طراحی الگوی تسهیل فرایند یاددهی - یادگیری

شیوا فرضعلی وند؛ یداله مهرعلیزاده؛ سید عباس رضوی

دوره 7، شماره 25 ، فروردین 1402، ، صفحه 7-45

https://doi.org/10.22054/jrlat.2023.71972.1647

چکیده
  چکیده هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی تسهیل فرآیند یاددهی-یادگیری بر اساس تجارب مدیران زن مدارس ابتدایی بود. به‌‏منظور نیل به این هدف از رویکرد کیفی و روش داده بنیاد استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل مدیران زن مدارس ابتدایی شهرستان ایذه به تعداد 39 نفر بود. نمونه‏‌گیری به روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت با ...  بیشتر

شناسایی مؤلفه‌های شایستگی‌ رهبری اصیل در مدارس ابتدایی

سیروس مرادخواه؛ میترا عزتی؛ جواد پورکریمی

دوره 6، شماره 21 ، فروردین 1401، ، صفحه 87-108

https://doi.org/10.22054/jrlat.2022.63303.1596

چکیده
  آموزش‌وپرورش مهم‌ترین نهاد برآمده از متن جامعه و درعین‌حال سازنده و تکامل‌دهنده آن است و تأثیر آن در پیشرفت جامعه، امری حیاتی و محسوس است، در درون نظام آموزش‌وپرورش هر کشوری دوره‌ ابتدایی از جایگاه، حساسیت و اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و درواقع مهم‌ترین دوره‌ تحصیلی به شمار می‌رود. پژوهش حاضر باهدف شناسایی مؤلفه‌های شایستگی ...  بیشتر

بررسی رابطه سلامت روان و ارتباطات اثربخش با بهره وری نیروی انسانی از دیدگاه مدیران مقطع ابتدایی

ربابه نجفلو؛ نقی کمالی؛ محمد مجتبی زاده

دوره 4، شماره 14 ، دی 1396، ، صفحه 85-105

https://doi.org/10.22054/jrlat.2019.39650.1435

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سلامت روان و ارتباطات اثربخش سازمانی با بهره وری از دیدگاه مدیران مقطع ابتدایی بود. تحقیق از نظر روش گردآوری داده ‏‏ها، توصیفی و از حیث ارتباط بین متغیرهای تحقیق، همبستگی بود. جامعه آماری، مدیران مقطع ابتدایی ناحیه یک و دو شهر زنجان در سال تحصیلی 1397-1396به تعداد 420 نفر بود. بر این اساس، با استفاده ...  بیشتر

نقش رهبری تحولی در آمادگی کارکنان برای تغییر در مدارس ابتدایی

حمید رحیمیان؛ مرتضی طاهری؛ روناک ویسی

دوره 2، شماره 6 ، دی 1394، ، صفحه 51-74

https://doi.org/10.22054/jrlat.2017.3559.1085

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی رابطه سبک رهبری تحولی مدیران با آمادگی معلمان و کارکنان دبستان برای تغییر بود. در این پژوهش همبستگی شرکت‌کنندگان از بین معلمان و کارکنان دبستان‌های جوانرود از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از دو پرسشنامه رهبری تحولی (MLQ) بس و همکاران و پرسشنامه نگرش نسبت به تغییر سازمانی ...  بیشتر

بررسی نقش فرهنگ خوش‌بینی علمی در توانمندسازی ساختار مدارس ابتدایی شهر تهران

سیدمحمد میرکمالی؛ فاطمه نارنجی ثانی؛ فرنوش اعلامی؛ علیرضا یوزباشی

دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 29-50

https://doi.org/10.22054/jrlat.2015.7937

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی رابطه فرهنگ خوش‌بینی علمی معلمان با ساختار توانمندساز مدارس ابتدایی شهر تهران است. روش تحقیق از نوع همبستگی است. جامعه آماری موردنظر، کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران و نمونه آماری شامل 250 نفر است که به روش تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب‌شده‌اند. ابزار تحقیق، پرسشنامه فرهنگ خوش‌بینی علمی و ساختار توانمندساز ...  بیشتر