امیر سلیمانی؛ حمدالله حبیبی؛ آیسان پاشایی فخری
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تسهیم دانش با انگیزش شغلی معلمان با میانجیگری یادگیری سازمانی بود. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه اول و دوم شهرستان تبریز بودند. که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان به تعداد 330 نفر با استفاده از روش خوشهای تعیین گردید. ابزار ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تسهیم دانش با انگیزش شغلی معلمان با میانجیگری یادگیری سازمانی بود. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه اول و دوم شهرستان تبریز بودند. که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان به تعداد 330 نفر با استفاده از روش خوشهای تعیین گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد یادگیری سازمانی Neefe (2001)، تسهیم دانش Van den Hooff and Van Weenen (2004) و انگیزش شغلی Lodahl and Kejner (2004) بود. دادهها از طریق آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و T تک نمونهای و با استفاده از نرمافزار SPSS 26 تحلیل گردید. همچنین برای محاسبه الگوسازی معادله ساختاری از نرمافزار AMOS استفاده گردید. در این پژوهش طبق جدول ماتریس همبستگی بین تسهیم دانش، یادگیری سازمانی و انگیزش شغلی معلمان همبستگی مستقیم و معنادار وجود داشت. با توجه به نتایج تحلیل عاملی تأییدی و شاخصهای ارزیابی، الگوهای اندازهگیری از برازش مطلوبی برخوردار بودند. با توجه به ضرایب استاندارد یادگیری سازمانی بر انگیزه شغلی (37/0β=)؛ تسهیم دانش بر یادگیری سازمانی (59/0β=) و تسهیم دانش بر انگیزه شغلی (16/0β=) تأثیر مستقیم و معنادار وجود داشت. از طرفی تسهیم دانش با نقش میانجی یادگیری سازمانی، اثر مثبتی بر انگیزش شغلی معلمان دارد.