رسول ساعدی؛ حمید فلاحی
چکیده
هدف این پژوهش واکاوی اصول و استانداردهای اخلاق حرفهای مدیران آموزشی ناحیه یک سنندج و چالشهای آن بوده است. رویکرد پژوهش کیفی و راهبرد آن پدیدارشناسی تفسیری بود. مشارکتکنندگان شامل 8 نفر مدیران و معاونان دبیرستانهای پسرانه ناحیه یک سنندج بودند. که از طریق روش نمونهگیری هدفمند و ملاکمحور براساس (نتایج کاری درخشان و شرکت در ...
بیشتر
هدف این پژوهش واکاوی اصول و استانداردهای اخلاق حرفهای مدیران آموزشی ناحیه یک سنندج و چالشهای آن بوده است. رویکرد پژوهش کیفی و راهبرد آن پدیدارشناسی تفسیری بود. مشارکتکنندگان شامل 8 نفر مدیران و معاونان دبیرستانهای پسرانه ناحیه یک سنندج بودند. که از طریق روش نمونهگیری هدفمند و ملاکمحور براساس (نتایج کاری درخشان و شرکت در کارگاههای اخلاق حرفهای مدیریت مدارس) انتخاب شدند، دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختارمند گردآوری و مقولهبندی شد. یافتهها نشان دادند: الف. تعاریف مدیران آموزشی از اخلاق حرفهای در مدارس شامل رعایت مقرارت خاص یک حرفه، مبانی و اصول دینی، ارزش و هنجارهای اجتماعی، ب. اصولی مانند خودراهبری، داشتن چشمانداز، توانمندیهای حرفهای، احترام و تعهد و مسولیتپذیری در محیط کار، پ. چالشها شامل: چالشهای ساختاری (عدم استاندارد جامع، تناقض بین مقررات اداری، مدیریت متمرکز، مشخص نبودن اهداف، توجه به رابطه بجای ضابطه) و چالشهای فردی شامل (منفعل بودن، تک بعدینگری، عدم ارائه آمار واقعی) میباشد.
ژیلا عطاپور؛ محمد حسنی؛ حسن قلاوندی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین اخلاق حرفهای و سرمایه اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی در میان دبیران دوره دوم متوسطه شهرستان مشگین شهر انجام شد. این تحقیق در زمرهی تحقیقات همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش را کلیه دبیران دوره دوم متوسطه شهرستان مشگین شهر که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تدریساند تشکیل میدهد. مطابق با جدول مورگان ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین اخلاق حرفهای و سرمایه اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی در میان دبیران دوره دوم متوسطه شهرستان مشگین شهر انجام شد. این تحقیق در زمرهی تحقیقات همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش را کلیه دبیران دوره دوم متوسطه شهرستان مشگین شهر که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تدریساند تشکیل میدهد. مطابق با جدول مورگان 225 نفر از آنان بهصورت تصادفی طبقهای (122 نفر مرد– 103 نفر زن) بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات پژوهش حاضر از پرسشنامه استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در آمار توصیفی تحقیق به بررسی متغیرهای تحقیق از قبیل میانگین، انحراف معیار، واریانس و متغیرهای جمعیت شناختی از قبیل جنسیت، سن، وضعیت تحصیلات و سابقه خدمت پرداخته شد. پس از آن در آمار استنباطی، بهمنظور بررسی روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی و بهمنظور بررسی فرضیات تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری روش الگویابی معادلات ساختاری با کمک نرمافزار PLS استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که بین مؤلفههای اخلاق حرفهای و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مستقیم وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت وجود دارد. در پایان پیشنهادهایی برای کارهای آتی ارائه گردیده است.