TY - JOUR ID - 7347 TI - مطالعه رابطه راهبردهای تغییر سازمانی و عملکرد شغلی معلمان JO - پژوهش‌های رهبری آموزشی JA - JRLAT LA - fa SN - 2476-6372 AU - سلیمی, جمال AU - عبدی, آرش AD - عضو هیات علمی دالنشگاه کردستان AD - دانشگاه کردستان Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 2 IS - 5 SP - 99 EP - 122 KW - عملکرد شغلی KW - راهبردهای تغییر KW - عملکرد معلمان KW - همبستگی DO - 10.22054/jrlat.2017.16856.1257 N2 - شاید اولین مفهومی که از ابتدای پیدایش سازمان‌ها تا به امروز مورد توجه قرار گرفته و می‌گیرد، مفهوم عملکرد سازمانی است. عملکرد سازمان‌ها، مفهومی است که به تنهایی قادر به توجیه وجود بقاء و حتی انحلال سازمان‌هاست و اصولاً فلسفه سازمان‌ها، همان عملکرد آنها می‌باشد . هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین راهبردهای تغییر سازمانی بر عملکرد شغلی معلمان شهرستان سنندج بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بوده و از بین معلمان تمامی مقاطع تحصیلی شهر سنندج نمونه‌ای به تعداد 372 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری، پرسشنامه‌های استاندارد عملکرد شغل بیرن و همکاران (2005) و راهبردهای تغییر سازمانی صلواتی و ثلاثی (1393) بود. آلفای کرونباخ محاسبه شده برای متغیرها بیانگر پایایی رضایتبخش و هماهنگی از سؤالات پرسشنامه بود. برای آزمون فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین ابعاد راهبردهای تجربی– عقلانی، راهبرد هنجاری- بازآموزی و راهبرد تحول-گرا با عملکرد شغلی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد اما بین راهبرد اجباری – اقتداری و عملکرد شغلی معلمان رابطه‌ای به دست نیامد. UR - https://jrlat.atu.ac.ir/article_7347.html L1 - https://jrlat.atu.ac.ir/article_7347_14519784c7b4674224d8f656be300c75.pdf ER -