دانشگاه علامه طباطبائی
پژوهشهای رهبری آموزشی
2476-6372
2476-5872
2
7
2016
04
20
بدبینی سازمانی به سوی رفتار انحرافی در محیط کار: تأکید بر نقش رفتار شهروندی و ادراک سیاست سازمانی (موردمطالعه: کارمندان دانشگاه لرستان)
1
35
FA
محمودرضا
اسماعیلی
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه لرستان، ایران
dr.mr_esmaeili@yahoo.com
محمد
حکاک
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه لرستان، ایران
md_hakkak@yahoo.com
ندا
شاه سیاه
دانشگاه لرستان
nedashahsiyah@gmail.com
10.22054/jrlat.2018.22847.1301
سازمانها همواره از کارمندان و اعضا انتظار دارند وظایف و مسئولیتهای خود را بهدرستی اجرا نمایند و از رفتارهای مضر برای سازمانها که منجر به زیان رساندن به کارمندان و مشتریان میشود، دوری گزینند. ازاینرو انتظار می رود تا با کاهش رفتارهای سیاسی کارکنان، رفتارهای شهروندی و عملکرد سازمان افزایش یابد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر بدبینی سازمانی بر رفتار انحرافی کاری از طریق رفتار شهروندی و ادراک سیاست سازمانی است. تحقیق ازنظر هدف پژوهش کاربردی، ازنظر رویکرد و ماهیت پژوهش علی-معلولی، ازنظر روش جمعآوری داده توصیفی پیمایشی و ازنظر نوع داده کمی و جامعه آماری پژوهش نیز شامل کارمندان دانشگاه لرستان است. حجم نمونه با استفاده از رابطه کوکران 201 نفر برآورد شد. چهار فرضیه این پژوهش با استفاده از روش تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. با توجه به نتایج می توان گفت که بدبینی سازمانی بر رفتار انحرافی تأثیر مثبت و معنادار دارد، رفتار شهروندی نمیتواند نقش میانجی منفی و معناداری در تأثیرگذاری بدبینی بر رفتار انحرافی کارمندان بازی کند، ادراک سیاست سازمانی نقش میانجی مثبت و معناداری در تأثیرگذاری بدبینی سازمانی بر رفتار انحرافی دارد، رفتار شهروندی نقش میانجی منفی و معناداری در تأثیرگذاری ادراک سیاست سازمانی بر رفتار انحرافی دارد.
بدبینی سازمانی,رفتار انحرافی,رفتار شهروندی,ادراک سیاست سازمانی,دانشگاه لرستان
https://jrlat.atu.ac.ir/article_8543.html
https://jrlat.atu.ac.ir/article_8543_bcd0671d419bfc7e07ab94bf115b6870.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
پژوهشهای رهبری آموزشی
2476-6372
2476-5872
2
7
2016
04
20
مقایسه سبک های مدیریت مدیران دبیرستان های عادی ، نمونه دولتی ،غیرانتفاعی و تیزهوشان پسرانه شهر تهران
37
56
FA
علیرضا
جوان بخت
دانشگاه تهران
a.javanbakht1988@gmail.com
محمد
یمنی دوزی سرخابی
عضو هئیت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران
m-yamani@sbu.ac.ir
اباصلت
خراسانی
عضو هئیت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران
,a-khorasani@sbu.ac.ir
10.22054/jrlat.2018.2876.1070
هدف پژوهش حاضر مقایسه سبک های مدیریت در انواع مدارس عادی، نمونه دولتی، غیرانتفاعی و تیزهوشان پسرانه شهر تهران از دیدگاه دبیران بود. این پژوهش پیمایشی با مشارکت 375 نفر از دبیران دبیرستانهای پسرانه شهر تهران انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد. برای تجزیه تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (نمودار فراوانی، میانگین) و استنباطی (تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون تعقیبی LSD، آزمون t تک گروهی و آزمون