@article { author = {Fazeli, Afsaneh and Ekrami, Mahmood}, title = {Developing the System of Values based on Cultural Quotient of University Presidents}, journal = {Research on Educational Leadership and Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {1-21}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-6372}, eissn = {2476-5872}, doi = {10.22054/jrlat.2014.94}, abstract = {This study has been carried out for the purpose of investigating the relation between the value system and cultural quotient of the presidents of Allameh Tabataba’i University. The statistical population comprises all presidents serving with the university, coming to 70 subjects, out of whom 56 responded to the questionnaires and their emerging data were analyzed. In order to measure the value system variables, questionnaire developed Allport - Vernon - Lindzey and in order to measure cultural quotient as a general concept and its variables, the Cultural Quotient Questionnaire (CQS) was used. Research findings suggest that the levels of variables of political value, theoretical value, and economic value are high in the value system, and the level of variable of artistic value is medium, and levels of variables of social value and religious value are low. The levels of variables of metacognition and motivation are high, and those of cultural quotient as a general concept and behavior are medium, and the level of the variable of cognition is low. Ranking of the value system among the presidents is as follows: 1. Political value, 2. scientific value, 3. economic value, 4. Artistic value, 5. social value, 6. religious value; and ranking of cultural quotient as a general concept and its variables is as follows: 1. metacognition, 2. Motivation, 3. Behavior, and 4. Cognition.}, keywords = {Value System,Cultural Quotient,Presidents,Allameh Tabataba’i University}, title_fa = {توسعه نظام ارزش‏ها بر پایه هوش فرهنگی مدیران دانشگاهی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به منظور «بررسی رابطه نظام ارزش‏ها و هوش فرهنگی مدیران دانشگاه علامه طباطبایی» انجام گردید. جامعه آماری کلیه مدیران شاغل در دانشگاه که برابر با70 نفر بودند و از این تعداد 56 نفر به پرسشنامه‏ها پاسخ داده و داده های آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.برای اندازه گیری متغیرهای نظام ارزش‏ها از ابزار پرسشنامه آلپورت،ورنون و لیندزی و برای اندازه گیری هوش فرهنگی به مفهوم کلی و متغیرهای آن از پرسشنامه هوش فرهنگی (CQS) استفاده شده است.یافته‏های پژوهش نشان می دهد که میزان متغیرهای ارزش سیاسی،ارزش نظری، ارزش اقتصادی نظام ارزش ها در سطح بالا و متغیر ارزش هنری در سطح متوسط و ارزش اجتماعی و ارزش مذهبی در سطح پایینی قرار دارد. میزان متغیرهای فراشناخت و انگیزش در سطح بالا و هوش فرهنگی به مفهوم کلی و متغیر رفتار در سطح متوسط و متغیر شناخت در سطح پایین قرار دارد. رتبه بندی نظام ارزش‏ها در بین مدیران از این قرار است: 1-ارزش سیاسی؛ 2-ارزش علمی؛ 3-ارزش اقتصادی؛ 4- ارزش هنری؛ 5- ارزش اجتماعی و 6- ارزش مذهبی و رتبه بندی هوش فرهنگی به مفهوم کلی و متغیرهای آن به این ترتیب است: 1-فراشناخت؛ 2-انگیزش؛ 3-رفتار؛ 4- شناخت.}, keywords_fa = {نظام ارزش‏ها,هوش فرهنگی,مدیران,دانشگاه علامه طباطبایی}, url = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_94.html}, eprint = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_94_cfef65a1a51cfc1771450fda61d6d9d8.pdf} } @article { author = {Gholami, Khalil and Sahranavard Nshtifani, Younes and Azizi, Nematollah}, title = {Investigating the Status of Distributed Leadership in Senior High Schools in the City of Sanandaj}, journal = {Research on Educational Leadership and Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {23-48}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-6372}, eissn = {2476-5872}, doi = {10.22054/jrlat.2014.97}, abstract = {The aim of this study was to investigate the status of DL in senior high  schools in Sanandaj and the extent to which DL components are believed by the teachers to be present in the principals’ behaviors. The quantitative approach was used in this study. Statistical population consisted of all teachers (male and female) in public  senior  high  schools  in  Sanandaj.  