختیاری, فریبا and گلینی مقدم, گلنسا}, title = {The Relationship between the Use of ICT with General Self-efficacy and Job Performance among Staff of Technical Education and Vocational Training Organization}, journal = {Research on Educational Leadership and Management}, volume = {2}, number = {6}, pages = {99-122}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-6372}, eissn = {2476-5872}, doi = {10.22054/jrlat.2017.17014.1259}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the relationship between the use of information and communication technology with the self-efficacy and job performance among staff of technical and vocational training organization, in Iran. The sample consisted of 226 staff of the technical and vocational training organization which 135 men and 91 women were selected randomly. The instruments were questionnaire consisting of 28 questions of information and communication technology, 17 questions of general self- efficacy questionnaire and 15 questions of Paterson's job performance questionnaire. Reliability coefficient calculated in this study for ICT questionnaires, self-efficacy and job performance, were 0.917, 0.740 and 0.876. respectively. Independent samples t test was used to examine the differences of average between men and women. Kolmogorov-Smirnov test was used to diagnos normall distribution data and to assess the relationship between the variables Spearman correlation test and regression analysis were also used. The results showed that there are no significant differences the between men and women. There is significant relationship between the use of ICT with self-efficacy and job performance. There was no significant relationship between relevant components of the use of the Internet and Internet services with job performance.}, keywords = {ICT,self-efficacy,Job performance,Technical and Vocational Training Organization}, title_fa = {رابطه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات با خودکارآمدی و عملکرد شغلی کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات با خودکارآمدی و عملکرد شغلی در بین کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور است. جامعه آماری پژوهش شامل 226 نفر از کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور بوده که از این تعداد 135 نفر مرد و 91 نفر زن به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. پژوهش، کاربردی و از نوع پیمایشی بوده است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق-ساخته 28 سؤالی فناوری اطلاعات و ارتباطات، پرسشنامه 17 سؤالی خودکارآمدی عمومی شرر و پرسشنامه 15 سؤالی عملکرد شغلی پاترسون بود. ضریب پایایی محاسبه‌شده در این پژوهش برای پرسشنامه­های فناوری اطلاعات و ارتباطات، خودکارآمدی و عملکرد شغلی به ترتیب 917/0، 740/0 و 876/0 بوده است. در تجزیه‌وتحلیل داده­ها جهت بررسی تفاوت میانگین در بین مردان و زنان از آزمون t نمونه­های مستقل، برای تشخیص نرمال بودن توزیع داده­ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و برای سنجش رابطه بین متغیرها و جهت آن از آزمون همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. یافته­های تحقیق نشان داد اختلاف معناداری در سطح میانگین متغیرها بین مردان و زنان وجود نداشته است. ارتباط معناداری میان کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و زیر مؤلفه‌های آن با خودکارآمدی و عملکرد شغلی وجود داشته است و تنها در خصوص ارتباط زیر مؤلفه‌های میزان استفاده از اینترنت و سرویس­های اینترنتی با عملکرد شغلی، ارتباط معناداری مشاهده نشد. همچنین نتایج پژوهش به تأثیر مثبت متغیر پیش‌بین در متغیرهای ملاک اشاره داشته است.}, keywords_fa = {فناوری اطلاعات و ارتباطات,خودکارآمدی,عملکرد شغلی,سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور}, url = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_7929.html}, eprint = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_7929_e341710c35c4b25f0e63e507db07c3ac.pdf} } @article { author = {حیدری سورشجانی, نسرین and رضایی, بیژن and صفری, یحییی}, title = {relationship between dimensions of Social capital and Organizational Voices of staff employees at Kermanshah University of Medical Sciences}, journal = {Research on Educational Leadership and Management}, volume = {2}, number = {6}, pages = {123-177}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-6372}, eissn = {2476-5872}, doi = {10.22054/jrlat.2017.14104.1220}, abstract = {+This study aimed to evaluate the relationship between dimensions of Social capital and Organizational Voices of staff employees at Kermanshah University of Medical Sciences in 95- 96 were performed. Method of the research was the type of descriptive and correlation. The sample consisted of 186 employees of Medical Sciences using the stratified random sampling method were selected according to size School. Measured research tools include Nahapiet and Ghoshal (1997) and organizational voices Hames(2012) 5 Likert scale has. Validity of the questionnaire by faculty members of the Department of educational administration, Razi University confirmed. In order to. The research of reliability evaluation measurement tools reliability coefficient of cronbach's‌ alpha and the combination was used. Cronbach's Alpha for social capital questionnaire and organizational Voices respectively 0.90, and 0.92. The data were analyzed by using LISREL8.80 and spss-21 was performed. The results showed that the level of 5 percent between dimensions of social capital and organizational Sound of Medical Sciences, Kermanshah and there is a significant positive relationship (P=0 / 001). The regression results showed that dimensions of social capital) Cognitive, relational, Structure ( can predict organizational Voice to amount. , And greatest amount anticipated is the dimensions cognitive social capital related to dimensions Voice Organizational.)R2=0/48)}, keywords = {organizational voices,social capita,Kermanshah University of Medical Sciences}, title_fa = {ارزیابی ارتباط ابعاد سرمایه اجتماعی با آوای سازمانی در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف ارزیابی ارتباط ابعاد سرمایه اجتماعی و آوای سازمانی در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 96- 95 انجام پذیرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. نمونه این پژوهش شامل 186 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه­ای متناسب با حجم دانشکده­ها انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات پژوهش پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1997) و آوای سازمانی کاتارین هامس (2012) بود. روایی ابزار به‌صورت محتوایی مورد تأیید متخصصان و پایایی آن با روش ضریب آلفای کرونباخ سرمایه اجتماعی (95/0)، آوای سازمانی (96/0) تعیین و تأیید شد. تجزیه‌وتحلیل داده­ها با استفاده از نرم‌افزار spss V. 21 از طریق آزمون همبستگی پیرسون انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که در سطح خطای 5 درصد بین ابعاد سرمایه اجتماعی با آوای سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی رابطه­ی مثبت و معناداری وجود دارد (001/0P≤). همچنین بر اساس مدل رگرسیون ابعاد سرمایه اجتماعی تأثیر معنی­داری بر روی آوای سازمانی داشت و بیشترین میزان پیش‌بینی آوای سازمانی مربوط به بعد شناختی سرمایه اجتماعی بود (48/0= R2).}, keywords_fa = {سرمایه اجتماعی,شناختی,ارتباطی,ساختاری,آوای سازمانی,دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه}, url = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_7930.html}, eprint = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_7930_9ba9bb20b92790ceb3897fc1897e1411.pdf} }