خی دو) استفاده گردید. نتایج نشان داد که 1-تفاوت معناداری بین دبیرستان های عادی، نمونه دولتی، غیرانتفاعی و تیزهوشان و میزان استفاده از سبک مدیریت رابطه مدار و وظیفه مدار وجود دارد.2- بین سبک مدیریت رابطه مدار و وظیفه مدار در مدارس عادی، نمونه دولتی و تیزهوشان تفاوت معنی دار وجود ندارد اما در مدارس غیرانتفاعی این تفاوت معنی دار است و میانگین سبک رابطه مدار بیشتر از وظیفه مدار است.3- تفاوت معناداری بین اعمال سبک مدیریت رابطه مداری و میزان تحصیلات مدیران دبیرستان مذکور وجود ندارد؛ اما تفاوت معناداری بین میزان استفاده از سبک مدیریت وظیفه مداری و میزان تحصیلات مدیران دبیرستان های عادی، نمونه دولتی، غیرانتفاعی و تیز هوشان وجود دارد 4- رشته تحصیلاتی مدیران دبیرستان ها تاثیری در تعیین سبک مدیریت رابطه مداری و وظیفه مداری ندارد.5- تفاوت معناداری بین سابقه مدیریت آموزشی و سابقه خدمات آموزشی مدیران دبیرستان های عادی، نمونه دولتی، غیرانتفاعی و تیز هوشان و اعمال سبک مدیریت رابطه مداری و وظیفه مداری وجود دارد.
سبک مدیریت,مدارس عادی,تیزهوشان,نمونه دولتی,غیرانتفاعی
https://jrlat.atu.ac.ir/article_8544.html
https://jrlat.atu.ac.ir/article_8544_450bbda9b67494a4a406aab974c9aca7.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
پژوهشهای رهبری آموزشی
2476-6372
2476-5872
2
7
2016
04
20
ادراک از رهبری معنوی وقراردادهای روانشناختی با سلامت سازمانی
57
93
FA
فرحناز
خدری
دانش آموخته رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
بدری
شاه طالبی
دانشگاه ازاد اصفهان
b_shahtalebi2005@yahoo.com
10.22054/jrlat.2018.9114.1160
پژوهش حاضر باهدف رابطه بین ادراک از رهبری معنوی وقراردادهای روانشناختی با سلامت سازمانی معلمان مقطع ابتدایی شاهین شهر درسال تحصیلی 94-93به روش توصیفی ازنوع همبستگی انجام شد.جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان مقطع ابتدایی شاهین شهر به تعداد 440نفرتشکیل دادکه از این تعدادبا استفاده از فرمول کوکران وبه روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب باحجم 204نفربرای شرکت درپژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات ، سه پرسشنامه رهبری معنوی فرای وهمکاران (2005)،پرسشنامه قراردادهای روانشناختی راسئو (1995)وپرسشنامه سلامت سازمانی هوی وهمکاران (1998) براساس طیف پنج درجه ای لیکرت بود که روایی صوری آن به تأیید استادراهنما وچندنفراز نمونه آماری رسید. به منظور پایایی ابزار اندازه گیری ازضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. این ضریب برای پرسشنامه رهبری معنوی 90/0 ، پرسشنامه قراردادهای روانشناختی 80/0 وپرسشنامه سلامت سازمانی 85/0 محاسبه گردید.تجزیه وتحلیل یافته های پژوهش دردوسطح آمارتوصیفی(شامل فراوانی ،درصد،میانگین وانحراف معیار )وآماراستنباطی (شامل ضریب همبستگی پیرسون ،آزمون تحلیل واریانس ورگرسیون چندگانه )انجام گردید. یافته های بدست آمده نشان داد که بین ابعاد چشم انداز سازمانی (01 /0>p و641/0=r )، ایمان به کار (01 /0>p و543/0= r ) ،عشق به نوع دوستی (01 /0>p و 731/0 = r)، احساس معناداری (01 /0>p و 349/0= r) ، عضویت سازمانی (01 /0>p و 746/0= r)،تعهد سازمانی (01 /0>p و 568/0 =r) وبهره وری با سلامت سازمانی (01 /0>p و635/0=r) رابطه معنادار وجود دارد.