A  sample  of  377  teachers  from  31 schools was selected through the access sampling method and a researcher-made questionnaire  with  Cronbach`s  Alpha  0.95  was  used  for  collecting  the  data. Moreover,  this  questionnaire  demonstrated  four  major  components  such  as Teachers  Professional  development  &  School  improvement,  Traits  of Leadership Team, Democracy  and Comprehensive Support  after the exploratory factor  analysis.  Results  of  the  chi  square  test  showed  that  teachers  generally believe that principals'''' DL is at an average level. Also, the results of the T-test indicated that female teachers believe their principals utilized more DL related behaviors in their profession area than  the male teachers. Finally, based on the results of Aanova, variables of experience and educational level had no impact on  the  teachers''''  evaluation  of  their  principals''''  DL,  that  is  they  reported  the principals DL at the same level.}, keywords = {distributed leadership,educational leadership,teacher professional development and school improvement}, title_fa = {بررسی وضعیت رهبری توزیع شده در مدارس متوسطه‌ی شهر سنندج}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی وضعیت رهبری توزیع شده در مدارس متوسطه شهر سنندج بود و این که به اعتقاد معلمان تا چه اندازه مؤلفه­های رهبری توزیع شده در رفتار مدیران مدارس وجود دارد. پژوهش حاضر توصیفی است، جامعه­ی آماری تمام معلمان مرد و زن مدارس متوسطه­ی عادی- دولتی شهر سنندج بودند، که 377 نمونه (زن=242، مرد= 135) از بین 31 مدرسه به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه­ی محقق ساخته رهبری توزیع شده با آلفای کرونباخ 95/0در مرحله­ی آزمایشی، جمع آوری شد. علاوه براین، پرسش نامه مورد نظر بعد از فرایند تحلیل عاملی اکتشافی چهار مؤلفه­ی اصلی تحت عنوان توسعه­ی حرفه­ای معلمان و بهبود مدرسه، ویژگی تیم رهبری (تعامل مبتنی بر اعتماد)، دموکراسی و حمایت همه جانبه را نشان داد. نتایج تحلیل آزمون خی دو نشان داد که به طور کلی، از نظر معلمان، رهبری توزیع شده­ی خود جوش مدیران مدارس در سطح متوسط است. هم چنین، نتایج آزمون تی مستقل حاکی از این بود که از نظر معلمان زن، مدیران زن بیشتر از مدیران مرد رفتارهای مرتبط با رهبری توزیع شده­ی خود جوش را در حوزه­ی کاری خود اعمال می‏کنند. هم چنین طبق نتایج تحلیل آزمون واریانس یک طرفه، متغیر سطح تحصیلات و تجربه کاری معلمان در نوع ارزیابی شان از رهبری توزیع شدۀ مدیران تاثیر نداشت}, keywords_fa = {رهبری توزیع شده,رهبری آموزشی,توسعه‌ی حرفه‌ای معلمان و بهبود مدرسه}, url = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_97.html}, eprint = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_97_6cc5ee25c9cf7c4b321e136b1efc8fda.pdf} } @article { author = {Nodehi, Hassan and Rashidi, Ali and Khalili, Ali and Mehravar Giglou, Shahram}, title = {The Relationship between Self-control and Locus of Control and Organizational Commitment of the Staff Members at the Education Department of Sabzevar}, journal = {Research on Educational Leadership and Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {49-66}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-6372}, eissn = {2476-5872}, doi = {10.22054/jrlat.2014.103}, abstract = {This  study  is  aimed  at  investigating  the  relationship  between  locus  of control  and  self-control  and  organizational  commitment  of  the  staff serving with Education Department of Sabzevar. To this end, a group of 70  staff  members  were  selected  as  the  sample  from  among  the  120 personnel by means of the simple random sampling method and involved in the study. The research data were gathered by means of Rotter’s Locus of  Control  Scale  with  a  reliability  coefficient  of  0.83,  Newstorm  and Davis Self-control Questionnaire with a reliability coefficient of 0.65, and Allen  and  Meyer  Organizational  Commitment  Scale  with  a  reliability coefficient  of  0.79.  The  collected  data  were  analyzed  with  SPSS  18 application and Pearson correlation test, multivariate analysis (MANOVA) and  some  other  supplementary  tests.  Results  suggest  that  there  is  a positive relation between locus of control, self-control and organizational commitment.  Furthermore,  locus  of  control  and  self-control  are independently related to organizational commitment.