آرش رسته مقدم
چکیده
نوشتار حاضر با هدف ارج نهادن به خدمات و آثار علمی و آموزشی دکتر علی علاقهبند نگارش شده است. در بخش نخست مقاله با کاربست روش زندگینامهنویسی به حیات شخصی و تحصیلی ایشان اشاره شده و در ادامه آثار علمی وی معرفی و برخی ویژگیهای آن ازجمله «توجه به اندیشهها و نظریههای بنیادین مدیریت و کاربرد آن در عرصه مدیریت آموزشی»، ...
بیشتر
نوشتار حاضر با هدف ارج نهادن به خدمات و آثار علمی و آموزشی دکتر علی علاقهبند نگارش شده است. در بخش نخست مقاله با کاربست روش زندگینامهنویسی به حیات شخصی و تحصیلی ایشان اشاره شده و در ادامه آثار علمی وی معرفی و برخی ویژگیهای آن ازجمله «توجه به اندیشهها و نظریههای بنیادین مدیریت و کاربرد آن در عرصه مدیریت آموزشی»، «پرداختن به نیازهای جامعه علمی و تناسب محتوای کتابها با سرفصلهای درسی مصوب»، «برخورداری از نوآوری و داشتن سهمافزایی در حوزه دانش مدیریت آموزشی» و «نگارش روان و قابلفهم مطالب بدون پرنویسی و پیچیدهنویسی» تشریح شده است. در بخش دوم به کمک رویکرد پدیدارشناسانه و تجربه زیسته نگارنده از حضور در کلاس درس و مکاتبات و مراودات با ایشان برخی از خصوصیات شخصیتی، اخلاقی و علمی وی توصیف شده است. بارزترین ویژگی علمی علاقهبند، دانش و شناخت عمیق از بنیانهای نظری مدیریت آموزشی و مهمترین خصوصیتهای اخلاقی وی، مناعت طبع، صراحت لهجه، صداقت در عمل و دوری جستن از امور دنیوی بود. علاقهبند نمونهای از معلم تراز دانشگاه ایرانی و استادی بیجانشین در حوزه مدیریت آموزشی بود که سراسر عمر پرثمر خود را در راستای نگارش کتابهای طبقهبندیشده و ماندگار در رشته مدیریت آموزشی و اعتلای جایگاه علمی این حوزه در نظام دانشگاهی کشور صرف کرد. بهرهگیری از دیدگاههای وی که در مقاله حاضر به آن اشاره شده، میتواند گرهگشای بخشی از مشکلات نظام مدیریت آموزشی کشور باشد.
غلامعلی احمدی؛ بابک یاری؛ محبوبه رضائی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سلامت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با رضایت شغلی کارکنان در دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفته است. روش پژوهش پیمایشی و از نوع همبستگی هست. جامعه آماری آن شامل کلیهی کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی در سال 1396 به تعداد 600 نفر بود. حجم نمونه پژوهش مطابق با جدول مورگان 264 نفر برآوردگردید که به روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سلامت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با رضایت شغلی کارکنان در دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفته است. روش پژوهش پیمایشی و از نوع همبستگی هست. جامعه آماری آن شامل کلیهی کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی در سال 1396 به تعداد 600 نفر بود. حجم نمونه پژوهش مطابق با جدول مورگان 264 نفر برآوردگردید که به روش نمونهگیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی رفتارشهروندی سازمانی (پودساکف و همکاران،1997)، پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و تارتر(1997) و همچنین پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت کندال و هیولین(1969) استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون t تک گروهی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها نشان داد وضعیت هر سه متغیر سلامت سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی و رضایت شغلی در حد بالاتر از میانگین بوده، و بین سلامت سازمانی و ابعاد آن با رضایت شغلی و رفتارشهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین رفتارشهروندی سازمانی و ابعاد آن (وظیفهشناسی، احترام و تکریم، نوعدوستی، مردانگی، و فضیلت شهروندی) با رضایت شغلی کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.