ادراک,رهبری معنوی,قراردادهای روانشناختی,سلامت سازمانی
https://jrlat.atu.ac.ir/article_8545.html
https://jrlat.atu.ac.ir/article_8545_0bd323fd2686db701cf5894456ea56d6.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
پژوهشهای رهبری آموزشی
2476-6372
2476-5872
2
7
2016
04
20
طراحی مدل آموزش مبتنی بر سازمان یادگیرنده (مطالعه موردی:صنایع سیمانی ده هزار تنی)
95
123
FA
حمید
رحیمیان
0000000228080618
استاد/دانشگاه علامه طباطبایی
hamrahimian@yahoo.com
مجتبی
کاظمی
دانشجو/دانشگاه علامه طباطبایی
mojtabakazemy@yahoo.com
عباس
عباس پور
0000-0002-7118-7912
استاد/دانشگاه علامه طباطبایی
abbaspour1386@gmail.com
10.22054/jrlat.2018.8076.1149
این پژوهش به منظور تعیین میزان ااثربخشی آموزش مبتنی بر سازمان یادگیرنده در کارکنان صنایع سیمانی بالای ده هزار تنی انجام گرفت. هدف از پژوهش حاضر ارایه مدل آموزش مبتنی بر سازمان یادگیرنده می باشد. بدین منظور، عوامل یادگیری سازمانی از طریق پژوهش کیفی در قالب کدهای باز،محوری ،انتخابی و مشاهدات حاصل معرفی شده و سپس با استفاده از مدل معادلات ساختاری، مدل نهایی بدست آمد. داده ها از بین کارکنان سه شرکت سیمان آبیک،تهران و سپاهان با جامعه آماری شامل 1719 نفر از کارکنان صنایع سیمانی گردآوری شد..نمونه مربوط به پژوهش کیفی شامل 29 نفر از کارشناسان و متخصصین با تجربه در عرصه صنعت سیمان بوده و نمونه پژوهش کمی شامل 326 نفر از کارشناسان و کارکنان بوده که از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرهای کمی از پرسشنامه 72 سؤالی محقق ساخته استفاده شده است. پایایی کل پرسشنامه برابر 93/0 می باشد و روایی محتوایی و صوری آن با کمک همکاران و استادان صاحبنظر تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل داده های کمی از مدل معادلات ساختاری و رگرسیون استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که وضعیت سازمان یادگیرنده در شرکتهای سیمانی در حد متوسط است.در نهایت مدل بدست آمده از دو دسته عوامل فردی و سازمانی ذیل تشکیل گرده است
"سازمان یادگیرنده","یادگیری سازمانی","عوامل فردی","عوامل سازمانی"
https://jrlat.atu.ac.ir/article_8546.html
https://jrlat.atu.ac.ir/article_8546_d09e7209786ccf8527ef3dbf521107fa.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
پژوهشهای رهبری آموزشی
2476-6372
2476-5872
2
7
2016
04
20
شناسایی مولفه های مدیریت بهینه استعداد در دانشگاه علوم پزشکی بجنورد از دیدگاه کارکنان
125
145
FA
نگین
جباری
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان
neginjabbary@gmail.com
اعظم
بطیاری
مدرس دانشگاه علمی کاربردی شیروان
azam.batyari@gmail.com
سید رضا
آل طه
مسئول استخدام دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
estekhdamtaha@yahoo.com
مهران
محمدنیا
دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی
mehran.mohammadnia@yahoo.com
10.22054/jrlat.2018.7062.1136