}, keywords = {Organizational Commitment,Locus of control,self-control,Education}, title_fa = {رابطه خود کنترلی و منبع کنترل با تعهد سازمانی در کارمندان اداره آموزش و پرورش سبزوار}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه منبع کنترل و خودکنترلی با تعهد سازمانی در کارمندان آموزش و پرورش شهر سبزوار بود. بدین منظور گروهی متشکل از 70نفر از بین 120کارمند با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند و در این پژوهش شرکت کردند. داده های تحقیق نیز با استفاده از پرسشنامه های منبع کنترل راتر با ضریب پایایی (83/0)، پرسشنامه خود کنترلی نیواستورم و دیویس با ضریب پایایی(65/0) و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن ومایر با ضریب پایایی(79/0) جمع آوری گردید. داده های جمع آوری شده تحقیق با استفاده ازآزمون همبستگی پیرسون, تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) و دیگر آزمون های تعقیبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله نشان داد منبع کنترل و خودکنترلی با تعهد سازمانی رابطه مثبت دارند و آن را پیش می‏کنند به علاوه بین منبع کنترل و خودکنترلی با هر یک از ابعاد سه گانه تعهد سازمانی نیز رابطه مثبت و معنادار بود}, keywords_fa = {تعهد سازمانی,منبع کنترل,خود نظارتی}, url = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_103.html}, eprint = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_103_95408c4e95a1868001adfec1e22f10b4.pdf} } @article { author = {Nemati, Mohammad Ali and Karami Pour, Mojtaba}, title = {Studying the Challenges and Strategies of the Conversion of Students Dormitory of Allameh Tabataba’i University into the Small Learning Communities}, journal = {Research on Educational Leadership and Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {67-96}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-6372}, eissn = {2476-5872}, doi = {10.22054/jrlat.2014.107}, abstract = {The  purpose  of  this  study  is  to  analyze  of  the  challenges  and  solutionsregarding  conversion  of  Allameh  Tabataba’i  University  student dormitories  into small learning  communities. This  piece of  research has been carried out by means  of mixed research  methods of exploration and development  of  tools  both  qualitatively   and  quantitatively.  Respondents in  the  qualitative  section  include  25  faculty  members,  dormitory administrators and dormitory students  who  have been interviewed using the  purposive  sampling  method  and  the  snowball  method.  Moreover,  in the  quantitative  phase,  the  statistical  population  consists  of  the  3150 students  living  in  dormitories  at  Allameh  Tabataba’i  University  out  of whom  340  students  were  identified  and  studied  using  the  stratified random  sampling  method.  In  order  to  collect  the  quantitative  data,  two researcher-developed questionnaires of challenges and solutions designed at the qualitative phase were applied the reliability of which were put at87% and 96%  respectively through calculation of the Cronbach’s alpha. Theoretical  foundations,  previous research as well as qualitative findings of this study indicate that the challenges of  changing student dormitories into small learning communities and their corresponding solutions includefour  axes:  a)  structural  and  management,  b)  cultural  and  social,  c) scientific-professional and d) intrapersonal. In the quantitative study, the results indicate that the respondents have confirmed all the challenges and solutions identified in the qualitative study based on the above topics. In addition, the results show that there is no significant difference between respondents'  views  on  the  challenges  and  solutions  associated  with  the conversion of Allameh Tabataba’i University student dormitories to small learning communities by dormitory, gender and educational level.}, keywords = {Student Dormitory,Small Learning Communities,Challenges and Solutions}, title_fa = {بررسی چالش‌ها و راهکارهای تبدیل خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی به جوامع کوچک یادگیری}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل چالش­ها و راهکارهای تبدیل خوابگاه­های دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی به جوامع کوچک یادگیری، است. این پژوهش با بهره­گیری از روش تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی و ساخت ابزار، و در دو بخش کیفی و کمی، انجام شده است. مصاحبه­شوندگان در بخش کیفی، شامل 25 نفر از اساتید دانشگاه، مدیران خوابگاه ها و دانشجویان خوابگاهی بوده­اند که با شیوه نمونه­گیری هدفمند و با بهره­گیری از روش گلوله برفی مورد مصاحبه قرار گرفته­اند. در بخش کمی نیز، جامعه­آماری