واکاوی بسترهای لازم برای گذار از مدیریت آموزشی به رهبری آموزشی در مدارس

فاروق احمدی؛ حسین عبدالهی؛ علی خورسندی طاسکوه؛ مرتضی طاهری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 آذر 1403

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.80510.1763

چکیده
  در چند دهه گذشته، رهبری آموزشی و توجه به کیفیت عملکرد مدیران مدارس در رأس سیاست‌های آموزشی کشورهای توسعه یافته بوده است. هدف این پژوهش واکاوی بسترهای لازم برای گذار از مدیریت آموزشی به رهبری آموزشی در نظام آموزشی(مدارس) ایران است. روش ﭘﮋوﻫﺶ حاضر از ﻧﻮع ﮐﯿﻔﯽ است ﮐﻪ به روش نظریه زمینه‌ای سیستماتیک) انجام شده است. مشارکت‌کنندگان ...  بیشتر

شناسایی بسترهای تحقق رهبری آموزشی در مدارس دوره ابتدایی (مطالعه موردی مدارس فضه(س) و تکریم)

مریم بریهی؛ حسین عبداللهی

دوره 8، شماره 32 ، دی 1403، ، صفحه 67-91

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.75643.1670

چکیده
  این پژوهش با هدف شناسایی بسترهای تحقق رهبری آموزشی در مدارس دوره ابتدایی انجام گرفت. پژوهش از نوع کیفی و روش مطالعه موردی است. مدارس مورد مطالعه جهت این پژوهش، دو مدرسه غیرانتفاعی دخترانه تکریم و فضه(س) در دوره ابتدایی بودند که ضمن بهره گیری از رویکرد دینی، از بسترهای متنوعی جهت بالا بردن کیفیت آموزشی و پرورشی مدرسه استفاده می نمودند. ...  بیشتر

مدل رهبری اثربخش معلمان فاقد صلاحیت در مدارس ابتدایی: کاربردی ازنظریۀ داده بنیاد

سیده پردیس هاشمی؛ ناصر شیربگی

دوره 8، شماره 30 ، تیر 1403، ، صفحه 6-48

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.78905.1737

چکیده
  هدف پژوهش کیفی حاضر ارائه الگوی رهبری اثربخش معلمان فاقد صلاحیت در مدارس ابتدایی بود که با کشف تجارب مدیران، راهبران آموزشی و اعضای جامعه مدرسه از تعامل، به‌کارگیری و تبیین رفتار معلمان فاقد صلاحیت همراه است. روش پژوهش، داده بنیاد با رویکردی سیستماتیک است که با نمونه‌گیری هدفمند و از طریق مصاحبه با 46 نفر از شرکت‌کنندگان که اعضای ...  بیشتر

ضرورت ایجاد دورۀ کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی

حسین خنیفر؛ یونس صحرانورد نشتیفان؛ صلاح الدین ابراهیمی

دوره 6، شماره 24 ، دی 1401، ، صفحه 47-81

https://doi.org/10.22054/jrlat.2023.71700.1641

چکیده
  یکی از مباحث عمده نظام ‏های توسعه ‏یافتۀ آموزشی در هزاره سوم اهمیت نقش «مدیریت آموزشی» در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت است. لذا مدیر آموزشی به عنوان «رهبر»، «محور» و «عامل تأثیرگذار» در مدرسه در کیفیت اجرای برنامه‏ های آموزشی و پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت نقش اساسی دارد. با این شرایط پژوهش حاضر با هدف شناسایی ...  بیشتر

تاریخ‌نگاری مدیریت آموزشی در ترازوی نقادی

آرش رسته مقدم

دوره 5، شماره 18 ، دی 1397، ، صفحه 1-35

https://doi.org/10.22054/jrlat.2021.56924.1560

چکیده
  تطور و تکامل مفاهیم و نظریه‌های علمی در درازنایتاریخصورت می‌گیرد. مدیریت آموزشی به عنوان یک حوزه‌ مطالعاتی از این امر مستثنی نیست. بنابراین، فهم فراز و فرودهای مفهومی این حوزه نیازمند نگریستن به آن به مثابه امری تاریخی است. هدف مقاله حاضر، مطالعه نگاشت تاریخی مدیریت آموزشی از مجرای کنکاش نقادانه کتاب «تاریخ مدیریت آموزشی از ...  بیشتر

رابطه درک معلمان از رفتارهای رهبری آموزشی مدیر با اثربخشی و نگرش آن‌ها نسبت به تغییر سازمانی

راضیه رجب زاده؛ مهدی لسانی؛ حسین مطهری نژاد

دوره 2، شماره 5 ، مهر 1394، ، صفحه 149-176

https://doi.org/10.22054/jrlat.2017.2622.1063

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین درک معلمان از رفتارهای رهبری آموزشی مدیر و نگرش آن‌ها نسبت به تغییر و اثربخشی‌شان در مدارس متوسطه دوم شهرستان فسا بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل تمامی معلمان مدارس دولتی مقطع متوسطه دوم شهرستان فسا(310 نفر) است که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی تعداد 175معلم(115 ...  بیشتر

بررسی وضعیت رهبری توزیع شده در مدارس متوسطه‌ی شهر سنندج

خلیل غلامی؛ یونس صحرانورد نشتیفانی؛ نعمت الله عزیزی

دوره 1، شماره 1 ، مهر 1393، ، صفحه 23-48

https://doi.org/10.22054/jrlat.2014.97

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی وضعیت رهبری توزیع شده در مدارس متوسطه شهر سنندج بود و این که به اعتقاد معلمان تا چه اندازه مؤلفه­های رهبری توزیع شده در رفتار مدیران مدارس وجود دارد. پژوهش حاضر توصیفی است، جامعه­ی آماری تمام معلمان مرد و زن مدارس متوسطه­ی عادی- دولتی شهر سنندج بودند، که 377 نمونه (زن=242، مرد= 135) از بین 31 مدرسه به روش نمونه گیری تصادفی ...  بیشتر