هدف از پژوهش حاضر شناسایی مولفه های مدیریت بهینه استعداد در دانشگاه علوم پزشکی بجنورد از دیدگاه کارکنان است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، ماهیت و روش تحقیق از نوع پیمایشی بوده و در آن از روش تحلیل عاملی استفاده می شود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری و آموزشی غیرهیأت علمی رسمی و پیمانی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در سال 94-93 است که تعداد آنها 881 نفر بوده و جهت تعیین نمونه بر مبنای جدول کرجسی و مورگان تعداد 265 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن به تایید اساتید فن رسیده و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ برابر با 97/68درصد محاسبه گردیده است. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS 19 توسط آزمون تحلیل عاملی تاییدی و آزمون فریدمن تحلیل گردید. نتایج تحلیل عاملی نشان می دهد که هر پنج مولفه جذب، انتخاب، توسعه، عجین شدن با کار و نگهداری استعداد با سطح اطمینان 99 درصد با مدیریت استعداد ارتباط معنی دار دارد. توجه هر فرد به وظایف شغلی اش، پشتکار و میل به تلاش در انجام وظایف شغلی و شرکت کارکنان دوره آموزشی داخل و خارج به منظور توسعه کارکنان مهمترین عوامل مشخص شدند. نتایج رتبه بندی طبقات (آزمون فریدمن) نشان می دهد که «نگهداری استعداد» در رتبه اول و پس از آن «انتخاب» در رتبه دوم و «توسعه» در رتبه سوم قرار دارند.
مدیریت استعداد,جذب,انتخاب,توسعه,نگهداری استعداد
https://jrlat.atu.ac.ir/article_8547.html
https://jrlat.atu.ac.ir/article_8547_b5efdfa9a9cf0e9545a8dde60dda0926.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
پژوهشهای رهبری آموزشی
2476-6372
2476-5872
2
7
2016
04
20
استقلال دانشگاه و رابطه آن با پاسخگویی و تضمین کیفیت خدمات دانشگاه در سیستم آموزش عالی
147
167
FA
امید
میلانی
فارغ التحصیل دانشگاه ارومیه
milani.omid@yahoo.com
محمد
حسنی
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه ارومیه
mhs_105@yahoo.com
ابوالفضل
قاسم زاده
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
ghasemzadee@yahoo.com
10.22054/jrlat.2018.17757.1266
پژوهش حاضر به بررسی استقلال دانشگاه و نقش آن در پاسخگویی و تضمین کیفیت خدمات دانشگاه درسیستم آموزش عالی پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 94-1393 میباشد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است و 219 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند، به پرسشنامه تحقیق پاسخ دادند. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به متغیر استقلال از پرسشنامه مدل اروپایی یونسکو توماس استرمن و همکاران، متغیر پاسخگویی از پرسشنامه مدل نیویورک کیکو یوکویاما و متغیر تضمین کیفیت از پرسشنامه مدل HEDPERF استفاده شد. جهت سنجش پایایی پرسشنامهها از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. ضرایب پایایی هر یک از پرسشنامههای استقلال، پاسخگویی و تضمین کیفیت به ترتیب 88/0 و 90/0 و 92/0 به دست آمد. برای آزمون سؤال و فرضیه تحقیق از تحلیل T تک متغیره و رگرسیون چندگانه و تک گانه استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که دانشگاه از نظر استقلال دانشگاهی و پاسخگویی در وضعیت مطلوبی نمیباشد ولی از نظر تضمین کیفیت در حد متوسط میباشد و ارتباط معنیداری بین استقلال دانشگاهی با پاسخگوی و تضمین کیفیت مشاهده گردید و میتواند تا حدودی آن را پیش بینی کند (15/0 ، 17/0 R2=). همچنین ارتباط معنی-داری بین پاسخگویی دانشگاهی و تضمین کیفیت وجود دارد و میتواند به صورت مثبت و معنیدار آن راپیش بینی کند(21/0 R2=).
استقلال,پاسخگویی,تضمین کیفیت,اعضای هیئت علمی
https://jrlat.atu.ac.ir/article_8548.html
https://jrlat.atu.ac.ir/article_8548_de55efe79c57c55966989c4a0ab09737.pdf