مشتمل بر 3150 دانشجوی ساکن در خوابگاه‏های دانشگاه علامه طباطبایی بوده که از آن میان تعداد 340 دانشجو با استفاده از روش نمونه‏گیری طبقه­ای- تصادفی به عنوان نمونه آماری شناسایی و مورد مطالعه قرار گرفته است. به منظور جمع­آوری داده­ و اطلاعات بخش کمی، از دو پرسشنامه چالش­ها و راهکارها - تدوین شده در بخش کیفی پژوهش- بهره گیری شده، که پایایی آنان با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، به ترتیب برابر با 87% و 96% محاسبه گردیده است. مبانی نظری، تحقیقات پیشین و همچنین یافته­های بخش کیفی مطالعه حاضر، حاکی از آن است که چالش­های تبدیل خوابگاه­های دانشجویی به جوامع کوچک یادگیری و راهکارهای متناظر با آنان، مشتمل بر چهار محور: الف) ساختاری- مدیریتی، ب) فرهنگی- اجتماعی، ج) علمی- حرفه­ای و د) درون فردی است. در بخش کمی پژوهش، نتایج حاکی از آن است که پاسخگویان تمامی چالش ها و راهکارهای شناسایی شده در بخش کیفی پژوهش براساس محورهای فوق را تأیید نموده‏اند. همچنین، نتایج نشان می دهد که میان دیدگاه‏های پاسخگویان در ارتباط با چالش­ها و راهکارهای تبدیل خوابگاه­های دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی به جوامع کوچک یادگیری به تفکیک خوابگاه، جنسیت و مقطع تحصیلی، تفاوت معنادار وجود ندارد}, keywords_fa = {خوابگاه دانشجویی,جوامع کوچک یادگیری,چالش‌ها و راهکارها}, url = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_107.html}, eprint = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_107_7444970d5374088ddaee423e2ba7b552.pdf} } @article { author = {Parvin, Ehsan and Ghiasi Nodoushan, Saeed and Mohammadi, Sharare}, title = {The Relationship between Quality of Higher Education Output and Sustainable Development based on a Systemic Approach and Development of a Conceptual Model}, journal = {Research on Educational Leadership and Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {97-117}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-6372}, eissn = {2476-5872}, doi = {10.22054/jrlat.2014.109}, abstract = {Education is the most effective mechanism for dealing with one of the biggest challenges  of  this  century,  i.e.,  sustainable  development.  Sustainable development  needs  a  holistic  human  being  with  systemic  thinking  and interdisciplinary  and  intra-disciplinary  vision  who  is  informed,  creative  and participatory.  Production of such qualified human  resources needs high quality elements  and  factors  of  the  educational  system  (input,  process,  output,  and outcome)  in  line  with  sustainable  development.  Higher  education  and  expert human  resources  play  a  key  role  in  sustainable  development  of  any  societies. Universities,  as  places  for  study  and  research,  should  strive  for  sustainable development.  Higher  education  should  acquire  the  best  way  to  exploit  limited resources  and  facilities.  In  this  article,  developing  a  model  for  assuring  the quality  of  higher  education  system  in  order  to  reach  sustainable  development based on systems approach is discussed. To reach sustainable development, we should provide coordination and interaction among the parts of development. A descriptive-analytic method, similar to library studies, is used in this article.}, keywords = {Higher education,Sustainable Development,quality assurance,Systemic Approach}, title_fa = {ارائه مدل مفهومی رابطه بین کیفیت برونداد آموزش عالی و توسعه پایدار بر اساس رویکرد سیستمی}, abstract_fa = {آموزش، اثربخش‌ترین ساز و کار جامعه برای مقابله با یکی از بزرگ‌ترینچالش‌های این قرن؛ یعنی توسعه پایدار است. توسعه پایدار به انسان‌های کل نگر، دارای تفکر سیستمی، بینش میان‌رشته‌ای و فرارشته‏ای، آگاه، خلاق و مشارکت جو نیاز دارد. تولید منابع انسانی واجد شرایط فوق، نیازمند کیفیت بالای عناصر و عوامل نظام آموزشی (ورودی، فرایند، خروجی و پیامد) در راستای توسعه پایدار می باشد.نظام آموزش عالی و نیروی انسانی متخصص، نقشی کلیدی در توسعه پایدار هر جامعه‌ای ایفا می‌کند. دانشگاه‌ها بایدبه‌عنوان مکان‌های تحقیق و مطالعه برای توسعه پایدارتلاش کنند.آموزش عالی باید بتواند بهترین راه بهره‌برداری از منابع و امکانات محدود را کسب کند. هدف:هدف این پژوهش طراحی مدلی برای کیفیت برونداد نظام آموزش عالی در رسیدن به توسعه پایدار بر اساس رویکرد سیستم آموزشمی باشد، برای رسیدن به توسعه پایدار باید بتوان هماهنگی و تعامل بین اجزا توسعه را به وجود آورد. روش:در این مقاله از روش توصیفی تحلیلی استفاده شده و به شیوه تحلیلی اسنادی صورت گرفته است. نتیجه گیری:نتیجه این پژوهش حاکی از آن است که برای رسیدن به توسعه پایدار، نظام آموزشی یکی از عناصری است که می‌توان راه رسیدن به توسعه را هموار سازد و مسیر آن را به‌سوی توسعه هموار هدایت کند اما مقوله‌ی مهمی که در آموزش برجسته است کیفیت محصولات و بروندادهای نظام آموزشی است.