نقش سبک رهبری تحول‏آفرین و مبادله‏ای مدیران بر عملکرد سازمانی کارکنان دانشگاه قم

رضا جعفری هرندی

دوره 4، شماره 16 ، تیر 1397، ، صفحه 1-35

https://doi.org/10.22054/jrlat.2019.29684.1354

چکیده
  در عصر رقابت جهانی، ارزیابی عملکرد برای بقای سازمان‏ها ضروری است. در این میان سبک رهبری نقش مهمی دارد و دلیل اصلی برای ارزیابی عملکرد سازمانی، افزایش اثربخشی کلی سازمان است.هدف این پژوهش، بررسی رابطه سبک رهبری تحول‏آفرین و مبادله‏ای با عملکرد سازمانی کارکنان دانشگاه قم بود.پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از حیث گردآوری داده‏ها ...  بیشتر

رابطه عوامل پیاده سازی جانشین پروری با بالندگی سازمانی، رهبری اخلاقی و توانمند سازی مدیران(مورد مطالعه: کارکنان بانک‌های ملی‌ شهرستان ساری ناحیه یک)

مریم تقوایی یزدی؛ جلال عبدی؛ محمد تقی پور

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1397، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22054/jrlat.2020.49797.1506

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی «رابطه عوامل پیاده سازی جانشین پروری با بالندگی سازمانی، رهبری اخلاقی و توانمند سازی مدیران بانک های ملی شهرستان ساری از دیدگاه کارکنان» یک پژوهش کاربردی و از نظر روش یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است.جامعه آماری کلیه کارکنان بانک‌های ملی‌ شهرستان ساری ناحیه یک می باشد. حجم نمونه آماری تعداد 187 نفر می ...  بیشتر

تبیین نقش سرگروه های معلمان درکیفیت اجرای برنامه های آموزشی دوره ابتدایی: یک مطالعه کیفی

رضا معصومی نژاد

دوره 5، شماره 19 ، فروردین 1398، ، صفحه 1-21

https://doi.org/10.22054/jrlat.2021.58084.1566

چکیده
  هدف پژوهش بررسی نقش سرگروه های معلمان در فرایند اجرای برنامه های آموزشی مدارس دوره ابتدایی بوده است. رویکرد پژوهش از نوع کیفی با روش تحلیل مضمون بود. بدین منظور با استفاده از نمونه گیری هدفمند 13 نفر از سرگروه های معلمان شمال استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 99-98 انتخاب شدند و مصاحبه های نیمه ساختارمندی تا اشباع کامل داده ها صورت گرفت. ...  بیشتر

تاثیر بدبینی سازمانی بررفتارهای انحرافی در محیط کاراز طریق سکوت سازمانی و رهبری مخرب(مورد مطالعه:دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان)

رضا ابراهیم زاده دستجردی؛ عباس قائدامینی هارونی؛ علی رضا ابراهیم پور

دوره 5، شماره 20 ، تیر 1398، ، صفحه 1-38

https://doi.org/10.22054/jrlat.2021.47222.1490

چکیده
  هدف این تحقیق بررسی تأثیر بدبینی سازمانی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار از طریق سکوت سازمانی و رهبری مخرب است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان به تعداد1000 تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه‌گیری کوکران تعداد ...  بیشتر

بررسی رابطه تسهیم دانش و نوآوری فردی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی

لیلا باقری مالک آبادی

دوره 5، شماره 19 ، فروردین 1398، ، صفحه 23-38

https://doi.org/10.22054/jrlat.2021.54501.1549

چکیده
  چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تسهیم دانش و نوآوری فردی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبائی بود. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشکده های علوم تربیتی، روانشناسی، مدیریت و حسابداری در پردیس های 1 و 2، به تعداد ...  بیشتر

بازنمایی مشکلات فرایند اجرای پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها: یک مطالعه کیفی

