دانشگاه علامه طباطبائی
پژوهشهای رهبری آموزشی
2476-6372
2476-5872
1
4
2015
08
23
عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در کارمندان دانشگاه علامه طباطبائی
1
20
FA
علی
دلاور
00000000000000000000
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
delavarali@yahoo.com
مریم
محمد تقی نسب
دانشگاه علامه طباطبایی
m.taghinasab90@gmail.com
10.22054/jrlat.2015.4554
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارمندان دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفته است. روش پژوهش پیمایشی و از نوع همبستگی هست. جامعه آماری آن شامل تمام کارمندان دانشگاه علامه طباطبائی هست که در سال 1394 مشغول به کار بودند. حجم نمونه 200 نفر از کارمندان دانشگاه علامه طباطبائی که به روش طبقهای انتخابشده بودند. دادهها با استفاده از دو پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن و رفتار شهروندی سازمانی توره جمعآوری گردید. برای تحلیل دادهها از روشهای همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره، معادلات ساختاری،ANOVA و T مستقل استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای 20Spss- و 75/8Lisrel- انجام گرفت.نتایج نشان داد که بین عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی، وفاداری، مشارکت و جوانمردی (001/0p≤) و با وظیفهشناسی (05/0p≤) رابطه معنادار وجود دارد. همچنین مدل پیشنهادی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بوده و ضریب رگرسیون استاندارد عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی 30/0 به دست آمد. از بین ابعاد عدالت سازمانی، عدالت توزیعی و رویهای قادر به پیشبینی رفتار شهروندی سازمانی بودند (05/0p≤). با مقایسه متغیرهای عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سطوح مختلف متغیرهای جمعیت شناختی، تفاوت معناداری در اکثر ابعاد مشاهده نگردید. پژوهش حاضر تصدیقی بر رابطه عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارمندان هست. لذا با انجام و اتخاذ استراتژیهایی در راستای بهبود عدالت سازمانی، میتوان گامهای مؤثری در جهت نیل به اهداف متعالی سازمان برداشت.
رفتار شهروندی سازمانی,عدالت سازمانی,عدالت توزیعی,عدالت رویهای,عدالت تعاملی
https://jrlat.atu.ac.ir/article_4554.html
https://jrlat.atu.ac.ir/article_4554_4ba9c0e245d54734d47e3491799c40d3.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
پژوهشهای رهبری آموزشی
2476-6372
2476-5872
1
4
2015
08
23
طراحی الگوی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت برای نظام آموزش عالی ایران به شیوهی نظریهی زمینهای
21
53
FA
محمد
مجتبی زاده
0000-0003-3664-1339
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد خدابنده و دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبائی
m.mojtabazadeh@yahoo.com
دکتر عباس
عباس پور
0000-0002-7118-7912
استاد دانشگاه علامه طباطبائی
abbaspour@atu.ac.ir
دکتر حسن
ملکی
استاد دانشگاه علامه طباطبائی
maleki@atu.ac.ir
دکتر مقصود
فراست خواه
دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
farasatkhah@facultymembers.irphe.ir
10.22054/jrlat.2015.4553
هدف اصلی این پژوهش واکاوی درک کنشگران اجتماع علمی از الگوی اعتبارسنجی نظام آموزش عالی کشور و طراحی الگوی اعتبارسنجی مناسب است. این پژوهش، ازنظر هدف، از نوع پژوهشهای توسعهای و به لحاظ روش،مبتنی بر نظریه زمینهایاست.بر اساس این روش، تلاش محققان بر آن بوده است تا به معانی، دیدگاهها و سازوکارهای ذهنی کنشگران آموزش عالی پی برده شوند. چهار ابزار اصلی گردآوری دادههای این پژوهش مصاحبه، مشاهده، یادداشتبرداری و مرور اسناد بوده است. بر اساس روششناسی زمینهای، و با بررسی دادههای بهدستآمده در مرحلهی اول کدگذاری باز، 2027 مفهوم به دست آمد. دادههای مرحلهی دوم کدگذاری باز، در قالب 1262 مفهوم و 157 مقولهی عمده طبقهبندی شدند. در مرحله کدگذاری محوری، 25 مقوله هستهای تعیین شدند. در مرحلهی کدگذاری انتخابی 25 مقولهی هستهای به سطح انتزاعی بالاتر ارتقاء داده شد و برحسب ویژگیهای شرایطی، تعاملی/فرایندی و پیامدی طبقهبندی شد. در پایان، مقولهی گفتمان کیفیت، بیم و امید، را بهعنوان اصلیترین و نهاییترین مقولهی هستهای انتخاب و بسط داده شدند. این پژوهش نشان میدهد، کیفیت مفهومی پیچیده و چندبعدی است. بر این پایه، توجه چندجانبه و کلیگرا نسبت به اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران و دوری از نگاه جزیرهای و جزءگرا لازم است.