}, keywords_fa = {آموزش عالی,توسعه پایدار,تضمین کیفیت,رویکرد سیستمی}, url = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_109.html}, eprint = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_109_7a64f85635069f90933afb45bf05f521.pdf} } @article { author = {Hadavand, Saeed and Rahimi, Reza and Darabi, Mahdi}, title = {Validity Measurement of Cipp Assessment Model in Assessing the Instruction Centers Function: A Case Study on National Iranian Petrochemical Company}, journal = {Research on Educational Leadership and Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {119-136}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-6372}, eissn = {2476-5872}, doi = {10.22054/jrlat.2014.112}, abstract = {This study investigates the validity of Cipp assessment model in assessing the function of the instruction centers. It is conducted through descriptiveanalytic  method.  The  statistical  population  consists  of  90  managers  and experts  of  the  instruction  centers  of  National  Iranian  Petrochemical Company. After studying the initial statistical population and agreement of their conditions with the research needs, 60 people were selected as the statistical  sample.  The  data  were  collected  through  questionnaire.  The questionnaires  validity  was  measured  through  Chronbach’s  α  and  a coefficient of 87% was obtained which indicates an acceptable correlation of  the  questions  and  absence  of  significant  dispersion  among  them. Furthermore,  some  experts  confirmed  face  and  content  validities  of  the questionnaires. Cipp model was tested through structural equations model and  the  data  were  analyzed  through  binomial  test,  Friedman  variance analysis  test,  correlation  test,  and  t-test.  The  results  indicate  that  the experts have confirmed the four  dimensions of the model and its twenty criteria and further verified their ability to assess the instruction centers. In  addition,  there  is  a  significant  relationship  among  the  dimensions, criteria, and variables. This indicates that the overt variables measure the covert variables significantly.}, keywords = {alidity measurement,Function assessment,Cipp assessment model}, title_fa = {اعتباریابی الگوی ارزشیابی سیپ در عملکرد مراکز آموزشی مطالعه موردی: شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به بررسی اعتبار الگوی ارزشیابی سیپ در ارزیابی عملکرد مراکز آموزشی می­پردازد. روش پژوهش، پیمایشی است. جامعه آماری را 90 نفر از مدیران وکارشناسان مراکز آموزشی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تشکیل می­دهند که با بررسی جامعه آماری و مطابقت شرایط آنها با نیازهای تحقیق، تعداد60 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز تحقیق توسط پرسشنامه گرد­آوری شده است. پایایی پرسشنامه به وسیله آلفای­کرونباخ تعیین گردیده که ضریب 87/. سطح خوبی از پایایی را نشان می­دهد. همچنین برای اطمینان از روایی محتوایی نیز از روش توافق متخصصان استفاده شده است. پس از جمع آوری اطلاعات مورد نظر، میزان اعتبار الگوی سیپ به وسیله تحلیل عاملی ارزیابی گردید و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از آزمون دوجمله ای، آزمون تأییدی فریدمن، آزمون همبستگی و آزمون t استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می­دهد که ابعاد چهارگانه الگوی سیپ و معیارهای بیست­گانه آن مورد قبول واقع شده و توانایی این الگو در ارزیابی عملکرد مراکز آموزشی تأیید گردیده است. همچنین بین ابعاد، معیارها و متغیرهای یاد شده رابطه معناداری نیز مشاهده گردید که حاکی از آن است که هر یک از متغیرهای آشکار به طرز معناداری متغیرهای پنهان مربوط را مورد سنجش قرار می­دهد}, keywords_fa = {اعتبار یابی,ارزیابی عملکرد,الگوی ارزشیابی سیپ}, url = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_112.html}, eprint = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_112_c8f3ab5365ab84449642f1eca223ddbf.pdf} } @article { author = {Yeganerad, Masoomeh and Tahery, Morteza}, title = {The mediating effect of organizational culture and knowledge sharing on transformational leadership and Enterprise Resource Planning (ERP) systems success at the University}, journal = {Research on Educational Leadership and Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {137-163}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-6372}, eissn = {2476-5872}, doi = {10.22054/jrlat.2014.115}, abstract = {Senior leadership has been identified as a critical factor in fostering Enterprise Resource  Planning  systems  success.  