علی زارعی؛ محمد جوادی پور؛ کیوان صالحی

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1397، ، صفحه 25-57

https://doi.org/10.22054/jrlat.2020.50339.1514

چکیده
  این پژوهش با هدف واکاوی مشکلات فرایند اجرای پایان نامه و رساله‌های دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و ارائه راهکارهایی برای رفع مشکلات موجود انجام شد. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شد. میدان پژوهش، دانشگاه تهران بود و مشارکت‌کنندگان 8 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده ...  بیشتر

تأثیر قلدری سازمانی بر بدبینی سازمانی از طریق سکوت سازمانی و مدیریت برداشت (موردمطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب)

حمیرا عبدی؛ عبدالرضا سبحانی؛ سید مرتضی موسویان؛ حجت الله عباسی

دوره 4، شماره 16 ، تیر 1397، ، صفحه 37-70

https://doi.org/10.22054/jrlat.2019.46646.1483

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی تأثیر قلدری سازمانی بر بدبینی سازمانی از طریق سکوت سازمانی و مدیریت برداشت بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب به تعداد 1000 نفر تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه‏گیری کوکران تعداد ...  بیشتر

نقش میانجی‌گری تعادل کار- زندگی در روابط علّی بین فضیلت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان

حافظ صاحب یار؛ ابولفضل فرید

دوره 5، شماره 19 ، فروردین 1398، ، صفحه 39-64

https://doi.org/10.22054/jrlat.2021.53478.1543

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی‌گری تعادل کار- زندگی در روابط علّی بین فضیلت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان و پیشنهاد الگویی علی در ارتباط با آن صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه معلمان مدارس منطقه‌ی کلیبر بودند که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و با فرمول کوکران، تعداد 200 نفر انتخاب شدند. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی ...  بیشتر

طراحی مدل ساختارمندی تفکر استراتژیک مدیران آموزش عالی

فائزه خلج؛ فریبا کریمی؛ محمدرضا شاهرودی

دوره 5، شماره 20 ، تیر 1398، ، صفحه 39-62

https://doi.org/10.22054/jrlat.2021.57589.1564

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی تفکر استراتژیک مدیران آموزش عالی مبتنی بر ساختارمندی است. ساختار هر سازمان در حفظ نظم و نیل به اهداف، نقش مهمی ایفا می کند. روش پژوهش ترکیبی اکتشافی بود و در سال تحصیلی 1398 انجام شد. ابتدا مضامین تفکر استراتژیک مدیران آموزش عالی مبتنی بر ساختارمندی با استفاده از روش تحلیل مضمون استقرایی و بر اساس کل حوزه-ی ...  بیشتر

تاملی انتقادی بر تحلیل هزینه و فایده در نظام آموزش عمومی و عالی ایران

احمد کیخا

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1397، ، صفحه 59-89

https://doi.org/10.22054/jrlat.2020.49204.1502

چکیده
  نظام های آموزشی (عمومی و عالی) نقش کلیدی در توسعه همه جانبه زیست بوم های گوناگون ایفا می کنند اما با این وجود در دهه های اخیر با افزایش آشوب ها و بحران های جهانی مالی سبب به وجود آمدن کمبود منابع مالی دولت ها در تامین آموزش عالی و کسری بودجه نظام های آموزشی شده است این مهم ضرورت توجه به ارزیابی عملکرد واحدهای آموزشی برای بهکرد منابع مالی ...  بیشتر

امکان سنجی پیاده سازی برنامه توسعه فردی بر مبنای یادگیری محیط کار در شرکت ملی پتروشیمی

نسیم نامخواه سرکندی؛ عباس عباس پور؛ حسین عبداللهی

دوره 5، شماره 20 ، تیر 1398، ، صفحه 63-89

https://doi.org/10.22054/jrlat.2021.60712.1583

چکیده
  این پژوهش با هدف امکان‌سنجی پیاده‌سازی برنامه توسعه فردی بر مبنای یادگیری محیط کار در شرکت ملی پتروشیمی صورت پذیرفته است. ابزار این پژوهش با روش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته، تعداد پنج سؤال بر اساس مبانی نظری و تجربیات موجود در این زمینه طراحی گردید و برای تأیید روایی سؤالات مصاحبه از روش بازبینی و برای پایایی از روش پایایی بازآزمون ...  بیشتر

