محسن گل پرور؛ ناهید باقری
چکیده
سرمایهگذاری جمعی اجتماعی و سرمایهگذاری جمعی عاطفی از جدیدترین سازههای حوزه روانشناسی مثبتنگر هستند که ظرفیت بالایی برای تاثیر بر متغیرهای رفتاری انسانها در محیطهای اجتماعی دارند. این پژوهش با هدف بررسی رابطه سرمایهگذاری جمعی اجتماعی با رفتارهای مدنی (شهروندی) سازمانی معلمان با توجه به نقش واسطهای سرمایه-گذاری جمعی ...
بیشتر
سرمایهگذاری جمعی اجتماعی و سرمایهگذاری جمعی عاطفی از جدیدترین سازههای حوزه روانشناسی مثبتنگر هستند که ظرفیت بالایی برای تاثیر بر متغیرهای رفتاری انسانها در محیطهای اجتماعی دارند. این پژوهش با هدف بررسی رابطه سرمایهگذاری جمعی اجتماعی با رفتارهای مدنی (شهروندی) سازمانی معلمان با توجه به نقش واسطهای سرمایه-گذاری جمعی عاطفی اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری پژوهش را معلمان مقطع ابتدایی منطقه برخوار در شهر اصفهان تشکیل دادند که از بین آنها 290 به شیوهی نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرمایهگذاری جمعی اجتماعی (گلپرور، 1397)، پرسشنامه سرمایهگذاری جمعی عاطفی (گلپرور، 1397) و پرسشنامه رفتارهای مدنی (شهروندی) سازمانی (ویگوداگادت و همکاران، 2007) بودند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری (SEM) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین سرمایهگذاری جمعی اجتماعی با سرمایهگذاری جمعی عاطفی و رفتارهای مدنی (شهروندی) سازمانی و بین سرمایهگذاری جمعی عاطفی با رفتارهای مدنی (شهروندی) رابطه مثبت و معنادار (01/0p<) وجود دارد. نتایج مدلسازی معادله ساختاری و تحلیل واسطهای نشان داد که سرمایهگذاری جمعی عاطفی متغیر واسطهای کامل در رابطه سرمایهگذاری جمعی اجتماعی با رفتارهای مدنی (شهروندی) سازمانی است.