آموزشعالی,اعتبارسنجی,تضمین کیفیت,نظریهی زمینهای و تفسیرگرایی اجتماعی
https://jrlat.atu.ac.ir/article_4553.html
https://jrlat.atu.ac.ir/article_4553_bb70d9a39947166b45a724d68b1c5cda.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
پژوهشهای رهبری آموزشی
2476-6372
2476-5872
1
4
2015
08
23
نقش واسطهای سرمایههای انسانی در رابطه خودرهبری کارکنان و چابکی سازمانی مدارس
55
83
FA
سیدمحمد
میرکمالی
0000-0001-9692-9575
دانشگاه تهران، استاد
mkamali@ut.ac.ir
کبری
خباره
دانشگاه خوارزمی ،دانشجو
khabare.k@gmail.com
ابراهیم
مزاری
0000-0001-5415-5006
دانشگاه تهران، دانشجو، مدرس
mazari.ebrahim@gmail.com
یونس
رومیانی
دانشگاه تهران ،دانشجو
unes.romiani1365@gmail.com
10.22054/jrlat.2015.4551
پژوهش حاضر باهدف تبیین نقش واسطهای سرمایههای انسانی در رابطه خودرهبری کارکنان و چابکی سازمانی مدارس انجامشده است. روش پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر شیوهی جمعآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی هست. روش تحلیل این پژوهش از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه مدیران، معاونان، معلمان و کادر اجرایی مدارس دوره اول و دوم ابتدایی ناحیه یک شهرری بوده که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و روش نمونهگیری طبقهای با اختصاص متناسب، 170 نفر از آنان انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه خودرهبری ابیلی و مزاری(1393)، سرمایههای انسانی نادری(1390) و چابکی سازمانی مرادی(1393) استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف، T تکگروهی، ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون، و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد سه متغیر اصلی پژوهش (خودرهبری، سرمایههای انسانی و چابکی سازمانی) با یکدیگر رابطه مثبت و معناداری(p<0/01) دارند. مدلیابی معادلات ساختاری نیز حاکی از تأثیر خودرهبری بر سرمایههای انسانی(81/0=γ) و سرمایههای انسانی بر چابکی سازمانی <strong>(60/0=</strong>β<strong>)</strong> هست. همچنین خودرهبری بهطور غیرمستقیم و با میانجیگری سرمایههای انسانی بر چابکی سازمانی(39/0=γ) تأثیرگذار است. نتایج همچنین نشان داده که خودرهبری بهطور مستقیم بر چابکی سازمانی تأثیرگذار نیست. نهایتاً میتوان اینگونه نتیجه گرفت که ارتقای رفتارهای مبتنی بر خود مسئولیتپذیری و خودآغازگری مانند خودرهبری، نهتنها موجبات رشد سرمایه انسانی را فراهم میکند، بلکه چابکی سازمانی را بهواسطه سرمایه انسانی تسهیل میکند.
