ORIGINAL_ARTICLE
عوامل، ملاکها و نشانگرهای الگوی بومی اعتبارسنجی نظام آموزش عالی ایران
در مقاله حاضر بر اساس روش نظریه زمینه ای، به احصاء عوامل، ملاک ها و نشانگرهای شرایطی (علی، زمینه ای و مداخله گر) اعتبارسنجی از دیدگاه کنشگران آموزش عالی پرداخته ایم. مطالعه حاضر با اتخاذ رویکرد تفسیرگرایانه اجتماعی بر این نکته تأکید دارد که افراد خارج از محیط دانشگاه، نمی توانند مؤلفه های اعتبارسنجی را پیشاپیش شناخته و آن را درک کنند. زیرا این کنشگران آموزش عالی هستند که محیط اجتماع علمی خود را خلق کرده و آن گونه که می خواهند تفسیر می کنند. بر این اساس، هر گونه پیش فرض در خصوص نظام اعتبارسنجی، نمی تواند بیانگر ذهنیت و درک عاملان جامعه ی دانشگاهی باشد. به دیگر سخن، در این پژوهش به دنبال این بوده ایم که کنشگران آموزش عالی عوامل، ملاک ها و نشانگرهای شرایطی اعتبارسنجی (علی، زمینه ای و مداخله گر) را چگونه می بییند، و چه تلقی و برداشتی از آن دارند. داده های پژوهش حاضر از چهار منبع به دست آمد، که عبارت اند از، مصاحبه، مشاهده، یادداشت برداری و اسناد. به همین منظور، داده های حاصل از مصاحبه ها، مشاهدات، یادداشت ها و اسناد را به داده های متنی تبدیل کردیم. پس از آن، به منظور بررسی نظام مند توده بزرگی از داده های گردآوری شده از طریق روش نظریه نظریه ی زمینه ای به مقوله بندی داده ها پرداختیم. ابتدا به کدگذاری باز، سپس، به کدگذاری محوری و انتخابی اقدام کردیم. بر این اساس، 691 نشانگر، 98 ملاک و 11 عامل متناسب با ویژگی های بومی نظام آموزش عالی ایران تعیین شدند.
https://jrlat.atu.ac.ir/article_7932_605c97a852644ed10695a8312280b2fa.pdf
2015-12-22
1
30
10.22054/jrlat.2017.7241.1139
اعتبارسنجی
تضمین کیفیت
آموزش عالی
نظریه ی زمینه ای
تفسیرگرایی اجتماعی
دکتر عباس
عباس پور
abbaspour@atu.ac.ir
1
استاد دانشگاه علامه طاطبائی- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی
AUTHOR
محمد
مجتبی زاده
m.mojtabazadeh@yahoo.com
2
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خدابنده و دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
دکتر حسن
ملکی
maleki@atu.ac.ir
3
استاد دانشگاه علامه طباطبائی- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی
AUTHOR
دکتر مقصود
فراستخواه
farasatkhah@facultymembers.irphe.ir
4
دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رضایت شغلی مدیران مدارس شهرستان خرم آباد و ارائه راهکارهایی برای افزایش رضایت شغلی آنها
هدف این پژوهش بررسی رضایت شغلی مدیران مدارس شهرستان خرم آباد و ارائه راهکارهایی برای افزایش رضایت شغلی آنها بود. روش پژوهش توصیفی - پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش مدیران مدارس دولتی شهرستان خرم آباد در سال تحصیلی94-93 با تعداد 364 نفر بود و تعداد 187 نفر با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه گیری طبقه ای نسبی بعنوان نمونه انتخاب شد. جهت جمع اوری داده ها از پرسشنامه ی محقق ساخته ای با 66گویه و 9مؤلفه بعلاوه یک سوال باز-پاسخ به منظور ارائه راهکار استفاده شد که روایی آن با استفاده از روایی صوری و سازه تایید شد و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ90/0به دست آمد. داده ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و آمار استنباطی شامل T تک نمونه ای،T مستقل و تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و برای دست یابی به راهکارها از سوال باز- پاسخ، از روش تحلیل محتوا، استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دهنده رضایت شغلی بالاتر از متوسط در بین مدیران بود، همچنین رضایت شغلی مدیران مدارس ابتدایی بیش تر از دوره های دیگر و مدیران زن بیش تر از مردان بود ولی تفاوتی در رضایت شغلی مدیران برحسب سطوح تحصیلات، سنوات خدمت و نواحی مختلف دیده نشد.