رابطه سایش اجتماعی و دلبستگی شغلی کارکنان با نقش معنویت در کار، چابکی سازمانی و جو اخلاقی

اسد یگانه؛ فرانک موسوی؛ الهام کاویانی؛ سحر محمدی

دوره 5، شماره 19 ، فروردین 1398، ، صفحه 65-90

https://doi.org/10.22054/jrlat.2021.56099.1556

چکیده
  این تحقیق با هدف بررسی رابطه سایش اجتماعی و دلبستگی شغلی کارکنان با نقش معنویت در کار، چابکی سازمانی و جو اخلاقی انجام گرفت. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی با استفاده از روش‌های مدل‌یابی معادلات ساختاری می‌باشد. از میان 292 نفر کارکنان اداره کل آموزش و پرورش لرستان، 169 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب ...  بیشتر

نقش رهبری توزیعی بر رفتارهای تسهیم دانش معلمان مدارس ابتدایی دولتی شهر تهران

کیوان مرادی؛ محمود آرایی؛ مظفرالدین واعظی؛ احمد ادبی فیروزجائی

دوره 4، شماره 16 ، تیر 1397، ، صفحه 71-96

https://doi.org/10.22054/jrlat.2020.48.1001

چکیده
  پژوهش حاضر، رابطة ﺑﻴﻦ رهبری توزیع‏شده ‏و رفتارهای ﺗﺴﻬﻴﻢ داﻧﺶ معلمان مدارس ابتدایی پسرانه شهر تهران را موردبررسی قرار داده است. شیوه این پژوهش، با توجه به هدف و ماهیت، کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی بود. به‏منظور اجرای این پژوهش از مدارس ابتدایی مناطق نوزده‏گانه آموزشی شهر تهران، نمونه‏ای متشکل از معلمان ابتدایی انتخاب ...  بیشتر

اثر مدیریت دانش برتعهد به تغییر از طریق کیفیت ارتباطات درک شده از تغییر وآمادگی برای تغییر

مهرداد صادقی ده چشمه؛ رضا ابراهیم زاده دستجردی؛ عباس قائدامینی هارونی؛ مجید ماهرانی برزانی

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1397، ، صفحه 91-118

https://doi.org/10.22054/jrlat.2020.50839.1523

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی اثر مدیریت دانش برتعهد به تغییر از طریق کیفیت ارتباطات درک شده از تغییر وآمادگی برای تغییر بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کارکنان شاغل دردانشگاه آزاد اسلامی واحداصفهان(خوراسگان) به تعداد1000تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه ...  بیشتر

اثربخشی نقش دیدگاه وظیفه گرایانه اخلاقی کانت و استراتژی‌های اخلاقی در کاهش تخلفات سازمانی با نقش میانجی انگیزش شغلی

لیلا نعمتی؛ سیروس قنبری؛ رسول رستمی مال خلیفه؛ سهیل سرشار

دوره 5، شماره 19 ، فروردین 1398، ، صفحه 91-115

https://doi.org/10.22054/jrlat.2021.53419.1542

چکیده
  روش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی - همبستگی از نوع معادلات ساختاری می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش شهر همدان است. حجم نمونه بر اساس روش طبقه‌ای نسبی (از بین دو طبقه ناحیه یک و دو آموزش و پرورش) و جدول کرجسی و مورگان به‌صورت تصادفی 210 نفر انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های محقق‌ساخته ...  بیشتر