چابکی سازمانی,خودرهبری,سرمایههای انسانی,کارکنان,مدارس
https://jrlat.atu.ac.ir/article_4551.html
https://jrlat.atu.ac.ir/article_4551_4d254e5bf92131ff120afc78c2b8f6c2.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
پژوهشهای رهبری آموزشی
2476-6372
2476-5872
1
4
2015
08
23
بررسی رابطه ویژگی های شغلی و فرهنگی با بهره وری نیروی انسانی در کارمندان آموزش و پرورش
85
105
FA
علی
رشیدی
علامه طباطبایی
sasy13700@yahoo.com
حمید
رحیمیان
0000000228080618
مدیر گروه -دانشگاه علامه طباطبایی
hamrahimian@yahoo.com
10.22054/jrlat.2015.4550
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگیهای شغلی و فرهنگی با بهرهوری نیروی انسانی در کارمندان آموزشوپرورش شهرستان تربتحیدریه بود. روش پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردیو ازنظر شیوهی جمعآوری دادهها توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی هست. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیهی کارمندان آموزشوپرورش شاغل در ادارات آموزشوپرورش شهرستان تربتحیدریه که حدود 250 نفر بودند، تشکیل میدادند. نمونهای شامل 130 کارمند از بین کارمندان ادارات آموزشوپرورش شهرستان مذکور به روش تصادفی ساده انتخاب شد. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامههای ویژگیهای شغلی هاکمن و الدهام، با ضریب پایایی 78/0 و پرسشنامه بهرهوری نیروی انسانی و فرهنگسازمانی تیلور و برنت، با ضریب پایایی 73/0 جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون خطی و آزمون t مستقل مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد ویژگیهای شغلی و فرهنگسازمانی با بهرهوری نیروی انسانی رابطه مثبت و معنادار دارند. بر اساس این یافته، ویژگیهای شغلی 40/0 و ویژگیهای فرهنگی 31/0، میزان بهرهوری نیروی انسانی کارکنان را در اداره آموزشوپرورش پیشبینی میکنند. همچنین یافتهها نشان داد که از بین ویژگیهای شغلی دو ویژگی هویّت وظیفه و تنوع مهارت بیشترین رابطه و بازخورد کمترین میزان رابطه را با بهرهوری نیروی انسانی دارند. از بین ویژگیهای فرهنگی نیز روابط اجتماعی بیشترین میزان رابطه را با بهرهوری دارا بود. بنابراین مسئولان و مدیران ادارات و سازمانها و بخصوص اداره آموزشوپرورش بهعنوان سکاندار تعلیم و تربیت یک جامعه لازم است تا با غنیتر کردن هرچه بیشتر و بهتر ویژگیهای موردنظر در جهت ارتقای بهرهوری نیروی انسانی گام بردارند.
بهرهوری,نیروی انسانی,ویژگیهای شغلی و فرهنگی,آموزشوپرورش
https://jrlat.atu.ac.ir/article_4550.html
https://jrlat.atu.ac.ir/article_4550_131d4fe2e9042b983fc17d4a8fde439a.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
پژوهشهای رهبری آموزشی
2476-6372
2476-5872
1
4
2015
08
23
بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی و چابکی سازمانی در دانشگاه شیراز
107
127
FA
شمس اله
عزیزی اصل
دانشگاه شیراز
azizishamsolah@yahoo.com
رحمت اله
مرزوقی
دانشگاه شیراز
rmarzoqhi@rose.shirazu.ac.ir
جعفر
جهانی
دانشگاه شیراز
jjahani37@gmail.com
10.22054/jrlat.2015.4548
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی و چابکی سازمانی بود. روش پژوهش حاضر ازلحاظ هدف،کاربردی و ازنظر شیوهی جمعآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی هست. جامعه آماری شامل کلیه کارمندان دانشگاه شیراز بود. تعداد 303 نفر از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند که 300 نفر پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر ( 1995) و چابکی سازمانی نیکپور و سلاجقه (1389) را تکمیل کردند. یافتههای همبستگی نشان میدهد که بین توانمندسازی روانشناختی و ابعاد آن با چابکی سازمانی رابطه مثبت و معناداری در سطح 01P≤. وجود داشته است. همچنین یافتهها حاکی از آن بود که توانمندسازی روانشناختی پیشبینی کننده معنادار چابکی سازمانی هست و از بین ابعاد آن، سه بعد معناداری، مؤثر بودن و حق انتخاب 51 درصد از واریانس چابکی سازمانی را تبیین میکنند. یافتهها نشان داد که توانمندسازی روانشناختی کارمندان و چابکی سازمانی دانشگاه بالاتر از حد متوسط بوده است.