https://jrlat.atu.ac.ir/article_7934_6da14cae644a0ee7310c89c2df2c171d.pdf
2015-12-22
31
50
10.22054/jrlat.2017.4345.1095
رضایت شغلی
مدیران مدارس
شهرستان خرم آباد
سیدمحمد
میرکمالی
beiranvand@ut.ac.ir
1
دانشگاه تهران
AUTHOR
مهدی
صحرائی بیرانوند
sahraee.mahdi@gmail.com
2
دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
جواد
پورکریمی
jkarimi@ut.ac.ir
3
دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش رهبری تحولی در آمادگی کارکنان برای تغییر در مدارس ابتدایی
هدف این پژوهش بررسی رابطه سبک رهبری تحولی مدیران با آمادگی معلمان و کارکنان دبستان برای تغییر بود. در این پژوهش همبستگی شرکتکنندگان از بین معلمان و کارکنان دبستانهای جوانرود از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از دو پرسشنامه رهبری تحولی (MLQ) بس و همکاران و پرسشنامه نگرش نسبت به تغییر سازمانی دونهام و همکاران به دست آمد و تحلیل نهایی بر روی 159 پرسشنامه گردآوری شده انجام شد. پایایی دو پرسشنامه براساس فرمول آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0 و 87/0 محاسبه شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد بین سبک رهبری تحولی مدیران و آمادگی کارکنان برای تغییر رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین براساس آزمون رگرسیون چندگانه با شیوه گام به گام مشخص گردید که ابعاد سبک رهبری تحولی قادر به پیشبینی تمام مؤلفههای آمادگی برای تغییر است. مدیران مدرسه میتوانند با به کارگیری این سبک رهبری زمینه بروز و ارتقای آمادگی تغییر شناختی، احساسی و رفتاری را در بین کارکنان خود فراهم کنند.
https://jrlat.atu.ac.ir/article_7933_898fd36b0ba89ebd9a0255292d64b4e5.pdf
2015-12-22
51
74
10.22054/jrlat.2017.3559.1085
واژههای کلیدی: رهبری تحولی
آمادگی برای تغییر
مدارس ابتدایی
حمید
رحیمیان
hamrahimian@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طبابایی
AUTHOR
مرتضی
طاهری
m.taheri56@gmail.com
2
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طبابایی
AUTHOR
روناک
ویسی
veysi.1369@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
توسعه سلامت سازمانی بر پایه مدیریت دانش مدیران دانشگاهی
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه سلامت سازمانی با مدیریت دانش مدیران دانشگاه علامه طباطبایی انجام گردید. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوهی جمع آوری دادهها توصیفی _ همبستگی است. جامعهی آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران آموزشی و پژوهشی در دانشگاه تعداد 70 نفر بودند و از این تعداد 61 نفر به پرسشنامهها پاسخ داده و دادههای آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه (محقق ساخته) سلامت سازمانی با پایایی 94/0 و مدیریت دانش با پایایی 91/0 جمع آوری و از طریق آزمونهایt تک نمونهای، فریدمن، مجذورکای، رگرسیون خطی همزمان و همبستگی بنیادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش بیانگر این بود که وضعیت سلامت سازمانی و هفت مؤلفه (روحیه، تاٌکید علمی، ملاحظهگری، ساختاردهی، حمایت منابع، نفوذ مدیر، یگانگی نهاد) و مدیریت دانش و سه مؤلفه آن (خلق دانش، انتشار دانش، کاربرد دانش) در سطح پایینی قرار دارد. در رتبه بندی مؤلفههای سلامت سازمانی، مؤلفه ملاحظهگری مدیران بالاترین رتبه و مؤلفه یگانگی نهاد مدیران در پایینترین رتبه و مؤلفههای روحیه، تاٌکید علمی، ساختاردهی، حمایت منابع و نفوذ مدیر به ترتیب در رتبههای دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم قرار دارند؛ در مجموعه مؤلفههای مدیریت دانش، مؤلفه انتشار دانش در رتبه یکم، مؤلفه کاربرد دانش در رتبه دوم و مؤلفه خلق دانش در رتبه سوم قرار گرفتهاند. همچنین متغیرهای فردی با سلامت سازمانی و مدیریت دانش رابطهای ندارد. و در نهایت با استفاده از مدل همبستگی بنیادی بین سلامت سازمانی و مدیریت دانش رابطه مثبت وجود دارد.
