ظرفیت نظام آموزشی امامیه در پیشرفت فرهنگ و تمدن اسلامی (با تأکید بر پنج قرن نخست هجری)

محمدجواد یاوری سرتختی؛ اسماعیل کاظمی زرومی

دوره 4، شماره 15 ، فروردین 1397، ، صفحه 4-4

https://doi.org/10.22054/jrlat.2019.41245.1444

چکیده
  در میان جنبه‌های گوناگون فعالیت‌های فرهنگی و تمدنی، آموزش علم و ادب به‌عنوان مؤلفه‌ای مهم، همواره مورد توجه بوده و امروزه نیز معرف هویت و معیار توسعه یافتگی جوامع به‌شمار می‌رود. بسیار واضح است که نظام آموزشی به‌عنوان بخشی از ساختار تمدن اسلامی، موتور محرک و ظرفیت‌ساز شکل‌گیری و تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی را برعهده دارد؛ اما ...  بیشتر

گونه‌شناسی فعالیت‌های آموزشی امامین کاظمین (ع) در توسعه حیات علمی و دینی شیعیان امامیه

اسماعیل کاظمی زرومی

دوره 3، شماره 12 ، مرداد 1396، ، صفحه 55-77

https://doi.org/10.22054/jrlat.2019.41243.1443

چکیده
  یکی از مؤلفه‌های سنجش ظرفیت تمدنی و رشد علمی و معنوی و نقش آن در هدایت جامعه به‌سوی سعادت و برون رفت از بحران‌ها، بررسی ساختار و وضعیت کمی و کیفی نظام آموزشی است. نظام آموزشی در هر مذهبی با یک ساختاری فعالیت ادامه حیات می‌دهد و به تدوام نقش خود می‌پردازد. شیعیان نیز همانند دیگر مذاهب دارای نظام آموزشی مخصوص بوده و برای ادامه حیات ...  بیشتر