پیش بینی هوشمندی رقابتی مدیران آموزشی بر اساس دینداری و هوش سیاسی

زهرا جان نثاری لادانی؛ اکرم گودرزی؛ زینب مالکی کوپایی

دوره 5، شماره 20 ، تیر 1398، ، صفحه 91-117

https://doi.org/10.22054/jrlat.2021.59379.1571

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی هوش رقابتی مدیران آموزشی بر اساس ایمان و هوش سیاسی در مدارس دخترانه منطقه 14 تهران انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مطالعاتی مدیران و معاونان مدارس منطقه 14 شهر تهران که 158 مدیر و معاون آموزشی بود. با توجه به جامعه آماری، حجم نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان ...  بیشتر

رابطه عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه مازندران

ابراهیم صالحی عمران؛ محسن حاجی تبار؛ ابراهیم شفعی بلخکانلو

دوره 4، شماره 16 ، تیر 1397، ، صفحه 97-124

https://doi.org/10.22054/jrlat.2020.42171.1452

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان بوده است. روش پژوهش ترکیبی (کمی و کیفی) است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه مازندران به تعداد 10747 نفر است که با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی خوشه‏ای و طبقه‏ای متناسب و بر اساس فرمول کوکران تعداد 383 نفر (241 نفر دختر و 142 نفر پسر) به‌عنوان نمونه ...  بیشتر

بررسی رابطه بین هویت سازمانی و فرسودگی شغلی با عملکرد شغلی معلمان مدارس مقطع متوسطه دوم ناحیه 2 شهرستان خرم آباد

حدیث نصرالهی وسطی؛ امین رحیمی کیا

دوره 5، شماره 19 ، فروردین 1398، ، صفحه 117-146

https://doi.org/10.22054/jrlat.2021.57317.1563

چکیده
  هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه بین هویت سازمانی و فرسودگی شغلی با عملکرد شغلی معلمان مقطع متوسطه دوم ناحیه 2 شهرستان خرم آباد می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر رویکرد، توصیفی همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، معلمان (زن و مرد) مقطع متوسطه دوم ناحیه 2 شهرستان خرم آباد است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه‌های ...  بیشتر

رابطه بین بهزیستی معنوی و رهبری اصیل با خوش‌بینی تحصیلی معلمان ابتدایی

میثم غفارخانی؛ علی رشیدی؛ فاطمه بهرامی

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1397، ، صفحه 119-142

https://doi.org/10.22054/jrlat.2020.50351.1515

چکیده
  هدف پژوهش همبستگی حاضر بررسی رابطه بهزیستی معنوی و رهبری اصیل با خوش‌بینی تحصیلی معلمان ابتدایی بود. بدین منظور گروهی متشکل از 225 معلم ابتدایی از بین معلمان ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان رباط‌کریم به روش تصادفی خوشه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌های تحقیق با استفاده از سه پرسشنامه بهزیستی معنوی الیسون و پالوتزیان (1982) ...  بیشتر

تأثیر خودتوسعه‌ای بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی (مورد مطالعه: دانشگاه علم و فرهنگ)

ابراهیم مزاری؛ نرگس نصیری

دوره 5، شماره 20 ، تیر 1398، ، صفحه 119-137

https://doi.org/10.22054/jrlat.2021.61891.1586

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر خودتوسعه‌ای بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه علم و فرهنگ، انجام شده است. پژوهش از نوع هدف کاربردی، از حیث نوع مطالعه کمی و از منظر روش‌شناسی از نوع توصیفی-همبستگی می‌باشد. جامعه آماری شامل کارکنان رسمی و قراردادی دانشگاه علم و فرهنگ  به تعداد 110 نفر در سال تحصیلی 1400-1399 بوده است که با استفاده از روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

تبیین علی ظرفیت خط‏ مشی‏ های نظام آموزش عالی ایران مبتنی بر هم‏افزایی نهادهای سیاست‏پژوهی

