درآمدی بر پارادایم انتقادی در مدیریت آموزشی

آرش رسته مقدم

دوره 7، شماره 26 ، تیر 1402، ، صفحه 180-208

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.75681.1672

چکیده
  مدیریت آموزشی همانند سایر حوزه ‏های دانشگاهی به لحاظ مبانی هستی‏ شناسی، معرفت‏ شناسی و روش‌شناسی متأثر از سیر تحول پارادایم‏ های کلان علمی است. اولین مطالعات مدیریت آموزشی بر پایه اندیشه‏های مکتب تحصل‏گرایی (اثبات‏گرایی) در اوایل قرن بیستم شکل گرفت و به دنبال آن پارادایم‏های تفسیری، انتقادی و پست‏مدرن به پژوهش ‏های ...  بیشتر

بر بلندای ریشه ها؛ تأملی بر زندگی و خدمات علمی دکتر علی علاقه بند

آرش رسته مقدم

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1401، ، صفحه 157-196

https://doi.org/10.22054/jrlat.2022.68899.1619

چکیده
  نوشتار حاضر با هدف ارج ‌نهادن به خدمات و آثار علمی و آموزشی دکتر علی علاقه‌بند نگارش شده‌ است. در بخش نخست مقاله با کاربست روش زندگی‌نامه‌نویسی به حیات شخصی و تحصیلی ایشان اشاره شده و در ادامه‌ آثار علمی وی معرفی و برخی ویژگی‌های آن ازجمله «توجه به اندیشه‌ها و نظریه‌های بنیادین مدیریت و کاربرد آن در عرصه مدیریت آموزشی»، ...  بیشتر

تاریخ‌نگاری مدیریت آموزشی در ترازوی نقادی

آرش رسته مقدم

دوره 5، شماره 18 ، دی 1397، ، صفحه 1-35

https://doi.org/10.22054/jrlat.2021.56924.1560

چکیده
  تطور و تکامل مفاهیم و نظریه‌های علمی در درازنایتاریخصورت می‌گیرد. مدیریت آموزشی به عنوان یک حوزه‌ مطالعاتی از این امر مستثنی نیست. بنابراین، فهم فراز و فرودهای مفهومی این حوزه نیازمند نگریستن به آن به مثابه امری تاریخی است. هدف مقاله حاضر، مطالعه نگاشت تاریخی مدیریت آموزشی از مجرای کنکاش نقادانه کتاب «تاریخ مدیریت آموزشی از ...  بیشتر