https://jrlat.atu.ac.ir/article_7931_6f4a89f5548351f4c8b6f34ca47b7ef5.pdf
2015-12-22
75
98
10.22054/jrlat.2017.8219.1153
"سلامت سازمان"
"شاخص های سلامت سازمان"
"مدیریت دانش "
" شاخص های مدیریت دانش"
سعیده
خلیلیان
saeideh.khalilian@yahoo.com
1
فارق التحصیل کارشناسی ارشدمدیریت آموزش
LEAD_AUTHOR
محمود
اکرامی
m.ekrami@pun.ac.ir
2
دانشیاردانشگاه پیام نور
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات با خودکارآمدی و عملکرد شغلی کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات با خودکارآمدی و عملکرد شغلی در بین کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور است. جامعه آماری پژوهش شامل 226 نفر از کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بوده که از این تعداد 135 نفر مرد و 91 نفر زن بهصورت تصادفی انتخاب شدند. پژوهش، کاربردی و از نوع پیمایشی بوده است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق-ساخته 28 سؤالی فناوری اطلاعات و ارتباطات، پرسشنامه 17 سؤالی خودکارآمدی عمومی شرر و پرسشنامه 15 سؤالی عملکرد شغلی پاترسون بود. ضریب پایایی محاسبهشده در این پژوهش برای پرسشنامههای فناوری اطلاعات و ارتباطات، خودکارآمدی و عملکرد شغلی به ترتیب 917/0، 740/0 و 876/0 بوده است. در تجزیهوتحلیل دادهها جهت بررسی تفاوت میانگین در بین مردان و زنان از آزمون t نمونههای مستقل، برای تشخیص نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و برای سنجش رابطه بین متغیرها و جهت آن از آزمون همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد اختلاف معناداری در سطح میانگین متغیرها بین مردان و زنان وجود نداشته است. ارتباط معناداری میان کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و زیر مؤلفههای آن با خودکارآمدی و عملکرد شغلی وجود داشته است و تنها در خصوص ارتباط زیر مؤلفههای میزان استفاده از اینترنت و سرویسهای اینترنتی با عملکرد شغلی، ارتباط معناداری مشاهده نشد. همچنین نتایج پژوهش به تأثیر مثبت متغیر پیشبین در متغیرهای ملاک اشاره داشته است.
https://jrlat.atu.ac.ir/article_7929_e341710c35c4b25f0e63e507db07c3ac.pdf
2015-12-22
99
122
10.22054/jrlat.2017.17014.1259
فناوری اطلاعات و ارتباطات
خودکارآمدی
عملکرد شغلی
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
فریبا
بختیاری
fkhorshad@yahoo.com
1
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی و کارشناس آزمون و ارزشیابی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
AUTHOR
گلنسا
گلینی مقدم
g.galyani@gmail.com
2
دانشگاه علامه طباطبائی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی ارتباط ابعاد سرمایه اجتماعی با آوای سازمانی در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
این پژوهش با هدف ارزیابی ارتباط ابعاد سرمایه اجتماعی و آوای سازمانی در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 96- 95 انجام پذیرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. نمونه این پژوهش شامل 186 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم دانشکدهها انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات پژوهش پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1997) و آوای سازمانی کاتارین هامس (2012) بود. روایی ابزار بهصورت محتوایی مورد تأیید متخصصان و پایایی آن با روش ضریب آلفای کرونباخ سرمایه اجتماعی (95/0)، آوای سازمانی (96/0) تعیین و تأیید شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss V. 21 از طریق آزمون همبستگی پیرسون انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که در سطح خطای 5 درصد بین ابعاد سرمایه اجتماعی با آوای سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد (001/0P≤). همچنین بر اساس مدل رگرسیون ابعاد سرمایه اجتماعی تأثیر معنیداری بر روی آوای سازمانی داشت و بیشترین میزان پیشبینی آوای سازمانی مربوط به بعد شناختی سرمایه اجتماعی بود (48/0= R2).
https://jrlat.atu.ac.ir/article_7930_9ba9bb20b92790ceb3897fc1897e1411.pdf
2015-12-22
123
177
10.22054/jrlat.2017.14104.1220
سرمایه اجتماعی
شناختی
ارتباطی
ساختاری
آوای سازمانی
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
نسرین
حیدری سورشجانی
naheidari93@gmail.com
1
دانشجوی ارشد دانشگاه رازی
LEAD_AUTHOR
بیژن
رضایی
b.rezaee@razi.ac.ir
2
هیئت علمیه دانشگاه رازی
AUTHOR
یحییی
صفری
ysafari@rose.shirazu.ac.ir
3
هیئت علمیه دانشگاه علوم پزشکی
AUTHOR