%0 Journal Article %T آزمون مدل علی اهمال کاری معلمان بر اساس سکوت سازمانی با میانجی‌گری بی تفاوتی سازمانی %J پژوهش‌های رهبری آموزشی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2476-6372 %A آریانی قیزقاپان, ابراهیم %A زاهد بابلان, عادل %A عباس پور, ریحانه %A مرادی, بهزاد %D 2017 %\ 07/23/2017 %V 3 %N 12 %P 79-109 %! آزمون مدل علی اهمال کاری معلمان بر اساس سکوت سازمانی با میانجی‌گری بی تفاوتی سازمانی %K سکوت سازمانی %K بی تفاوتی سازمانی %K اهمال کاری سازمانی %K معلمان %K شهرستان مهاباد %R 10.22054/jrlat.2019.35463.1397 %X پژوهش حاضر با هدف آزمون مدل علی اهمال کاری معلمان بر اساس سکوت سازمانی با میانجی گری بی تفاوتی سازمانی انجام گرفت. این پژوهش از نظر راهبرد اصلی، کمی، از نظر راهکار اجرایی، میدانی و از نظر تکنیک تحلیلی، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری را معلمان اداره آموزش و پرورش شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 1396-1397 با حجم 459 نفر تشکیل می‌داد. روش نمونه‌گیری از نوع اتفاقی (در دسترس) بود. حجم نمونه با توجه به مدل کرجسی- مورگان و با در نظر گرفتن خطای 05/0 =α، 207 نفر در نظر گرفته شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی اهمال کاری سازمانی (SOP) (با پایایی 87/0 = α)، سکوت سازمانی (OSQ) (با پایایی 84/0 = α) و پرسشنامه‌ی بی تفاوتی سازمانی (OIQ) (با پایایی 78/0 = α) استفاده شد. روایی ابزارها با نظر اساتید علوم تربیتی و روانشناسی تأیید گردید. داده‌ها با استفاده از دو نرم ‌افزار Spss.v. 22 و Lisrel. 8.50و با روش مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که مدل ارائه شده از برازش مناسب و مطلوبی برخوردار است (99/٢= ،x2/df، 92/0= GFI، 92/0= AGFI، 91/0= CFI، 93/0= NFI، 064/0= RMSEA) و مؤلفه سکوت سازمانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق مؤلفه بی تفاوتی سازمانی بر اهمال کاری سازمانی تاثیر معنی‌دار دارد (05/0>p). جهت پاسخ‌گویی هرچه بیشتر سازمان آموزش و پرورش به نیازهای معلمان و رفع چالش‌های توسعه سازمان، پیشنهاد می‌شود تلاش در جهت بهبود توانمندی‌های معلمان و چاره‌جویی رفع سکوت و بی‌تفاوتی سازمانی آنان، به عنوان یک الویت جدی در دستور کار قرار گیرد. %U https://jrlat.atu.ac.ir/article_9868_d4ed208c53548a49b4a8ce26d00fa363.pdf