Although,  previous  studies  have investigated  the  impact  of  transformational  leadership  on  Enterprise  Resource Planning from various angles, however, the role of transformational leadership on Enterprise Resource Planning systems success at the University has not  been studied.  The  purpose  of  this  study  was  determine  the  role  of  transformational leadership on Enterprise Resource Planning systems  success at the University. The  research  model  was  tested  through  a  survey  in  Allameh  Tabataba'i University, University of Economic Sciences, and Ministry of Science, Research and  Technology.  Correlation  analysis  of  multivariate  data  was  done  on  the completed  questionnaires  by  200  employees.  The  results  of  the  Structural Equation  Modeling  showed  that  Transformational  leadership  is  positively related  with  Enterprise  Resource  Planning  systems  success.  Organizational culture  mediates  the  relationship  between  transformational  leadership  and Enterprise  Resource  Planning  systems  success.  However,  transformational leadership is not positively related with ERP explicit knowledge sharing. Also, the  results  showed  that  organizational  culture  and  ERP  explicit  knowledge sharing  is  positively  related  with  enterprise resource planning  systems  success and  ERP  explicit  knowledge  sharing  mediates  the  relationship  between transformational  leadership  and  enterprise  resource  planning  systems  success. The research findings can provide guidelines for the top executives to facilitate appropriate organizational culture, so as to foster ERP knowledge sharing and achieve business benefits with the assimilation of ERP systems.}, keywords = {Enterprise Resource Planning systems success (ERP),transformational leadership,organizational culture,knowledge sharing,university}, title_fa = {نقش واسطه‌ای فرهنگ‌سازمانی و تسهیم دانش در رابطه رهبری تحوّلی و موفقیت برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) در دانشگاه}, abstract_fa = {سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) در دانشگاه هرروز رو به گسترش است. یکی از عوامل کلیدی مؤثر بر موفقیت برنامه‌ریزی منابع سازمان، رهبران ارشد هستند. هرچند مطالعات گذشته از زوایای مختلف تأثیر رهبری بر موفقیت برنامه‌ریزی منابع سازمان را بررسی نموده‌اند، بااین‌حال، نقش رهبری تحول‌آفرین در موفقیت برنامه‌ریزی منابع سازمان دانشگاه مطالعه نشده است. هدف این پژوهش، تعیین نقش رهبری تحول‌آفرین در موفقیت برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) در دانشگاه‌ بود. علاوه بر این، نقش واسطه‌ای فرهنگ‌سازمانی و تسهیم دانش در رابطه بین رهبری تحوّلی و موفقیت برنامه‌ریزی منابع سازمان بررسی شد. مدل پژوهش در دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه علوم اقتصادی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آزمون شد. تحلیل همبستگی چند متغیره داده‌ها بر روی پرسشنامه‌های تکمیل‌شده 200 نفر از کارمندان انجام شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد رهبری تحوّل آفرین بر موفقیت برنامه‌ریزی منابع سازمان اثر مستقیم دارد، همچنین به‌واسطه فرهنگ‌سازمانی موجب موفقیت برنامه‌ریزی منابع سازمان می‌شود، بااین‌حال، اثر مستقیم رهبری تحوّلی بر تسهیم دانش آشکار معنی‌دار نبود. یافته‌های پژوهش نشان داد فرهنگ‌سازمانی و تسهیم دانش آشکار بر موفقیت برنامه‌ریزی منابع سازمان اثر مستقیم دارد و تسهیم دانش آشکار ERP ارتباط بین رهبری تحوّلی و موفقیت برنامه‌ریزی منابع سازمان را تعدیل می‌کند. نتایج این پژوهش دلالت‌هایی برای مدیران ارشد در جهت تسهیل فرهنگی مناسب به‌طوری‌که موجب توسعه تسهیم دانش ERP و رسیدن به بهبود سازمانی با استفاده از سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان شود، ارائه می‌دهد.}, keywords_fa = {موفقیت برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP),رهبری تحوّلی,فرهنگ‌سازمانی,تسهیم دانش}, url = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_115.html}, eprint = {https://jrlat.atu.ac.ir/article_115_7a29f4603f6b1f14396adbb873a7b252.pdf} }