جعفر امیری فرح آبادی؛ محمود ابوالقاسمی؛ محمد قهرمانی

دوره 4، شماره 16 ، تیر 1397، ، صفحه 125-148

https://doi.org/10.22054/jrlat.2020.46293.1479

چکیده
  سیاست‏های آموزش عالی ایران در سال‏های اخیر فاقد خصیصه‏هایی همچون سنت نظری قابل دفاع، نکویی برازش، سازگاری خلاق با تحولات محیط جهانی و بین‏المللی، ظرفیت پیش‏بینی رفتار کنشگران، پیوستگی، یکپارچگی، قابلیت اجرایی، کارآمدی، اثربخشی، عناصر اخلاقی، توانایی حل رضایت‌بخش تعارض‏ها، تولید توافق، کیفیت و تأثیر مطلوب اجتماعی بوده ...  بیشتر

نیازسنجی مهارت‌های مدیریتی اعضای هئیت علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرداری تهران با رویکرد نظام‌مند

حمیدرضا اسد؛ امیر حسین محمودی؛ بهارک شیرزاد کبریا؛ فاطمه حمیدی فر

دوره 5، شماره 20 ، تیر 1398، ، صفحه 139-161

https://doi.org/10.22054/jrlat.2021.58194.1567

چکیده
  هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی مهارت‌های مدیریتی مدیران در قالب یک الگوی پارادایمی با روش داده‌بنیاد بود.روش پژوهش ازنظر ‌هدف ‌کاربردی و ازنظر روش گردآوری داده‌ها، توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. ‌جامعه ‌آماری ‌‌شامل 300 نفر از خبرگان، متخصصین و افراد آگاه درزمینه مهارت‌های مدیریتی مدیران بود. روش نمونه‌گیری غیرتصادفی ...  بیشتر

رابطه جوّ کلاس درس و دستاورد‌ تحصیلی دانشجویان با توجه به نقش میانجی تعامل استاد - دانشجو و انگیزه تحصیلی

هاجر بهمنی نژاد؛ سکینه جعفری

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1397، ، صفحه 143-164

https://doi.org/10.22054/jrlat.2020.49082.1501

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه جوّ کلاس درس و دستاورد‌ تحصیلی دانشجویان با توجه به نقش میانجی تعامل استاد - دانشجو و انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه سمنان انجام شده است. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی محسوب می‌شود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان کارشناسی ...  بیشتر

شناسایی راهبردهای اجرای مدیریت ناب در آموزش وپرورش

محرمعلی هاشمی؛ جهانگیر یاری حاج عطالو؛ صادق ملکی آوارسین

دوره 6، شماره 22 ، تیر 1401، ، صفحه 147-167

https://doi.org/10.22054/jrlat.2022.62090.1590

چکیده
  هدف این پژوهش شناسایی راهبردهای اجرای مدیریت ناب در آموزش‌وپرورش بود. از رویکرد تحقیق کیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی اساتید مدیریت و علوم تربیتی دانشگاه‌های ایران بود. جهت اجرای پژوهش مصاحبه‌های عمیق با 15 نفر از خبرگان در خصوص شناسایی راهبردهای اجرای مدیریت ناب در آموزش‌وپرورش انجام گرفت. برای حصول اطمینان از روایی ...  بیشتر

مدل ساختاری نقش اخلاق حرفه‏ای تدریس اساتید در وفاداری دانشجویان و ارزش ویژه برند دانشگاه

علیرضا یوزباشی؛ فاطمه اسکندر؛ مجتبی محمدی

دوره 4، شماره 16 ، تیر 1397، ، صفحه 149-177

https://doi.org/10.22054/jrlat.2020.47288.1491

چکیده
  پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش اخلاق حرفه‌ای اساتید آموزش عالی با وفاداری دانشجو و ارزش ویژه برند دانشگاه در موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان و به روش کمی انجام شده است. بدین منظور برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد اخلاق حرفه‌ای تدریس شامل ابعاد ویژگی‌های شخصیتی، تسلط بر محتوا، تسلط بر شیوه‌های تدریس، شناخت ابعاد ...  بیشتر