منابع انسانی,توانمندسازی روانشناختی,چابکی سازمانی
https://jrlat.atu.ac.ir/article_4548.html
https://jrlat.atu.ac.ir/article_4548_c9fbfc4b067bb375d93801f3a0be5aa6.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
پژوهشهای رهبری آموزشی
2476-6372
2476-5872
1
4
2015
08
23
سکوت سازمانی، هشداری در آموزشعالی: شناسایی عوامل به وجود آورنده آن در بین کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی
129
152
FA
حسن
احمدی
دانشگاه محقق اردبیلی
ahmadi.hasan9@gmail.com
عادل
زاهد بابلان
دانشگاه محقق اردبیلی
ahmadi.hasan2@gmail.com
سید محمد
سید کلان
اردبیل
m.siedkalan@gmail.com
10.22054/jrlat.2015.4552
هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل به وجود آورندۀ سکوت سازمانی در بین کارکنان دانشگاه بود. برای نیل به این هدف از مطالعه موردی استفاده شد که در ابتدا دادههای کیفی، سپس بر اساس یافتههای آن، دادههای کمّی گردآوری و تحلیل شدند. جامعه آماری این پژوهش کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی با جمعیت 354 نفر بود. در مرحله کمّی از طریق نمونهگیری خوشهای تعداد 153 نفر برای نمونهگیری برآورد شدند. در بخش کیفی با استفاده از نمونهگیری هدفمند تعداد 11 نفر انتخاب و با آنها مصاحبههای عمیق صورت گرفت. ابزار گردآوری دادهها در بخش کمّی پرسشنامه محقق ساخته بود که ضریب آلفای کرونباخ آن 92/0 محاسبه گردید. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه بدون ساختار بود که از روش سهبعدینگری و بازخورد مشارکتکننده برای اعتبار یابی آن استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادههای کمّی از مدل معادلات ساختاری با نرمافزار PLS و در بخش کیفی از تحلیل محتوای استقرایی مبتنی بر کدگذاری باز استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل سازمانی مانند ساختار سازمان، فرهنگ سازمان، عکسالعمل منفی از جانب مدیران و سبک رهبری و عوامل فردی مانند ترس از دست دادن شغل، نوع شخصیت فرد و عدم تعهد کارمند جزء دلایلی هستند که موجب سکوت افراد در سازمان شدهاند. یافتههای دیگر پژوهش نیز نشان داد که ازنظر کارکنان عکسالعمل منفی از جانب مدیران بیشترین تأثیر را در سکوت سازمانی دارد.
آموزش عالی,سکوت سازمانی,کارکنان,عوامل سارمانی,عوامل فردی
https://jrlat.atu.ac.ir/article_4552.html
https://jrlat.atu.ac.ir/article_4552_470a9e2e3cf4afb4eb0d8cb30b5a1efa.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
پژوهشهای رهبری آموزشی
2476-6372
2476-5872
1
4
2015
08
23
رابطه سبک رهبری تحول گرا با تعالی سازمانی در ادارات آموزش و پرورش استان زنجان
153
173
FA
احسان
اکرادی
0000-0002-5954-0859
دانشگاه علامه طباطبائی
ehsan.ekradi954@gmail.com
یاسر
محمدنیا
دانشگاه علامه طباطبائی
yaser.mohammadnia@gmail.com
مجتبی
عباسی
آموزش و پرورش زنجان
abbasi_m57@yahoo.com
10.22054/jrlat.2015.4549
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سبک رهبری تحول گرا با تعالی سازمانی در ادارات آموزش و پرورش استان زنجان می باشد. این پژوهش، از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق تمامی کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان زنجان با تعداد 900 نفر و نمونه آماری منتخب بر اساس فرمول کوکران 270 نفر بوده است که به شیوه تصادفی طبقه ایی انتخاب شدند. جهت اندازه گیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامه استاندارد رهبری چند عاملی و پرسشنامه استاندارد ارزیابی عمومی عملکرد سازمانی بر اساس تعالی سازمانی EFQM استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده گردید. نتایج گویای آن است که بین ابعاد پنج گانه رهبری تحول گرا و متغیر تعالی سازمانی رابطه مثبت معناداری وجود دارد و نقش رهبری تحول گرا در پیش بینی تعالی سازمانی مورد تایید واقع گردید.
رهبری تحول گرا,تعالی سازمانی,مدلEFQM
https://jrlat.atu.ac.ir/article_4549.html
https://jrlat.atu.ac.ir/article_4549_0e84fa1987da5745938446565a5554cf.pdf